EL NOTICIARI DEL NO-DO: UN BREU ESTUDI RADIOGRÀFIC
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
D’entre la gran varietat de productes audiovisuals fabricats per l'empresa Noticiarios yDocumentales(NO-DO), el present estudi es proposa realitzar una aproximació concreta al seu noticiari, ja que aquest ostenta el privilegi d’ésser el més conegut a nivell popular i ha arrelat a la memòria col·lectiva de la societat espanyola després d'una mica més de 38 anysd'activitat ininterrompuda (1943-1981). Conegut oficialment com a NoticiarioEspañol NO-DOentre el 4 de gener de 1943 i el 30 de setembre de1968,i posteriorment rebatejat com a NO-DO. Revista Cinematográfica Españolaentre el 7 d'octubre de 1968 i el 25 de maig de 1981, en aquest article es realitza una radiografia del’esmentatmitjà de comunicació propagandístic, abordantaspectes com el paper funcional que va jugar a l'entramat del règim franquista, la naturalesa amb la qualva ser concebut i posteriorment desenvolupat, també una valoració de les possibilitats que ofereix als historiadors del s. XXI com a eina d'anàlisi per a la investigació delpassat, i una petita història del noticiari explicada de portes endins, canalitzant tot el conjunt en l'obtenció d'unes consideracions finals.
Article Details
(c) 2023
Drets d'autor
L'autor/a conserva els drets. Creative Commons: Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons
RICARD ROSICH ARGELICH, Universitat de Barcelona (UB)
es graduado en Historia y máster en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria por la Universitat de Barcelona (UB), y también máster en Historia Contemporánea y Mundo Actual por la Universitat de Barcelona (UB) y la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Es miembro del Centre d’Investigacions Film-Història y del Grup de Recerca Consolidat Centre d’Estudis Històrics Internacionals. Actualmente trabaja como investigador predoctoral FPU en la Sección de Historia Contemporánea y Mundo Actual de la Universitat de Barcelona (UB), donde desarrolla su proyecto de tesis doctoral centrado en el estudio del impacto y la transformación cultural que conllevó el fenómeno del automóvil durante el desarrollismo franquista en tres imaginarios colectivos diferentes: el político, el social y el empresarial. Ha publicado artículos en revistas especializadas como Artificios, Íber, FilmHistoria Online e Historia, Trabajo y Sociedad. En 2022 publicó la monografía Franquisme sobre rodes. Discurs, imaginari i cultura de l’automòbil a l’Espanya del desenvolupisme (1950-1975) [Faber & Sapiens / Ápeiron Ediciones].
Correo de contacto: : ricardrosich@ub.edu
Articles més llegits del mateix autor/a
- Ricard Rosich Argelich, Primer franquismo a través del cine (2021), de Antonio Pantoja Chaves, Beatriz de las Heras y Magí Crusells (eds.). , Filmhistoria online: Vol. 32 Núm. 1 (2022)
- RICARD ROSICH ARGELICH, MAGÍ CRUSELLS VALETA, COMPENDIO BIBLIOGRÁFICO ACERCA DEL NO-DO (1987-2023) , Filmhistoria online: Vol. 33 Núm. 2 (2023): Monográfico "80º Aniversario del noticiario del NO-DO (1943-2023)". Ricard Rosich Argelich (coordinador)
- RICARD ROSICH ARGELICH, PRESENTACIÓN: NO-DO O LA FÁBRICA DE AUDIOVISUALES DEL RÉGIMEN FRANQUISTA (1942-1981) , Filmhistoria online: Vol. 33 Núm. 2 (2023): Monográfico "80º Aniversario del noticiario del NO-DO (1943-2023)". Ricard Rosich Argelich (coordinador)
- RICARD ROSICH ARGELICH, LAS RELACIONES ENTRE LA HISTORIA Y EL CINE Y SUS CONDICIONANTES PARA LA VISIÓN DEL PASADO , Filmhistoria online: Vol. 32 Núm. 2 (2022): Monográfico cine y terrorismo. David Mota Zurdo (coordinador)