Les Revisió del concepte de bruixa a partir de les llegendes menorquines

Main Article Content

Lidia Pérez i Pérez

El concepte de bruixa, que sovint encapçala moviments feministes, ha tengut molta controvèrsia al llarg dels segles, des del seu naixement fins avui dia, i molta gent no coneix quin en va ser el context, ni la repercussió, ni les conseqüències que ens han arribat. Al llarg del segle xvi, la concepció de bruixa incloïa intrínsecament que la dona encarnava el mal. Eren, per tant, dones i sovint de classe baixa: eren oprimides que es resistien a la pobresa i a l’exclusió social; per això foren les protagonistes d’un ampli moviment polític en què crearen una societat organitzada, anàrquica i antisocial que era rebuda com una conspiració contra la civilització, la qual cosa fou un dels pretextos que usaren per  dur a terme la cacera. A Menorca, hi va haver un cas registrat d’assassinat, el de Joana Gonyalons, que era la tercera del signe Escorpí de la família: padrina, mare i neta compartien el mateix signe i totes tres van ser acusades de ser bruixes. Durant el segle xviii, amb la pujada al tron de Felip v i sobretot amb l’arribada dels anglesos a l’illa i l’eliminació del Tribunal del Sant Ofici, es començà a estendre la por cap a les bruixes. Aquest sentiment es canalitzà, com és natural, a través de les llegendes.

Paraules clau
bruixa, cacera de bruixes, feminisme, llegenda, Menorca

Article Details

Com citar
Pérez i Pérez, Lidia. “Les Revisió del concepte de bruixa a partir de les llegendes menorquines”. Estudis de Literatura Oral Popular = Studies in Oral Folk Literature, no. 13, pp. 105-17, https://raco.cat/index.php/ELOP/article/view/432570.