El Motif Writing o Symbolisation du mouvement dansé, una eina per a la composició coreogràfica
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Agustí Ros
Des del moment que Rudolf von Laban va presentar i publicar Kinetography Laban/ Labanotation l’any 1928, els seus deixebles no
han parat de difondre-la amb l’ajut d’aplicacions diverses.
A mitjan anys seixanta del segle passat Valerie Preston-Dunlop, una deixeble de Von Laban, va proposar un apropament estructural sobre
l’anàlisi del moviment dansat anomenat Motif Writing. A partir de l’alfabet gràfic de Von Laban, Preston-Dunlop va posar a punt un sistema
simbòlic en el qual només s’escriuen els elements essencials del llenguatge de Laban. Un cop inscrits, aquests elements permeten
una interpretació múltiple i plural a partir d’un referent escrit comú. Darrerament, aquest sistema ha estat anomenat Symbolisation
du mouvement dansé per Jacqueline Challet-Haas a França. Tant per als coreògrafs com per als ballarins, és important establir un mapa de dades a fi de reflexionar sobre els passos que s’han fet durant el procés compositiu. Aquesta capacitat és inherent a la ment humana, la qual pot utilitzar des d’una edat primerenca conjunts de signes simbòlics. La ment humana tampoc no té dificultats a l’hora descriure l’espai a partir de mapes. Ambdues capacitats intervenen en l’ús del Motif Writing. Els símbols ajuden a concretar la memòria de l’estructura de la composició
gràcies al suport visual. D’aquesta manera, la composició i la interpretació coreogràfiques, un àmbit desposseït sovint d’una pràctica de notació pròpia, es veuen enriquides per una eina de documentació, de reflexió i de recerca. En aquest sentit, si bé el teatre i la música tenen la paraula escrita i la notació musical com a textualitats per descriure l’acció, el Motif Writing com a text de la coreografia pot relacionar-se amb els altres texts i participar en una cartografia del fet escènic.
han parat de difondre-la amb l’ajut d’aplicacions diverses.
A mitjan anys seixanta del segle passat Valerie Preston-Dunlop, una deixeble de Von Laban, va proposar un apropament estructural sobre
l’anàlisi del moviment dansat anomenat Motif Writing. A partir de l’alfabet gràfic de Von Laban, Preston-Dunlop va posar a punt un sistema
simbòlic en el qual només s’escriuen els elements essencials del llenguatge de Laban. Un cop inscrits, aquests elements permeten
una interpretació múltiple i plural a partir d’un referent escrit comú. Darrerament, aquest sistema ha estat anomenat Symbolisation
du mouvement dansé per Jacqueline Challet-Haas a França. Tant per als coreògrafs com per als ballarins, és important establir un mapa de dades a fi de reflexionar sobre els passos que s’han fet durant el procés compositiu. Aquesta capacitat és inherent a la ment humana, la qual pot utilitzar des d’una edat primerenca conjunts de signes simbòlics. La ment humana tampoc no té dificultats a l’hora descriure l’espai a partir de mapes. Ambdues capacitats intervenen en l’ús del Motif Writing. Els símbols ajuden a concretar la memòria de l’estructura de la composició
gràcies al suport visual. D’aquesta manera, la composició i la interpretació coreogràfiques, un àmbit desposseït sovint d’una pràctica de notació pròpia, es veuen enriquides per una eina de documentació, de reflexió i de recerca. En aquest sentit, si bé el teatre i la música tenen la paraula escrita i la notació musical com a textualitats per descriure l’acció, el Motif Writing com a text de la coreografia pot relacionar-se amb els altres texts i participar en una cartografia del fet escènic.
Paraules clau
Notació, composició, coreografia, interpretació, memòria
Article Details
Com citar
Ros, Agustí. “El Motif Writing o Symbolisation du mouvement dansé, una eina per a la composició coreogràfica”. Estudis escènics: quaderns de l’Institut del Teatre, no. 41-42, pp. 138-50, https://raco.cat/index.php/EstudisEscenics/article/view/308691.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Agustí Ros, Laban Movement Analysis. Una herramienta para la teoría y la práctica del movimiento , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)
- Agustí Ros, Laban Movement Analysis. Una herramienta para la teoría y la práctica del movimiento , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 33-34 (2008)
- Agustí Ros, Laban Movement Analysis. Una eina per a la teoria i la pràctica del moviment , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)
- Agustí Ros, Laban Movement Analysis. Una eina per a la teoria i la pràctica del moviment , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 33-34 (2008)
- Agustí Ros, La escena catalana: balance de una década (2000-2010). El décimo aniversario del Conservatorio Superior de danza del Institut del Teatre de la Diputación de Barcelona , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 38 (2011)
- Agustí Ros, L'escena catalana: Balanç d'una dècada (2000-2010). El desè aniversari del Conservatori Superior de Dansa de l'Institut del teatre de la Diputació de Barcelona , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 38 (2011)
- Joan Casas, Ixiar Rozas, Christina Schmutz, Frithwin Wagner-Lippok, Boris Daussà-Pastor, Roberto Fratini, Agustí Ros, Ester Vendrell i Sales, Raimon Àvila, Mariana Jaroslavsky, ABSTRACTS IN ENGLISH. Estudis Escènics Nº 35 , Estudis escènics: quaderns de l'Institut del Teatre: Núm. 35 (2009)