LA NARRATIVA ESTATUNIDENCA DE GUERRA FREDA AL CINEMA DE FICCIÓ (1947-1991)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article recull l'anàlisi de 35 pel·lícules nord-americanes produïdes durant la Guerra Freda que han estat utilitzades per identificar els canvis, immutabilitats i sinergies de la indústria cinematogràfica de Hollywood. Tot i haver-hi certa heterogeneïtat d’enfocaments, l’examen de les cintes permet concloure que l’evolució de la indústria del cel·luloide nord-americà entre les dècades de 1940 i 1980 no va patir grans alteracions de discurs i es va mantenir invariable en tres pilars narratiu(s), presents des de les primeres produccions de Guerra Freda: la imatge de superioritat nord-americana, l'enemic comunista intern i extern, i la por a un holocaust nuclear. Tres elements que constaten la utilització del cinema com a instrument de guerra psicològica, configurador d'estereotips i constructor d'amenaces al voltant de la incidència del comunisme sobre la societat nord-americana.
Article Details
(c) 2023
Drets d'autor
L'autor/a conserva els drets. Creative Commons: Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons
DAVID MOTA ZURDO, Universidad de Valladolid (UVa)
es Profesor de historia contemporánea de la Universidad de Valladolid. Ha sido también profesor en la UPV-EHU y en la Universidad Isabel I, e investigador invitado en el BMW Center for German and European Studies de la Universidad de Georgetown. Actualmente es colaborador del Centro de Estudios sobre Conflictos Sociales de la Universitat Rovira i Virgili y miembro del Instituto Simancas de la Universidad de Valladolid. Autor de más de sesenta artículos académicos y capítulos de libro, y diversas monografías, entre ellas, Un sueño americano. El Gobierno Vasco en el exilio y Estados Unidos (1937-1979) (IVAP, 2016), Los 40 Radikales. La música contestataria vasca y otras escenas musicales: origen, estabilización y dificultades (1980-2015) (Ediciones Beta, 2017); Entre la pasión y la gloria. El fútbol riojano a través de Haro Sport Club (IER, 2020); En manos del tío Sam. ETA y Estados Unidos (Comares, 2021); y, como coautor, de Testigo de cargo: La historia de ETA y sus víctimas en televisión (Ediciones Beta, 2018); Héroes y villanos de la patria (Tecnos, 2021); y El laberinto de la representación. Partidos y culturas políticas en el País Vasco y Navarra (1875-2020) (Tecnos, 2021).
Correo de contacto: david.mota@uva.es
Articles més llegits del mateix autor/a
- DAVID MOTA ZURDO, PRESENTACIÓN: VÍCTIMAS Y MEMORIA DE LA VIOLENCIA POLÍTICA: DEL CINE A LA PEQUEÑA PANTALLA , Filmhistoria online: Vol. 32 Núm. 2 (2022): Monográfico cine y terrorismo. David Mota Zurdo (coordinador)
- DAVID MOTA ZURDO, SERGIO CAÑAS DÍEZ, IRENE MORENO BIBILONI, UNA MEMORIA AUDIOVISUAL. LA HISTORIA DE ETA Y SUS VÍCTIMAS ANTE LA PANTALLA (2018-2022) , Filmhistoria online: Vol. 32 Núm. 2 (2022): Monográfico cine y terrorismo. David Mota Zurdo (coordinador)