Amb "d" de "dual": investigació sobre la implantació del sistema dual a la formació professional a Espanya
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Fernando Marhuenda-Fluixá
Universitat de València
María José Chisvert-Tarazona
Universitat de València
Davinia Palomares-Montero
Universitat de València
Javier Vila
Universitat de València
Al present article, hi exposem els resultats principals de la investigació que hem dut a terme al voltant de la implantació de la formació professional dual a Espanya, emmarcada dintre d'un projecte europeu de transferència d'innovació centrat en els contractes d'aprenentatge. La metodologia que hem emprat és la quantitativa. Hem realitzat dos qüestionaris adreçats a equips directius i a professorat tutor de la formació dual en un univers de 456 centres que podien impartir aquesta modalitat a Espanya l'any 2015. Les enquestes van ser contestades per un total de 179 centres pertanyents a 16 comunitats autònomes, 136 dels quals van respondre el qüestionari d'equips directius i 149, el del professorat, amb la qual cosa es va assolir una cobertura de 22 famílies professionals.Organitzem els resultats al voltant de dimensions organitzatives (normatives estatal i autonòmica, gestió dels convenis, implicació de les empreses i selecció de l'alumnat) i didàctiques (planificació dels ensenyaments i selecció de l'alumnat). També contrastem el potencial de la formació professional dual en relació amb la formació en centres de treball. Concloem apuntant deficiències en la gestió de la implantació per part de les administracions que l'han impulsada, com també advertint de les dificultats de generalitzar-la i reconeixent la dedicació del professorat de formació professional.
Paraules clau
Reforma educativa, Pràctiques en empresa, Professió docent, Formació en alternança, Formació professional dual, Ocupabilitat
Article Details
Com citar
Marhuenda-Fluixá, Fernando et al. “Amb "d" de ‘dual’: investigació sobre la implantació del sistema dual a la formació professional a Espanya”. Educar, vol.VOL 53, no. 2, pp. 285-07, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/327334.
Articles més llegits del mateix autor/a
- María José Chisvert-Tarazona, Davinia Palomares-Montero, María Dolores Soto-González, Formació en alternança en l’espai universitari. Una experiència de projecte integrat a partir de l’aprenentatge basat en problemes , Educar: Vol. 51 Núm. 2 (2015): Formació en alternança a l’Educació Superior: Perspectives i experiències
- Fernando Marhuenda-Fluixá, Aprenentatge en el lloc de treball: investigar el desenvolupament personal i l’adquisició de competències en empreses d’inserció , Educar: Vol. 54 Núm. 2 (2018): Estratègies i eines en educació superior