AN IMPOSSIBLE PROJECT OF FRANCO'S MODERNITY. TRADITIONAL DANCES AND THE NO-DO

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JOSÉ-LUIS ANTA FÉLEZ

This study argues that the NO-DO, a visual project blending news and propaganda, serves as a reflection of the Franco regime's vision of modernity and progress. To achieve this, it was necessary to position tradition in a specific context and reconstruct the concept of a shared origin for all Spaniards. Traditional dances, therefore, emerged as a pivotal element in the construction of Francoist modernity, national identity, and social cohesion. Nevertheless, it is essential to acknowledge that the NO-DO archive contains deliberate silences and omissions that offer valuable insights into the society and culture of the era. In this regard, the NO-DO functions as a historical document revealing not a singular narrative, but rather fragments of identities and remnants open to diverse interpretations. In conclusion, this analysis invites readers to contemplate the complexity of the NO-DO as both a cultural artifact and a historical document, highlighting the interplay of traditional dances with political propaganda in shaping national identity during the Franco era.

Keywords
NO-DO, traditional dances, political propaganda, national identity, modernity, social construction.

Article Details

How to Cite
ANTA FÉLEZ, JOSÉ-LUIS. “AN IMPOSSIBLE PROJECT OF FRANCO’S MODERNITY. TRADITIONAL DANCES AND THE NO-DO”. Filmhistoria online, vol.VOL 33, no. 2, pp. 453-14, https://raco.cat/index.php/FilmhistoriaOnline/article/view/423041.
Author Biography

JOSÉ-LUIS ANTA FÉLEZ, Universidad de Jaén (UJA)

es Doctor en Antropología Social por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y Catedrático en la Universidad de Jaén (UJA), España. Es Vicedecano de Relaciones Internacionales, Relaciones Institucionales y Proyección Social de la Facultad de Trabajo Social. Es miembro del Action Cost Decolonial de la Unión Europea. Ha sido profesor visitante en universidades de Argentina, Chile, Colombia, Ecuador, Bolivia, México, Francia, EE.UU... Ha realizado trabajo de campo en diferentes comunidades de España y América Latina y en la actualidad trabaja en temas relacionados con etnografía, epistemología y género. Entre sus últimos libros se encuentran Segmenta antropológica. Un debate crítico con la Antropología Social española (2007), Fiesta, trabajo y creencia. Pensar Jaén desde la Antropología Social (2008), La performatividad, el laboratorio y el arte (2021, junto a Marc Montijano) y Crítica de la razón universitaria. Un manifiesto etnográfico de las bases simbólicas de un sistema de educación superior (2023).

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