Resum
La realitatdel fenomen que hem anomenat violència de genere ha convertit el terme gènere, concepte acadèmic que neix de les teories feministes dins de les ciències socials en un terme mediàtic, que ha passat a formar part del llenguatge comú, tot i que sovint no s'ha utilitzat de forma molt adequada. Aquest article pretén, d'una banda, analitzar el gènere com un dels eixos estructuradors de les desigualtats en la nostra societat, clarificant el mateix concepte en el marc teòric de les ciències socials i, de l'altra, plantejar-lo com una perspectiva d'anàlisi de la realitat social; una nova mirada que cal tenir en compte, també, en el moment de dissenyar les intervencions en el camp sòcioeducatiu.Paraules clau
Referències
Beck, U. (1998), La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós. Barcelona.
Berga, A. (2005), "Adolescencia femenina i risc social: una relació invisible". Educació Social-Revista d 'lntervenció socioeducativa, n° 25: 6 1-76.
Brullet, C. ( 1996), " Roles e identidades de género: una construcció n social". A: Sociología de las mujeres españolas, Ma A. García de León etal. Complutense. Madrid. pp. 273-308.
Bourdieu, P. (2000), La dominació masculina. Edicions 62. Barcelona.
Carrington, K.; Bennet, A. (1999), " Las revistas de chicas y la formación pedagógica de la chica" a LUKE, C. (comp.) Feminismos y pedagogías en la vida cotidiana. Morata. Madrid.
Castells, M. (1998), La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura. Vol.2 El poder de la identidad. Alianza. Madrid.
Harris, M. (1998), Introducción a la antropología general. Alianza. Madrid.
Izquierdo, M" J. (1998), El malestar en la desigualdad. Cátedra. Madrid.
Juliano, D. (1998), Las que saben. Subculturas de mujeres. Horas y horas. Madrid.
Juliano, D. (2004), Excluidas y marg inales. Una aproximación antropoló gica. Cátedra. Madrid.
Poal, G. ( 1995), " Reflexiones entorno a la socialización diferencial de mujeres y hombres", RTS, n° 140: 40-53.
Subirats, M. (1990), "Sexe, génere y educació". A: Sociología de l 'educació , J. M. Rotger (ed.). Sociologia de l'
educació. EUMO. Vic. pp. 2 17-241.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull