Thomas Hobbes i la incerta naturalesa humana

Main Article Content

Roger Castellanos Corbera
Josep Monserrat Molas

El coneixement de la naturalesa humana prové d'un procés d'inferència basat en l'experiència i, consegüentment, no gaudeix del mateix nivell de certesa que el que prové de l’estricta raó humana. Aquesta incertesa sobre la naturalesa humana tindrà, al seu torn, conseqüències polítiques, al no poder-se obtenir un coneixement demostrable sobre la mateixa. Això implica una limitació intrínseca per a l'acció sobirana a l'hora d'introduir les restriccions necessàries per a mantenir la pau. Perquè la impossibilitat de modificar la naturalesa dels individus impedeix assolir la immortalitat artificial de les repúbliques sobiranes.

Paraules clau
Thomas Hobbes, ciència, naturalesa humana, escepticisme

Article Details

Com citar
Castellanos Corbera, Roger; and Monserrat Molas , Josep. “Thomas Hobbes i la incerta naturalesa humana”. COMPRENDRE: Revista catalana de filosofia, vol.VOL 26, no. 2, doi:10.60940/comprendrev26n2id431687.
Referències

CASTELLANOS CORBERA, Roger, «De Homine: “quasi ad præcipitium”. L’autonomia de la filosofia política de Thomas Hobbes». Anuari de la Societat Catalana de Filosofia [Barcelona], 32, 2021, pp. 7-26.

CASTELLANOS CORBERA, Roger & TORRES MORALES, Bernat, «Voegelin on Hobbes. The Idea of an Everlasting Constitution». A: PAROTTO, Giuliana (ed.): Democracy and Representation. Leiden: Brill, 2023, pp. 22-39.

FORTEZA, Bartomeu, «Empirisme, llenguatge i objectivitat a la filosofia de Thomas Hobbes». Anuari de la Societat Catalana de Filosofia [Barcelona], 7, 1995, pp. 109-136.

GAUTHIER, David, «Thomas Hobbes: Moral Theorist». Journal of Philosophy [Oxford], 76/10, 1979, pp. 547–559.

HAMPTON, Jean,Hobbes and the Social Contract Tradition. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

HARRINGTON, James, Oceana. A: The Political Works of James Harrington. J. P. G. Pocock (ed.). Camdrige: Cambridge University Press, 1977.

HARVEY, Martin, «Teasing a Limited Deontological Theory of Morals Out of Hobbes». The Philosophical Forum [Boston], 35, 1, 2004, pp. 35-50.

HERBERT, Gary B., «The Non-normative Nature of Hobbesian Natural Law». Hobbes Studies [Leiden], vol. 22, 2009, pp. 3-28.

HOBBES, Thomas, Elements of Philosophy. The First Section, Concerning Body. London: Routledge/Thoemmes Press, 1992.

HOBBES, Thomas, On the citizen. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

HOBBES, Thomas i BRAMHALL, John, Hobbes and Bramhall on Liberty and Necessity. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

HOBBES, Thomas, De Corpore. Elementa Philosophiæ I. Paris: Vrin, 2000.

HOBBES, Thomas, Leviathan. Oxford: Clarendon H., 2002.

HOBBES, Thomas, De Homine. Paris: Vrin, 2018.

HOOD, Francis Campbell, The Divine Politics of Thomas Hobbes. Oxford: Clarendon Press, 1964.

JESSEPH, Douglas, «Scientia in Hobbes». A: SORELL, Tom et al. (eds.), Scientia in Early Modern Philosophy. Seventeenth-Century Thinkers on Demostrative Knowledge from First Principles. London & New York: Springer, 2010, pp. 117-29.

JOHNSTON, David, The Rhetoric of Leviathan. Princeton: Princeton University Press, 1986.

KAVKA, Gregory S., Hobbesian Moral and Political Theory. Princeton: Princeton University Press, 1986.

MACPHERSON, Crawford Brough, The Theory of Possessive Individualism. Oxford: Oxford University Press, 1962.

MCNEILLY, Frederic Stewart, The Anatomy of Leviathan. New York: St. Martin’s Press, 1968.

MONSERRAT, Josep, «La fractura del sistema filosòfic de Hobbes: el De Homine». Convivium. Revista de filosofia [Barcelona], 29/30, 2016-2017, pp. 99-121.

MONSERRAT, Josep, Thomas Hobbes: La fundació de l’Estat Modern. Barcelona: Gedisa, 2018.

NAGEL, Thomas, «Hobbes’s Concept of Obligation». Philosophical Review [Durham], 68, 1959, pp. 68–83.

OAKESHOTT, Michael, On Human Conduct. Oxford: Clarendon Press, 1975.

PADEN, Roger, «Monomania and the war of all against all». Philosophia. Philosophical Quarterly of Israel [Ramat Gan], 27, 1999, pp. 69-86.

PAVESI, Ermanno, «Thomas Hobbes, teorico dell’assolutismo». Cultura & Identità [Roma/Rende], II/8, 2010, pp. 54-63.

PLAUTE, La comèdia dels ases. Barcelona: Fundació Bernat Metge, 1934.

ROSSELLO, Diego, «Hobbes and the Wolf-Man: Melancholy and Animality in Modern Sovereignty». New Literary History [Baltimore], 43, 2012, pp. 255-279.

SALES, Jordi, «La qüestió sobre els fonaments de la política». Anuari de la Societat Catalana de Filosofia [Barcelona], 1999, pp. 57-68.

SALES, Jordi & MONSERRAT, Josep, «“A more political animal than bees”. Polity as an intermediate state, as the highest state, or as an agent of stability». Staté. Studia Neoaristotelica [České Budějovice], 6, 1, 2009, pp. 3-14.

SANTI, Raffaella, Ragione geometrica e legge in Thomas Hobbes. Milano: CEDAM, 2012.

SANTI, Raffaella, Etica della lettura e scrittura filosofica in Thomas Hobbes. Milano: CEDAM, 2013.

SKINNER, Quentin, Visions and Politics. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

TAYLOR, Alfred Edward, «The Ethical Doctrine of Hobbes». In: BAUMRIN, Bernard H. (ed.), Hobbes’s Leviathan: Interpretation and Criticism. Belmont: Wadsworth, 1969, pp. 35–48.

VOISSET-VEYSSEYRE, Cécile, «The Wolf Motif in the Hobbesian Text». Hobbes Studies [Leiden], 23, 2010, pp. 124-38.

VON LEYDEN, Wolfgang, Hobbes and Locke: The Politics of Freedom and Obligation. New York: St. Martin’s, 1982.

WARRENDER, Howard, The Political Philosophy of Hobbes. Oxford: Clarendon Press, 1957.

WIEGAND CRUZ, Augusto, «Hobbes: el absolutismo como consecuencia del pesimismo antropológico». Revista chilena de derecho y ciencia política [Temuco], 6, 1, 2015, pp. 55-80.

WILSON, Fred, «Hobbes’s Inductive Methodology». History of Philosophy Quarterly [Illinois], 13, 2, 1996, pp. 167-86.

ZARKA, Yves Charles, La Décision métaphysique de Hobbes. Conditions de la politique. Paris: Vrin, 1987.

ZARKA, Yves Charles, Hobbes et la pensée politique moderne. Paris: Vrin, 1995.