La interculturalitat en el context universitari: necessitats en la formació inicial dels futurs professionals de l’educació

Main Article Content

Alicia Peñalva Velez
Juan José Leiva Olivencia
La interculturalitat en l’educació superior universitària és un factor més de qualitat educativa, que implica la introducció d’aspectes com la convivència, la valoració i la validació de l’altre, i la interacció a través del mutu reconeixement. La formació inicial del professorat hauria de desenvolupar la competència intercultural com a combinació de capacitats específiques com: (1) les actituds positives cap a la diversitat cultural; (2) la capacitat comunicativa; (3) la capacitat de manejar conflictes en situacions interculturals; i (4) la capacitat de tenir consciència sobre la pròpia cultura i sobre com aquesta influeix en la visió i la interpretació de la realitat. Els objectius de l’estudi són analitzar les actituds d’una mostra d’alumnat sobre la immigració en el context educatiu, i les seves percepcions sobre la interculturalitat com a proposta pedagògica. La mostra d’alumnat pertany als graus de Magisteri en educació infantil, primària i Pedagogia de dues universitats: Màlaga i Pública de Navarra. S’adopta un enfocament d’investigació de tipus descriptiu, i s’empra un qüestionari d’avaluació dissenyat ad hoc per a aquest estudi comparatiu. Els resultats indiquen que la mostra posseeix actituds positives cap a la interculturalitat, però demanda més formació per a la resta de capacitats que formen la competència intercultural.
Paraules clau
interculturalitat, formació inicial del professorat, diversitat cultural, convivència intercultural, competència intercultural

Article Details

Com citar
Peñalva Velez, Alicia; and Leiva Olivencia, Juan José. “La interculturalitat en el context universitari: necessitats en la formació inicial dels futurs professionals de l’educació”. Educar, vol.VOL 55, no. 1, pp. 141-58, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/348885.