Interior sense mobles. A l'entorn d'una possible hermenèutica d'Adorno

Main Article Content

Robert Caner-Liese
Theodor W. Adorno construeix la modernitat com la fase final d'un procés d'emancipació que ha conduït justament al contrari del que es pretenia. L'alliberament del mite ha portat a una situació històrica en la qual l'encobriment ideològic del món és total. Això té conseqüències per a un pensament que vol ser crític, ja que haurà de trobar un lloc des d'on es pugui interpretar la història per tal de salvar la veritat d'un possible món diferent. En el moment de màxima ocultació ideològica i de màxim absurd -és conegut que Adorno es refereix al món contemporani com al temps després d'Auschwitz- Adorno intentarà entendre què ha passat amb aquest subjecte que s'ha preocupat excessivament per la seva identitat. Mitjançant l'aplicació del model psicoanalític d'interpretació a textos de Beckett i Kafka reconstruirà la història de l'emancipació fallida del subjecte modern. Amb aquestes interpretacions Adorno se situa no només molt a prop de la pràctica psicoanalítica, sinó també de la tradició hermenèutica clàssica.

Paraules clau:

Adorno, hermenèutica, psicoanàlisi, Beckett, Kafka

Article Details

Com citar
Caner-Liese, Robert. “Interior sense mobles. A l’entorn d’una possible hermenèutica d’Adorno”. Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason, no. 28, pp. 13-21, https://raco.cat/index.php/Enrahonar/article/view/31878.