How does a flame work? Construction and reconstruction of mental models in front of a candle
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Joan Aliberas
Professor de física i química de secundària
The rational and emotional dynamics produced on the students of a Secondary School class when experimentally studying a candle’s flame functioning are described. The various students’ mental models and how are reconstructed until they result fully satisfactory are analysed. The process shows the importance of a good didactic sequence design and an efficient dialogue to conduct the class, considering the emotions associated with the students’ mental models, and stimulating its evolution until reaching a consensus among all participants.
keywords: Chemical change; combustion; mental model; emotion; dialogue.
keywords: Chemical change; combustion; mental model; emotion; dialogue.
Article Details
How to Cite
Aliberas, Joan. “How does a flame work? Construction and reconstruction of mental models in front of a candle”. Educació química, no. 27, pp. 27-34, https://raco.cat/index.php/EduQ/article/view/383751.
Author Biography
Joan Aliberas, Professor de física i química de secundària
És llicenciat en ciències químiques i doctor en didàctica de les ciències. Professor de física i química de secundària. Membre del grup de recerca LIEC (Llenguatge i Ensenyament de les Ciències) de la UAB. Ha col·laborat amb el Departament de Didàcticade les Ciències de la UAB en la formació del professorat i en recerques didàctiques sobre l’elaboració d’activitats i seqüències didàctiques.Most read articles by the same author(s)
- Joan Aliberas, Santiago Izquierdo Ballester, Fina Guitart i Mas, El context per aprendre química en el projecte "Competències de pensament científic ESO 12-15" , Educació química: No. 20: (2015)
- Joan Aliberas, Mercè Izquierdo Aymerich, Fina Guitart i Mas, Com es veuen els àtoms a la llum d'una espelma i com es compliquen més i més , Educació química: No. 19: (2014)