Antinòmies al teatre realista d’avui: una crítica des de la perspectiva d’una teoria sobre l’afectivitat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Frithwin Wagner-Lippok
Segons el llibre de recent publicació Lob des Realismus (Elogi del realisme) de Bernd Stegemann, el teatre postdramàtic ha caigut en el parany de posicions postestructuralistes i postmodernes i malauradament no ha aconseguit emprendre la tasca del realisme. L’autor sosté que en teatre la restitució de la mimesi constitueix el processament realista d’un material, assolit amb l’ajuda de l’anàlisi dialèctica dels seus continguts i el seu context històric. El present article aborda les posicions fonamentals d’aquesta crítica, paradigmàticament il·lustrada pel muntatge de René Pollesch Kill your Darlings de l’any 2012, oposant-s’hi des de la teoria de l’afectivitat a partir de reflexions d’un altre crític de la postmodernitat, Fredric Jameson. La crítica de Stegemann, entonada en nom del realisme, s’assimila en base a un model de realisme diferent i es tradueix en una valoració diametralment oposada del paradigma Kill your Darlings de Pollesch que davant la teoria de Jameson sembla ser un muntatge teatral notablement realista. El seu èxit entre crítics i espectadors, així com l’enfocament afectiu-teòric que es presenta, xoca amb la posició de Stegemann, i continua essent incert però interessant, ni que sigui per motius epistemològics, si i de quina manera es poden reconciliar ambdues perspectives.
Paraules clau
realisme afectiu, teoria de l’afectivitat, espai afectiu, teatre contemporani alemany, fenomenologia
Article Details
Com citar
Wagner-Lippok, Frithwin. “Antinòmies al teatre realista d’avui: una crítica des de la perspectiva d’una teoria sobre l’afectivitat”. Estudis escènics: quaderns de l’Institut del Teatre, no. 43, https://raco.cat/index.php/EstudisEscenics/article/view/354450.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Ficció - La mare dels sentiments , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 38 (2011)
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Invasión de la realidad. Formas performativas en el teatro contemporáneo. Notas para un proyecto teórico práctico , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Invasió de la realitat. Formes performatives en el teatre contemporani. Notes per a un projecte teoricopràctic , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)
- Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Ficción - La madre de los sentimientos , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 38 (2011)
- Joan Casas, Ixiar Rozas, Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Boris Daussà-Pastor, Roberto Fratini, Agustí Ros, Ester Vendrell i Sales, Raimon Àvila, Mariana Jaroslavsky, ABSTRACTS IN ENGLISH. Estudis Escènics Nº 35 , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)