Detecció de necessitats de formació del professorat dels instituts tecnològics de Quintana Roo, Mèxic, basades en competències professionals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
María Magdalena Ku Mota
Instituto Tecnológico de Chetumal
José Tejada Fernández
Universitat Autònoma de Barcelona
Aquest article senyala una investigació avaluativa de les competències docents del professorat dels instituts tecnològics (IT) de Quintana Roo, Mèxic. L’aprenentatge basat en competències en aquest context d’ensenyament és un dels objectius fonamentals d’aquest procés, com a resposta als esdeveniments de context mundial canviant que implica l’origen del nou paradigma.
El professor requereix canviar el seu rol tradicionalista docent per convertir-se en mediador, guia, facilitador o entrenador. El principal repte del professorat és formar integralment l’alumnat, amb l’atenció a la diversitat i la vulnerabilitat. El professorat requereix una formació contínua que li permeti planificar el seu nou procés d’ensenyament-aprenentatge que l’ajudi a formar els alumnes per afrontar els reptes que plantegi la societat del segle XXI.
El resultat d’aquesta investigació senyala la detecció de necessitats de formació del professorat basat en competències docents. Amb aquest resultat es pretén proposar un disseny d’un pla de formació contínua del professorat per promoure el desenvolupament de les competències necessàries i actualitzar els nous rols que li corresponen per introduirlo en el context global.
El professor requereix canviar el seu rol tradicionalista docent per convertir-se en mediador, guia, facilitador o entrenador. El principal repte del professorat és formar integralment l’alumnat, amb l’atenció a la diversitat i la vulnerabilitat. El professorat requereix una formació contínua que li permeti planificar el seu nou procés d’ensenyament-aprenentatge que l’ajudi a formar els alumnes per afrontar els reptes que plantegi la societat del segle XXI.
El resultat d’aquesta investigació senyala la detecció de necessitats de formació del professorat basat en competències docents. Amb aquest resultat es pretén proposar un disseny d’un pla de formació contínua del professorat per promoure el desenvolupament de les competències necessàries i actualitzar els nous rols que li corresponen per introduirlo en el context global.
Paraules clau
investigació avaluativa, detecció de necessitats, formació contínua, competències docents, rol del professorat
Article Details
Com citar
Ku Mota, María Magdalena; and Tejada Fernández, José. “Detecció de necessitats de formació del professorat dels instituts tecnològics de Quintana Roo, Mèxic, basades en competències professionals”. Educar, vol.VOL 51, no. 2, pp. 397-16, https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/295241.
Articles més llegits del mateix autor/a
- José Tejada Fernández, La formación de formadores. Apuntes para una propuesta de plan de formación , Educar: 2002: Núm.: 30 Formación permanente del profesorado
- José Tejada Fernández, El papel del profesor en la innovación educativa. Algunas implicaciones sobre la práctica innovadora , Educar: 1995: Núm.: 19 Innovació educativa
- José Tejada Fernández, Adalberto Ferrández Arenaz, Carmen Ruiz Bueno, La planificación de los formadores de formación profesional y ocupacional , Educar: 1996: Núm.: 20 La funció docent a la formació professional i ocupacional
- Fortino Sosa Treviño, José Tejada Fernández, Las teorías implícitas en la formación ocupacional y profesional , Educar: 1996: Núm.: 20 La funció docent a la formació professional i ocupacional
- Lluc Massaguer Busqueta, José Tejada Fernández, Avaluació de l’ajustament entre les competències acadèmiques i les professionals dels titulats del grau de Disseny Gràfic: cap a un dispositiu de diagnòstic , Educar: Vol. 57 Núm. 1 (2021): Professionalització i ocupabilitat: una relació necessària
- José Tejada Fernández, Saturnino de la Torre, La innovació als centres educatius de Catalunya , Educar: 1995: Núm.: 19 Innovació educativa
- Antonio Navío Gámez, José Tejada Fernández, Presentació / Presentación , Educar: 2006: Núm.: 38 Línies de recerca en la formació per al treball
- José Tejada Fernández, Jordi Lluís Coiduras Rodríguez, Presentació , Educar: Vol. 51 Núm. 2 (2015): Formació en alternança a l’Educació Superior: Perspectives i experiències
- José Tejada Fernández, Presentación , Educar: 1995: Núm.: 19 Innovació educativa