Del postfeminisme al feminisme neoliberal i popular a través dels continguts compartits per les influencers de TikTok i Instagram entre 2017 i 2021

Main Article Content

Maria Castellví Lloveras
Les influencers són una de les figures de les xarxes socials amb més capacitat per
impactar una àmplia audiència juvenil, especialment femenina. Mitjançant l’exposició de
la seva intimitat, sumen milions de seguidors i assoleixen una visibilitat que les trasllada
de l’anonimat a l’esfera pública i esdevenen microcelebritats (Hearn, 2008; Marwick, 2015).
Aquest article proposa un estudi comparatiu, aplicant la semiòtica social i del discurs,
dels continguts publicats per dues generacions d’influencers femenines entre 2017 i 2021.
L’objectiu és analitzar-ne l’evolució per identificar similituds, canvis i contradiccions
a l’hora de representar la seva identitat femenina. En les imatges, els vídeos i els textos
que comparteixen aquestes joves hi ha implícits elements que il·lustren la revisió i
l’actualització de la sensibilitat postfeminista cap a nous paradigmes com el feminisme
neoliberal o popular, que presenta una nova concepció de l’empoderament femení basat
en la individualitat.
Paraules clau
TikTok, Instagram, postfeminisme, neoliberalisme, influencers, xarxes socials.

Article Details

Com citar
Castellví Lloveras, Maria. “Del postfeminisme al feminisme neoliberal i popular a través dels continguts compartits per les influencers de TikTok i Instagram entre 2017 i 2021”. Comunicació: revista de recerca i d’anàlisi, no. 1, pp. 9-27, https://raco.cat/index.php/Comunicacio/article/view/429184.