CAPCALERA GENER 2012

£
n

25 anys de Col-legi

25 anys de periodisme

Al-Jazira, la revolta

plural a les ones

L'aparicio, creixement i exit del canal satél-lit qataria ha estat determinant en l'extensié de la
llibertat de premsa pel mén arab, amb totes les conseqiiéncies que aixo comporta, i ha capgirat

el sistema comunicatiu mundial.

A principi dels noranta, els conflictes a
I'anomenat Proxim Orient havien
afeblit el poder de les monarquies
petrolieres arabs. En aquest context, el
xeic Hamad bin Khalifa Al-Thani, auto-

formacio des de Doha a partir de I'1 de
novembre del 1996.

L.a BBC Arabic News, una cadena amb
seu a Londres sorgida de la iniciativa
conjunta de la BBC i la saudita Orbit

Periodistes treballant a la seu central del canal de referéncia del mén arab.

proclamat emir de Qatar I'any 1995, va
engegar una serie de reformes neolibe-
rals i d’aparenca democratica per
atreure la inversié estrangera al pafs,
molt ric en jaciments de petroli i gas.

Entre aquestes mesures, va decretar la
creaci6 d’un canal de televisio que, tot
i ser inicialment finangat per I'estat,
havia d’arribar a ser independent. Al-
Jazira —que significa La Peninsula— va

comengar a emetre sis hores diaries d’in-

El canal gataria es va

desmarcar dels altres mitjans
oficials arabs per la pluralitat

i diversitat de les fonts

Communication, havia estat eliminada
uns mesos abans per haver gosat donar
veu a I'oposicié al régim saudita. Alguns
dels periodistes de la frustrada BBC
Arabic News van ser contractats per Al-

Jazira.

I AdaCruz Foto: Al-Jazira

Des del comencament, el canal gataria
es va desmarcar dels altres mitjans ofi-
cials arabs per la pluralitat i diversitat de
les fonts, principi recollit en el seu lema:
“L’opini6 contrastada”. “Al-Jazira ha fet
visibles i audibles, per primera vegada en
la historia moderna de la regi6, opositors
islamistes, nacionalistes i feministes i els
ha permes exposar les seves idees, de-
nunciar la corrupei6 i reivindicar les llib-
ertats publiques”, afirma la sociologa
tunisenca Olfa Lamloum a I’assaig Al-
Jazira, miroir rebelle et ambigu du monde
arabe. També en destaca el desplega-
ment geografic dels quatre-cents perio-
distes de la cadena, que actualment
provenen de seixanta paisos diferents.
De fet, aquest canal va ser I'tinic mitja
amb presencia a I'Iraq durant els bom-
bardejos del desembre de 1998.

El primer éxit internacional d’Al-Jazira
un cop assoleix les 24 hores d’emissié
diaries €s la cobertura de la Segona In-
tifada. Encara que és durant les guerres
al’AfganistaniaI'lraq quan, amb el mo-
nopoli dels comunicats d’Al-
Qaeda, Al-Jazira altera el flux de
la informacié que tradicionalment
era unidireccional entre Occident
i Orient.

Les represalies de les autoritats
arabs i foranes, que s’han vist giiestio-
nades a les pantalles d’Al-Jazira, com-
prenen des de la retirada d’acreditacions
fins a bombardejos suposadament acci-
dentals a les seves oficines. Tot i aixo, la

cadena ha continuant desenvolupant-se,



~Més productores
‘audiovisuals

~ AL1996 va comengar a fer-se evident
la preséncia creixent de la produccio
aliena en la programacié dels mit-
jans audiovisuals catalans i estatals.
En un panorama radiofonic cada cop
més complex i en un context televi-
siu liberalitzat, pen'odistés de gran
prestigi com Antoni Bassas, Joaquim
Maria Puyal, Gemma Nierga o Luis
del Olmo, van constituir societats
mercantils per tal d'exercir el perio-
disme amb més autonomia i control
sobre les seves creacions. Malgrat
que algunes productores indepen-
dents van néixer a final dels vui-
tanta, com El Terrat de Produccions
SL, d’Andreu Buenafuente, va ser a
mitjan noranta que proliferaren
aventures empresarials com la pro-
ductora Broadcaster de Joéep Cuni.

creant Al-Jazeera.net, un canal d’esports
iun altre en llengua anglesa que arriba a
més de 220 milions de llars en més de

100 paisos.

LIDERS I CREIBLES

El periodista Nicolas Valle, que ha estat
enviat especial de TV3 als paisos arabs
moltes vegades, creu que Al-Jazira “ha
canviat totalment el panorama mediatic
mundial, perqué ara hi ha un contrapes
ala visio de la realitat que prové dels pai-
sos occidentals”. El periodista subratlla,
perd, que no hem d’oblidar que Al-
Jazira “pertany a la monarquia qatari-
ana, dictadura prospera i autoritaria que
té aspiracions hegemoniques molt im-
portants al mén arab” i, per tant, el canal
esta sotmes als seus interessos, com ara
els que en fer-se publics van implicar, fa
uns mesos, la dimissié del director gen-
eral d’Al-Jazira, Wadah Khanfar.

No obstant aix0, Al-Jazira ha contribuit

“Es un contrapés a la visid
de la realitat que prove

dels paisos occidentals”
(Nicolas Valle)

a estendre la llibertat de premsa en el sis-
tema comunicatiu arab, on televisions
com Al-Arabiya i AbuDhabi TV han de-
senvolupat una ética periodistica similar
a la d’Al-Jazira per competir-hi. Tot i
aixd, una arabista com Gema Martin
Muioz, directora de Casa Arabe, manté
que Al-Jazira continua sent la principal
font de referéncia i credibilitat de la ma-

joria dels ciutadans arabs.

La nova cadena va alterar
el flux de la informacid
unidireccional entre
Occident i Orient

I en arribar la “primavera arab”, en que
el poder de convocatoria el tenen so-
bretot les xarxes socials, Al-Jazira n’és
“Pembrid, el primer a crear espais de Ili-
bertat dins les cases”, opina Valle. “En
realitat, la primera “revolucié” al mén
arab va ser la creacid i difusié d’Al-
Jazira”, assevera Martin Mufoz, per a

qui la cadena no només ha contribuit “a

“La primera ‘revolucid” al
moén arab va ser la creacid
i difusié d’Al-Jazira”
(Gema Martin Murioz)

informar i a impedir la censura sobre
aquests processos”, sind que també ha
esdevingut la principal font d’informacié
per als mitjans occidentals. “En aquest
sentit, ha suposat una normalitzacié in-
ternacional d’Al-Jazira”, afirma. [

Tambeé va passar...

e EL 15 de gener, Catalunya Informa-

cid va comengar les emissions en
régim de desconnexio territorial.

e E| 28 de marc, el diari francés Le
Monde Diplomatique va presentar una
edicio en castella.

e EL 14 d'abril, un jutjat de Madrid va
condemnar El Pais, que setmanes des-
prés compliria vint anys, per publicar
una fotografia de Javier de la Rosa
dins la preso.

e El 23 d'abril, VAvui compleix vint
anys. Aquell mateix dia també apa-
reixia el primer nimero del diari ge-
neralista Eco 24 horas, dirigit per
Vladimir de Semir, que tancaria un
any després.

e EL 9 de maig, va morir a l'edat de 85
anys el periodista Josep Maria Lladd,
director del diari La Humanitat durant
els inicis de la Guerra Civil espanyola.

e |11 de setembre, El Punt va llangar
quatre edicions per a les comarques
de Tarragona.

e £ 19 de setembre, TV3 va presentar

els telenoticies a Internet.

e EL 16 d'octubre, la Facultat de Cién-
cies de la Comunicacio de la UAB va
celebrar el vint-i-cinqué aniversari, i
va assolir els sis mil periodistes Lli-
cenciats.

® |'1 de desembre, es va constituir el
Consell de la Informacio de Catalunya
(CIC), el tercer creat al continent eu-
ropeu.

e El 13 de desembre, Radio 4, la pri-
mera emissora publica integrament
en catala després de la dictadura
franquista, va complir el seu vinté
aniversari.

CAPCALERA GENER 2012

E o
w





