Reformes educatives a Mèxic al segle XX i els reptes de l'equitat = Educational reforms in Mexico in the 20th Century and the challenges of equality

Main Article Content

Salvador Camacho Sandoval
L'article descriu les cinc reformes educatives que, segons el criteri de l'autor, han estat
més importants a Mèxic al segle XX. S'inicia amb la reforma que constitueix el projecte cultural
i educatiu de la revolució de 1910. La segona reforma continua amb aquest ideari, que
es radicalitza l'any 1934 en conferir a l'educació un caràcter socialista. La tercera reforma sorgeix
l'any 1959, quan s'afaiçona un projecte moderat d'acord amb les orientacions de la
UNESCO. La quarta es duu a terme en els anys setanta i té un signe reformista, segons
l'època, per bé que intenta, sense aconseguir-ho, recuperar ideals nacionalistes i populars
de la postrevolució. Finalment, la cinquena reforma es refereix al projecte modernitzador de
l'educació que es va fer ressò de l'obertura i les exigències del mercat internacional. L'article
segueix el desenvolupament d'aquestes reformes amb els processos polítics fins a arribar a
actualment, quan l'esquerra mexicana vol impulsar una nova reforma, compromesa amb l'equitat
educativa, i segueix certes tendències que recorren alguns països de l'Amèrica Llatina.

Article Details

Com citar
Camacho Sandoval, Salvador. “Reformes educatives a Mèxic al segle XX i els reptes de l’equitat = Educational reforms in Mexico in the 20th Century and the challenges of equality”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 9-10, pp. 314-33, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/223109.