How does a flame work? Construction and reconstruction of mental models in front of a candle

Main Article Content

Joan Aliberas
The rational and emotional dynamics produced on the students of a Secondary School class when experimentally studying a candle’s flame functioning are described. The various students’ mental models and how are reconstructed until they result fully satisfactory are analysed. The process shows the importance of a good didactic sequence design and an efficient dialogue to conduct the class, considering the emotions associated with the students’ mental models, and stimulating its evolution until reaching a consensus among all participants.
keywords: Chemical change; combustion; mental model; emotion; dialogue.

Article Details

How to Cite
Aliberas, Joan. “How does a flame work? Construction and reconstruction of mental models in front of a candle”. Educació química, no. 27, pp. 27-34, https://raco.cat/index.php/EduQ/article/view/383751.
Author Biography

Joan Aliberas, Professor de física i química de secundària

És llicenciat en ciències químiques i doctor en didàctica de les ciències. Professor de física i química de secundària. Membre del grup de recerca LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències) de la UAB. Ha col·laborat amb el Departament de Didàcticade les Ciències de la UAB en la formació del professorat i en recerques didàctiques sobre l’elaboració d’activitats i seqüències didàctiques.

Most read articles by the same author(s)