La màscara en la pedagogia actoral: tipus de màscara i transversalitat pedagògica

Main Article Content

Pau Cirer Ferrà
Volem contribuir a «Re-Caminant l’escena» mitjançant la recerca de nous coneixements en la formació de l’actor. La nostra exposició es deriva de l’extrapolació de certs elements de la pràctica teatral. Metodològicament, hem procedit a la lectura dels textos bàsics i l’hem compaginada amb un treball de camp adreçat als professionals de l’àmbit nacional i internacional. Un total de vint-i-tres entrevistes, com a punt de partida, per extreure conclusions pel que fa a la complexitat i la varietat d’elements que intervenen en l’educació de l’actor. Aquest treball de recerca es divideix en tres categories de màscara —la neutra, la larvària i la de caràcter—, amb una procedència i una lògica de treball diferenciades. Començarem per la màscara neutra: el 1913, Jacques Copeau va introduir aquest tipus de màscara a la seva escola de Vieux Colombier (França), per influència del teatre nō. Més endavant, Jean Dasté i Marilén Copeau —a la seva escola de Grenoble— evolucionaren el concepte de màscara noble. Posteriorment, Jacques Lecoq —antic alumne de l’escola—, va viatjar a Itàlia, on va conèixer l’escultor Amleto Sartori, i junts projectaren l’anomenada màscara neutra. Les màscares larvàries les va descobrir Jacques Lecoq durant la dècada de 1960 al carnaval de
Basilea, a Suïssa, i les va adaptar a la seva pedagogia. I, finalment, les màscares de caràcter són aquelles que ens han acompanyat des de
l’inici de la humanitat, que han anat variant segons l’època i que defineixen un caràcter (o personatge). A tall de conclusió, amb la nostra
investigació volem posar de manifest les peculiaritats de cadascuna de les màscares i la seva lògica de treball. El nostre objectiu és trobar, a manera d’hipòtesi, el caràcter transversal dels seus principis pedagògics.
Keywords
Art dramàtic, Jacques Lecoq, Pau Cirer, màscares, pedagogia

Article Details

How to Cite
Cirer Ferrà, Pau. “La màscara en la pedagogia actoral: tipus de màscara i transversalitat pedagògica”. Estudis escènics: quaderns de l’Institut del Teatre, no. 41-42, pp. 15-20, https://raco.cat/index.php/EstudisEscenics/article/view/308641.