Parlar com a acte d’autoempoderament - instal·lació teatral i dispositiu de mediació tècnica al museu - Numax-Fagor-Plus de Roger Bernat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Sobre la base de l’exemple de la producció Numax-Fagor-Plus, del director català Roger Bernat, l’article debat l’estructura paradoxal d’un dispositiu tècnic, tot establint relacions amb aspectes d’un comportament «monolític » dels espectadors de xarxes socials amb usuaris que piulen i publiquen, i tot plantejant qüestions d’actuació autònoma i lliure. La transmissió tècnica del text és important per al desenvolupament de la producció teatral Numax-Fagor-Plus en el fràgil context del museu, per principi aliè al teatre. Aquesta comunicació mitjançada per un «aparell tècnic» respon a la idea del teatre postespectacular —introduir distàncies perquè aparegui el «tercer mitjancer»— i funciona com una participació espontània en el sentit del teatre postdramàtic. El contacte aparentment directe en el «diàleg» a què podrien estar disposats els espectadors, preparat per a l’autoempoderament de les converses entre el públic abans de l’inici de la realització escènica, esdevé una demostració irònica de la seva il·lusió, visualitzada com a mer seguiment d’un comportament suggerit tècnicament. La realització escènica fa palpable com funcionen els assistents com a massa, com es relacionen els uns amb els altres i com actuen amb el text «per encàrrec», tot sotmetent-se, d’entrada, sense qüestionar-la, a una regla que enlloc s’esmenta explícitament. A partir d’una aparent llibertat, són dirigits de manera quasi cínica cap a una prova d’obediència, i ara experimenten paradoxalment una llibertat molt més àmplia i notable: què passa, si no m’hi sotmeto?
Article Details
Articles més llegits del mateix autor/a
- Christina Schmutz, Stand-up-and-speak vol. 1.-20 minutes of fame: The politics of post-spectacular theater , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 41-42 (2015): «El Congrés de la IFTR/FIRT a Barcelona: la contribució de l’Institut del Teatre»
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Ficció - La mare dels sentiments , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 38 (2011)
- Christina Schmutz, Manifests are meant to clear the air and challenge - ningú té dret a obeir , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 44 (2019): «Dossier: Teatre i ciutat. Escenografies preexistents»
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Invasión de la realidad. Formas performativas en el teatro contemporáneo. Notas para un proyecto teórico práctico , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Invasió de la realitat. Formes performatives en el teatre contemporani. Notes per a un projecte teoricopràctic , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Ficción - La madre de los sentimientos , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 38 (2011)
- Joan Casas, Ixiar Rozas, Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Boris Daussà-Pastor, Roberto Fratini, Agustí Ros, Ester Vendrell i Sales, Raimon Àvila, Mariana Jaroslavsky, ABSTRACTS IN ENGLISH. Estudis Escènics Nº 35 , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)
- Christina Schmutz, jugar amb els dispositius de parlar - la utopia d’una entesa , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 46 (2021): Dossier: «"Facin joc!" Formats, dispositius i aparells d’interacció (a l’escena relacional)»