L'Entorn paidològic en l'horitzó de l'educació de la infantesa, l'adolescència i la joventut
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Ángel C. Moreu Calvo
This article invites the reader to examine, from a paidological standpoint, the problems currently involved in the complex reality of children and young people. In this sense, revisiting the proposals of the North-American psychopedagogue Oscar Chrisman, the founder of paidology, opens up a new space for thought and interprofessional collaboration. Paidology is a science that has collected and structured the main scientific contributions about children, mainly from doctors, sociologists, jurists, psychologists and pedagogues. They have all attempted to construct a scientific statute for paidology, drive by a patent interdisciplinary vocation. Thus, the article investigates and contributes new data on the evolution of the paidological project: its background, origins and development, the available literature, the processes of institutionalisation and some of the leading lights who, very enthusiastically, have gradually joined this child study movement up until today.
Article Details
How to Cite
Moreu Calvo, Ángel C. “L’Entorn paidològic en l’horitzó de l’educació de la infantesa, l’adolescència i la joventut”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 8, pp. 247-62, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/223087.
Most read articles by the same author(s)
- Ángel C. Moreu Calvo, Idealisme naturalista dels adolescents alemanys (1847-1945) : dels Wandervögel (ocells errants) a la Hitlerjugeng (joventut hitleriana) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 6: (2003)
- Ángel C. Moreu Calvo, Presència d'un psicòleg exiliat: Werner Wolff a Barcelona (1933-1936) = Presence of an exiled psychologist: Werner Wolff in Barcelona (1933-1936) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 9-10: (2006-2007)
- Ángel C. Moreu Calvo, Educació i sexualitat: de la crisi de final de segle a l'època d'entreguerres , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 7: (2004)
- Ángel C. Moreu Calvo, Joan Soler i Mata, La reflexió històrica i historicoeducativa. Propostes bibliogràfiques (1990-2000) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 4: (1999-2000)
- Ángel C. Moreu Calvo, Pedagogies i tradicions religioses i culturals. Presentació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 23: (gener-juny 2014)
- Ángel C. Moreu Calvo, Bibliografia de Jordi Monés i Pujol-Busquets , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 5: (2001-2002)
- Ángel C. Moreu Calvo, Joan Soler i Mata, Repensar la Història de l'Educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 4: (1999-2000)