L’emergència de les «empreses de base humana» a Espanya: nou paradigma o conseqüència inevitable?

Main Article Content

Hugo Valenzuela García
José Luis Molina
L’article exposa una sèrie d’estudis de cas etnogràfic d’empreses espanyoles de «base humana», anomenades d’aquesta manera pel fet de potenciar el factor humà com a avantatge competitiu. Aquestes empreses posseeixen certs trets en comú: operen en l’economia del coneixement, els seus fundadors són joves emprenedors talentosos, apliquen coneixements de les humanitats, són flexibles i cooperatives, tenen una gestió horitzontal i no persegueixen el lucre com a objectiu únic. Aquestes empreses despunten en oposició als models de gestió i producció industrial i de negocis tradicionals, i posen en primer pla la innovació centrada en les persones davant la innovació tecnològica econòmica clàssica. Ara bé, són realment pioneres?, suposen un canvi de paradigma en la gestió i organització empresarial a casa nostra?, o potser són una conseqüència lògica de la producció flexible, la mercantilització
expansiva del capitalisme tardà i un ressò d’iniciatives que irradien d’altres centres neuràlgics empresarials?

Article Details

Com citar
Valenzuela García, Hugo; and Molina, José Luis. “L’emergència de les «empreses de base humana» a Espanya: nou paradigma o conseqüència inevitable?”. Documents d’Anàlisi Geogràfica, vol.VOL 59, no. 3, pp. 523-42, https://raco.cat/index.php/DocumentsAnalisi/article/view/291435.