Effects of teaching activity on the generation of mathematical learning opportunities
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Miquel Ferrer Puigdellívol
Universitat Autònoma de Barcelona
Josep Maria Fortuny Aymemí
Universitat Autònoma de Barcelona
Laura Morera Úbeda
Universitat Autònoma de Barcelona
This study aims to determine how teaching activity affects the generation of mathematical learning opportunities. We present a case study to characterize the types of teaching activity of two teachers when orchestrating whole-group discussions on a similarity problem, and to gauge the effect of each type of teaching on the generation of learning opportunities. Significant differences are shown in the way each teacher has prepared the whole-group discussion and the episodes are characterised in two dimensions: instrumental and discursive. A detailed analysis of the episodes, studying the actions that occur in them, gives us a chance to identify mathematical learning opportunities and establish a direct relationship between these and the way each teacher has prepared the whole-group discussion.
Keywords
teaching activity, mathematical learning opportunities, preparation of whole group discussions, similarity problem solving, collaborative contexts
Article Details
How to Cite
Ferrer Puigdellívol, Miquel et al. “Effects of teaching activity on the generation of mathematical learning opportunities”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 3, pp. 385-0, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287560.
Author Biographies
Miquel Ferrer Puigdellívol, Universitat Autònoma de Barcelona
Becario de Investigación (FPI). Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals de la UAB.Josep Maria Fortuny Aymemí, Universitat Autònoma de Barcelona
Catedrático de Universidad. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals de la UAB.Laura Morera Úbeda, Universitat Autònoma de Barcelona
Profesora asociada. Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals de la UAB.Most read articles by the same author(s)
- Nuria Iranzo, Josep Maria Fortuny Aymemí, La Influencia conjunta del uso de geogebra y lápiz y papel en la adquisición de competencias del alumnado , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2009: Vol.: 27 Núm.: 3
- Philippe R. Richard, Vicente Meavilla Seguí, Josep Maria Fortuny Aymemí, Textos clásicos y Geometría dinámica : estudio de un aporte mutuo para el aprendizaje de la Geometría , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 28 No. 1 (2010)
- A. Estrada, Carmen Batanero Bernabeu, Josep Maria Fortuny Aymemí, Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación y en ejercicio , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2004: Vol.: 22 Núm.: 2
- Marc Guinjoan Francisco, Josep Maria Fortuny Aymemí, Ángel Gutiérrez Rodríguez, Analysis of expert problem solving student’s behaviour in the context of the mathematical Kangaroo Contest , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2015: Vol.: 33 Núm.: 1