Desafiaments plantejats per les activitats obertes d'indagació en el laboratori: articulació de coneixements teòrics i pràctics en les pràctiques científiques
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Beatriz Crujeiras Pérez
Universidade de Santiago de Compostela
María Pilar Jiménez Aleixandre
Universidade de Santiago de Compostela
S'analitzen les pràctiques de contextualització de tres petits grups d'alumnat de màster durant la realització d'una indagació en el laboratori que suposa la participació en pràctiques científiques. L'objectiu és examinar els desafiaments plantejats per una activitat oberta, a través de l'anàlisi del procés de contextualització, és a dir de connexió del coneixement teòric rellevant al context (com evitar l'enfosquiment en les pomes tallades), transformant-ho en decisions i accions pràctiques. Els resultats indiquen les dificultats dels participants per mobilitzar els coneixements teòrics rellevants i articular-los amb els coneixements pràctics. Es discuteixen implicacions per al disseny d'activitats obertes que pretenguin la immersió en pràctiques científiques, i per planificar el l’andamiatge.
Paraules clau
contextualització, pràctiques científiques, indagació, laboratori, activitats obertes
Article Details
Com citar
Crujeiras Pérez, Beatriz; and Jiménez Aleixandre, María Pilar. “Desafiaments plantejats per les activitats obertes d’indagació en el laboratori: articulació de coneixements teòrics i pràctics en les pràctiques científiques”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 33, no. 1, pp. 63-84, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/288572.
Biografies de l'autor/a
Beatriz Crujeiras Pérez, Universidade de Santiago de Compostela
Doctora en Didáctica de las Ciencias Experimentales.Profesora interina en el departamento de didáctica de las ciencias experimentales de la facultad de formación del profesorado de la Universidad de Santiago de Compostela (campus de Lugo).María Pilar Jiménez Aleixandre, Universidade de Santiago de Compostela
Catedrática de didáctica de las Ciencias Experimentales en la Universidad de Santiago de CompostelaArticles més llegits del mateix autor/a
- Leticia González Rodríguez, Beatriz Crujeiras Pérez, Aprenentatge de les reaccions químiques a través d'activitats d'indagació en el laboratori sobre qüestions de la vida quotidiana , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 34 Núm. 3 (2016)
- María Pilar Jiménez Aleixandre, I. Pizarro, M. Brañas, ¿Por qué hay tantos tipos de seres vivos? : cambiando las ideas sobre la diversidad , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1989: Vol. 2. Part 1. Extra : III Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- Beatriz Crujeiras Pérez, Competències i pràctiques científiques en el laboratori de química: participació de l'alumnat de secundària en la indagació , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2015: Vol.: 33 Núm.: 3
- Beatriz Bravo Torija, María Pilar Jiménez Aleixandre, Articulació de l'ús de proves i el model de flux d'energia en els ecosistemes en arguments d'alumnat de batxillerat , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 3
- María Pilar Jiménez Aleixandre, Joaquín Díaz de Bustamante, Discurso de aula y argumentación en la clase de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2003: Vol.: 21 Núm.: 3
- María Pilar Jiménez Aleixandre, Cambiando las ideas sobre el cambio biológico , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1991: Vol.: 9 Núm.: 3
- Pablo Brocos Mosquera, María Pilar Jiménez Aleixandre, El impacto ambiental de la alimentación , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 Núm. 1 (2020)
- Joaquín Díaz de Bustamante, María Pilar Jiménez Aleixandre, ¿Ves lo que dibujas? Observando células con el microscopio , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1996: Vol.: 14 Núm.: 2
- Beatriz Crujeiras Pérez, María Pilar Jiménez Aleixandre, Influencia de distintas estrategias de andamiaje para promover la participación del alumnado de secundaria en las prácticas científicas , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 36 Núm. 2 (2018)
- María Pilar Jiménez Aleixandre, Diseño curricular: indagación y razonamiento con el lenguaje de las ciencias , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1998: Vol.: 16 Núm.: 2