Autonomia e gestão democrática das escolas portuguesas no contexto da descentralização = Autnomy and democratic management of Portuguese schools in the context of educational de-centralisation
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Ernesto Candeias Martins
Les escoles són unitats organitzatives que es desenvolupen dins el sistema educatiu
i que exigeixen que tots els actors socials assumeixen les seves responsabilitats.
L'autor d'aquest article analitza l'estructura dels principis que han marcat l'autonomia
a les escoles públiques portugueses a partir de 1974, quan van començar a aplicar-
se les mesures de descentralització del sistema educatiu i es concedí més responsabilitat
a les autoritats locals. El text destaca la importància que té la intervenció de
les autoritats locals i de la comunitat educativa en el desenvolupament de models educatius
descentralitzats. La intervenció dels poders locals s'entén com una manera de
potenciar el desenvolupament i la cohesió socials. A Portugal, els municipis són els responsables
de l'ensenyament bàsic i els mestres valoren positivament aquesta relació
entre l'escola i el poder local, ja que possibilita una millora de la qualitat de l'educació
que s'imparteix a les escoles. Aquesta relació entre l'escola i el poder local promou
la participació de la comunitat educativa, una gestió més democràtica i afavoreix l'aparició
i conformació de dinàmiques educatives de nivell local.
i que exigeixen que tots els actors socials assumeixen les seves responsabilitats.
L'autor d'aquest article analitza l'estructura dels principis que han marcat l'autonomia
a les escoles públiques portugueses a partir de 1974, quan van començar a aplicar-
se les mesures de descentralització del sistema educatiu i es concedí més responsabilitat
a les autoritats locals. El text destaca la importància que té la intervenció de
les autoritats locals i de la comunitat educativa en el desenvolupament de models educatius
descentralitzats. La intervenció dels poders locals s'entén com una manera de
potenciar el desenvolupament i la cohesió socials. A Portugal, els municipis són els responsables
de l'ensenyament bàsic i els mestres valoren positivament aquesta relació
entre l'escola i el poder local, ja que possibilita una millora de la qualitat de l'educació
que s'imparteix a les escoles. Aquesta relació entre l'escola i el poder local promou
la participació de la comunitat educativa, una gestió més democràtica i afavoreix l'aparició
i conformació de dinàmiques educatives de nivell local.
Article Details
Com citar
Martins, Ernesto Candeias. “Autonomia e gestão democrática das escolas portuguesas no contexto da descentralização = Autnomy and democratic management of Portuguese schools in the context of educational de-centralisation”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 14, pp. 95-125, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/222916.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Ernesto Candeias Martins, Governação e (re)educação institucional da infância portuguesa errante e infratora nos começos do séc. XX , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 28 (juliol - desembre 2016)