Ensenyament i identitat en els reculls de literatura popular valenciana

Main Article Content

Vicent Vidal Lloret
La introducció de la llengua catalana a les escoles valencianes va implicar que mestres i professors haguessen de buscar materials per a impartir docència en aquesta llengua. Com va ocórrer en altres indrets, els ensenyants valencians van recórrer a la literatura popular per ensenyar llengua o continguts en català; també, però, aprofitaren el folklore valencià com una manera de canviar el model educatiu i formar individus conscients de la pròpia identitat. Així, a partir dels anys vuitanta es va produir un esclat de reculls folklòrics adreçats al públic infantil-juvenil. Aquests reculls sovint contenen pròlegs o introduccions que justifiquen la necessitat d’introduir el folklore a les aules, atès que es percep com una eina essencial per a recuperar la identitat col·lectiva. El contingut d’aquells pròlegs apunta constantment a la relació entre folklore i identitat i encara perviu en les publicacions més recents. En aquest article s’analitza aquesta mena de reculls i el context que els va fer possibles, amb el benentès que permeten explicar una part essencial de la història de la literatura popular valenciana recent.

Paraules clau:

ensenyament, identitat, recol·lecció folklòrica, País Valencià, literatura popular

Article Details

Com citar
Vidal Lloret, Vicent. “Ensenyament i identitat en els reculls de literatura popular valenciana”. Estudis de Literatura Oral Popular = Studies in Oral Folk Literature, no. 7, pp. 153-69, https://raco.cat/index.php/ELOP/article/view/347257.