
PERIODISME
AL MÓN

Tempesta al
«La cara ami

oltant de
gada de Le Monde»
o
>—I
LU
Q£
t-H

Z
©
H-
Z
<

La publicació a França, el passat 26 de febrer,
d'un llibre amb vocació de denúncia sobre el diari

Le Monde ha provocat una guerra mediática de gran

intensitat en el nostre veí del nord. Diaris i revistes

han pres postura, a favor o en contra, creant-se un

conflicte que, de moment, ha acabat en els
tribunals en forma de denúncia. La cara amagada de
Le Monde, que és el títol del llibre que ha desfermat
l'escàndol i la guerra civil entre mitjans de
comunicació francesos, està escrit per dos
periodistes, Pierre Péan i Philippe Cohen, que vénen
a dir que el diari ja no és el que era i que l'actual
direcció porta a terme pràctiques informatives i
empresarials tèrboles que han desnaturalitzat el
caràcter de diari de referència ètica i informativa

que tenia aquesta publicado. Le Monde ha contestat
una per una totes les acusadons. L'ampli ressò d'aquest
conflicte ha ajudat que el llibre en poc temps vengués
més de tres-cents mil exemplars. Un best-seller que

converteix la premsa en protagonista.
La batalla va inidar-se abans de la sortida del llibre,

ja que a la seva edidó del 20 de febrer el setmanari
L'Express publicava un dossier de 14 pàgines amb
extractes de set capítols dels 25 amb què compta el
llibre (634 pàgines). En un article de presentació, el
director del setmanari, Denis Jeambar, parlava de
l'investigador (Le Monde) investigat, recordava la
frase de l'actual director, Jean-Marie Colombani, "Le
Monde fa por", per dir, tot canviant-li el sentit, que
és veritat, ja que s'ha allunyat de la voluntat del
seu fundador, Hubert Beuve-Méry, que volia oferir
als lectors "una mirada clara i intel·lectualment

honesta sobre el món". Jeambar recorda que la
publicació que dirigeix forma part d'un grup de
premsa rival del diari que pretén ser "l'únic vertader
contrapoder que pertany als periodistes que captu¬
ren la veritat dins la transparència" i que des de fa
20 anys tots els poders (polític, institucionals,
empresarials, esglésies...) han estat sotmesos al
control dels mitjans de comunicado i que sols la
premsa no dóna comptes a ningú, excepte quan és
perseguida per la justída.

Tot un seguit d'acusacions,
explicacions i desqualificacions
entre diaris i revistes han

desfermat recentment una

autèntic conflicte en el món

de la premsa del país veí a

partir d'un polèmic llibre que

qüestiona la netedat del periòdic
més emblemàtic de França.



Jean-Marie Colombani,
al centre, amb dos altres
directius de Le Monde

QUATRE CAPITOLS D'ACUSACIONS

Els autors del llibre sostenen la tesi que l'actual
equip dirigent ha convertit el diari, que era

modèlic, en una gran empresa de manipulació i que

ha banalitzat els continguts (informació-espectacle,
fast information, reducció de les notícies

d'internacional a la

portada en favor de
l'àmbit informatiu

francès i, sobretot,

parisenc...). La "traïció"
la concreten en quatre

capítols acusatoris: denúncia en sentit únic,
cinisme, abús de poder i autocràcia. En el primer
punt afirmen que el Le Monde d'ahir respectava els
adversaris, en canvi, el d'avui no dubta en embru¬
tar-los i trepitjar-los, que moltes vegades les
investigacions no recullen la postura dels acusats, i
que quan hi ha interessos pel mig dels seus propis
dirigents, el diari dissimula o menteix. Pel que fa al

El conflicte, de moment,
es troba als tribunals

en forma de denúncia

cinisme, asseguren que el diari es pronuncia en nom

de la moral, en el mateix moment en què els seus

dirigents prescindeixen d'ella i posen com exemple
la presentació "no sincera" de les xifres de difusió i
l'emissió de factures lligades a pràctiques tèrboles.
Els actuals dirigents abusen del seu poder per

obtenir avantatges i amenacen amb campanyes de
premsa a determinats empresaris. Finalment, en

relació a l'autocràcia, expliquen que els diferents
organismes (Societat dels redactors, Societat dels
quadres, Societat dels empleats, Associació Hubert-
Beuve Méry, Consell de Vigilància de la SA -Societat
Anònima-, Societat dels lectors) que garantien la
no-dependència empresarial i la llibertat informati¬
va han estat desmantellats o neutralitzats i Edwy
Plenel (director de la redacció del diari) ha creat
dins la redacció un clima de por que impedeix les
critiques a la direcció.
I qui són els directius? Doncs, els ja esmentats
Colombani i Plenel, més el president del Consell de

47



REPORTATGE

iJnmntir

In* wi«los del

lkmoàm

Comunicació, en un llarg article, Plenel recull i
resumeix les principals acusacions del llibre:
ambició de poder del "trio" (Colombani, Plenel i
Mine), fòbia a França i el seu Estat, l'atribució a

Colombani de ser un cors francòfob, fill d'un agent
feixista, a Plenel de ser un amic de la CIA nord-
americana i que de jove va ser trotskista ("Plenel
com Colombani, el guevarista i el democratacristià,
semblen units per un mateix ressentiment respecte
a un país amb el qual eLs seus pares van entrar en

conflicte"), a Mine li toca el paper de financer in¬
ternacional, tot plegat conduint el diari a ser un

Estat totalitari dins de l'Estat francès, és a dir, un

perill per a la democràcia. Plenel acaba denunciant
"errors, mentides, difamacions i calúmnies" que

seran portades a la justícia, que l'objectiu de l'obra
és fer entrar en crisi el diari per fer fracassar el seu

intent de constituir un grup de premsa

independent, acusa l'editor del llibre, Claude
Durand, de ser cómplice, i els autors d'estar en

sintonia amb "certs cercles mitterrandistes o les

ganes de revenja de mitjans ultrasobiranistes."

Vigilància i de la Societat de lectors, Alain Mine. El
mateix dia 26 de febrer, coincidint amb la posada
en venda del llibre (60.000 exemplars venuts el
primer dia), el diari publicava un editorial i una

pàgina de la secció Comunicado. A l'editorial, el
periòdic, després de definir-se com "el primer diari
francòfon del planeta" i recordar que el desembre
de 2004 festejarà els 60 anys de vida, insinua que

la critica del llibre al diari obeeix a l'èxit en la

constitució al seu voltant d'un grup de premsa

independent front als dos "majors" (grans grups

empresarials) que dominen la premsa francesa i que
el problema és que el llibre els acusa d'estar
"manipulats per impostors, conspiradors,
mentiders". Acaba assenyalant que "l'odi habita el
llibre que ens és consagrat". A la pàgina de

La premsa francesa
porta mesosforça
alterada arran

dels atacs a Le Monde
Foto: Ana Jimenez

INTERVE LA SOCIETAT DE REDACTORS

El mateix dia 26 de febrer dos-cents periodistes
(dues terceres parts de la redacció) del diari van
reunir-se durant cinc hores per debatre sobre el
tema, invitats per la Societat de redactors, principal
accionista de Le Monde. En una nota signada pel
consell d'administració de la Societat de redactors,

després de considerar que el llibre ataca tota la
col - lectivitat de Le Monde, és a dir, redactors,

quadres, empleats, obrers, accionistes i aliats, diu
que "conscients de la pertorbació que pot provocar

aquest llibre en els nostres lectors, els periodistes
del Monde refermen el seu compromís al servei
d'una informado clara, precisa, rigorosa i lliure".
També qualifica el llibre de pamflet i afirma que

amb Colombani i Plenel, la redacció ha preservat la
seva independènda respecte a tots els poders i
pensa seguir informant lliurement. Al dia següent,
el diari Liberation informa de la reunió de redactors,

titulant "Teràpia de grup". El president de la
Societat de redactors, Michel Noblecourt, presenta
una llista de preguntes referides a les acusacions
del llibre: el director (Colombani) guanya 457.000
euros per any? El diari li paga una part del lloguer
de la casa on viu? Ha intentat enganyar el fisc? Ha
format dirigents polítics sobre com actuar durant

48



una entrevista televisada? Què hi ha de les
suposades pressions en favor del diari gratuit 20
Minutes i de l'empresa distribuïdora de premsa

Nouvelles Messageries de la Presse Parisienne

(NMPP)? Què hi ha dels tractes amb Vivendi i de les
condicions de compra del setmanari Courrier
International! A Plenel li van preguntar si va ser

conseller del líder sindicalista policíac Bernard

Deleplace i amb un somriure Noblecourt li va

plantejar a la cara: "Edwy, ets un agent de la CIA?"
Primer contesta Colombani i després Plenel i, en

acabar, Noblecourt diu que "tot ha estat abordat i
tot ha estat escombrat".
Els dies següents, els sindicats (CFDT, CGT i Sindicat
Nacional de Periodistes) i la Societat de lectors del
diari (12.724 membres) expressen públicament el
seu suport a la direcció i als treballadors front als
atacs del llibre i en el cas dels sindicats demanen

explicacions públiques sobre les acusacions que
conté l'obra de Péan i Cohen. El dia 28 de febrer

Colombani des del web de Le Monde respon durant
una hora les preguntes que li formulen els
internautes. El diari d'esquerres Liberation li dedica
una pàgina a les preguntes i respostes i el 7 de
març publica una altra pàgina entrevistant els
autors del llibre. Aquests mantenen la seva postura,
expressada en la seva obra, i esmenten el
setmanari satíric Le Canard enchainé com una altra

font informativa que durant la mateixa setmana ha
confirmat la seva versió sobre el cobrament per Le
Monde d'un milió de francs a les NMPP per fer-li de
lobbying. El mateix dia 7 el diari incriminat publica
tres pàgines sota el paraigua de "Comunicació
després de l'atac contra Le Monde". Redactors i
administradors contesten, puntualitzen i
desmenteixen de manera detallada les principals
acusacions de caire polític i econòmic efectuades
per Péan i Cohen. Són els periodistes responsables
de les informacions i reportatges qüestionats els
qui expliquen la seva feina i la defensen. També és
dóna la paraula en forma d'entrevistes a un membre
del Consell de Vigilància, al president de la
Federació internacional d'experts comptables i a
Alain Mine. Es publiquen les xifres de difusió i
ingressos publicitaris i el salari que percep el direc¬
tor, Colombani. Aquest també escriu un editorial
signat a primera pàgina titulat "Als nostres lectors"
en què torna a parlar de l'odi que destil·la el llibre,
el denuncia com a acte d'agressió, anuncia una

querella judicial per "difamació pública" i remet a

les tres pàgines d'explicacions que oposen "els fets
a les acusacions calumnioses". Un esforç suprem de
deixar les coses clares.

ELS GRUPS EMPRESARIALS

Tant el "trio" de Le Monde com el "duo" del llibre

surten a donar explicacions per ràdio, per televisió,
per Internet i per diaris i revistes. L'impacte a

l'opinió pública ha estat
Els sindicats expressen tan gran que el llibre se

públicament el seu suport a segueix venent'durantles primeres setmanes,
la direcció i als treballadors al ritme de 30.ooo

exemplars per dia. Com
a exemple, el responsable de l'empresa editora del
diari Le Figaro, Yves de Chaisemartin, es veu obligat
a donar explicacions i excuses sobre el silenci del
periòdic en aquest tema davant una assemblea ge¬
neral de la redacció i informa que ha demanat una
entrevista a Colombani i que aquest "l'ha acceptada,
però per no dir res" i, per tant, no es publica. Cal
assenyalar que l'empresa editora de Le Figaro,
Socpresse, és la mateixa que la del setmanari
L'Express, que va publicar un extracte del llibre.
Aquesta empresa forma part del poderós grup
Dassault-Hersant que, junt amb Hachette-Lagardère,
dominen una gran part dels mitjans de comunicació
francesos. A ells es referia Le Monde quan insinuava
que rere el llibre hi havia l'interès de frenar la seva

expansió com a nou grup d'empreses periodístiques.
Perquè a partir del diari i sota la direcció del "trio",
des de 1995 s'ha anat constituint un conglomerat
que passa per la propietat del setmanari Courrier
International, del mensual Le Monde diplomatique,

pel grup PVC

Des de Le Monde asseguren (Publications de la Vie
Catholique), que entre

que tot es una maniobra per d,altres té el d1ari

frenar Vexpansió del grup Télérama, pel diari re¬
gional Midi libre

(Le Monde i els seus sods tenen el 59,3 % del
capital del Grup diaris del Midi, al qual pertany
l'Indépendant) i el setmanari Le Nouvel Observateur
(aquesta publicado va intercanviar amb Le Monde el
6 % del seu capital, és a dir, Le Monde té el 6 % de
la propietat de Le Nouvel Observateur i a l'inrevés).
També va intentar, sense aconseguir-ho, comprar el
setmanari L'Express.



REPORTATGE

SECRETISME FINS A
L'APARICIÓ DEL LLIBRE

Pierre Péan és un periodista jubilat i Philippe
Cohen havia col - laborat amb Monde de l'édu¬

cation. Cada un per la seva banda preparaven

un llibre sobre Le Monde fins que va interve¬
nir el director de l'editorial Fayard, Claude
Durand, reunint-los i proposant que unissin
les seves investigacions per publicar un únic
llibre. La companya de Cohen, Sandrine Pa-
lussière, dirigeix les edicions Mil i Una Nits,
filial de Fayard (pertany al Grup Hachette, un
dels dos imperis mediàtics francesos). Per
evitar problemes, el llibre es va gestar amb
la màxima confidencialitat i es van prendre
tota mena de precaucions. No es va comptar
amb els correctors de l'empresa, va ser San¬
drine qui va introduir les correccions. La re¬
lectura del text no la van fer els advocats de

Fayard, sinó un membre de la judicatura poc

conegut dels cercles literaris.
El passat mes de gener, el llibre estava a punt
i la seva impressió va fer-se a l'empresa es¬

panyola Mateu Cromo, amb seu a Madrid. "Es
volia evitar, afirma Durand, que els 'enviats
especials' del Le Monde l'obtinguessin a l'em¬
presa d'impressió." El qui sí que obté les ga¬
lerades és el director de L'Express que té temps
suficient per llegir-lo i seleccionar-ne les parts
que publicarà dies abans de la venda del lli¬
bre, donant-li un ressò extraordinari i inici¬
ant la batalla

periodística.
L'editor, Claude Du¬

rand, que durant la
campanya per les ul¬
times eleccions pre¬

sidencials va fer-se veure en els mítings de
Chevènement, ha dit que ha publicat el llibre
per donar "un toc d'atenció al poder que

s'atorguen els periodistes i a la constitució
d'un grup de premsa d'opinió expansionista".
El director de Le Monde, Colombani, va re¬

produir aquesta frase en una editorial firma¬
da afegint que "tot està dit sobre els objectius
de la guerra dels qui ataquen Le Monde."

A finals de març, una
reunió entre els redactors

inclou insults i nervis

El llibre va imprimir-se
a Madrid per així
evitar problemes

Tot i les explicacions d'uns i altres, la polèmica dura
tot el mes de març, ja que el 31 d'aquest mes torna
a reunir-se la redacció del diari per tractar novament

el tema i un redactor en cap li diu públicament a

Plantu, el dibuixant de Le Monde, que fa els acudits,
"Puta de bordell de merda, Plantu, no fentenc pas".
Es refereix a les seves declaracions per a la ràdio
BFM comparant el periòdic amb una "monarquia

autoritària". Plantu té

molt males relacions

amb Plenel.

A la reunió intervenen

Plantu i altres redactors

que critiquen la direcció
i parlen de "crisi" i de "malestar" i acusen la
Societat de redactors de fer seguidisme de la
direcció. Segons el diari Libération, un periodista de
Le Monde resumeix la situado dient: "La casa no

s'està cremant. Però se sent que s'està esquerdant
de manera imperceptible des de l'iniri d'aquest afer."
Tanmateix, al diari no li falten defensors i ho
demostra publicant el dia 1 de març un article
elogios d'Alain Bauer, gran mestre del Gran Orient de
França. També el setmanari Le Point, en la persona
del seu director, Franz-Olivier Giesbert, surt en de¬
fensa del diari i ataca el seu rival L'Express. A Le
Nouvel Observateur el seu director, Claude Perdriel,

s'expressa públicament defensant la direcrió de Le
Monde, mentre que la seva redacció publica una

informació "dura" sobre el tema, poc afavoridora per

al prestigi del diari. Le Point, a la seva edició del 28
de febrer, fa escriure sobre el tema a dos
intel·lectuals: Bernard-Henri Levy i Max Gallo. El
primer defensa el diari, mentre el segon diu que
Plenel és dels qui sempre creuen tenir la raó, dels
que estan convençuts que "si la causa és noble, els
fets poden ser torçats" i acaba dient que quan

llegeixi el periòdic es preguntarà "en funció de
quins interessos obscurs prendran posició respecte
als fets?" A l'edició del 7 de març. Le Point entrevis¬
ta Plenel que desqualifica la totalitat del llibre, es

queixa de la promoció que li ha fet L'Express, que se
celebrin debats públics, com si fos un llibre seriós i
afirma que "la professió s'ha disparat quatre trets al
peu, per enveja de l'èxit del Le Monde... Em pregun¬
to sobre una professió que fe de cor a un dels seus
primers assassins i que es prepara ella mateixa la
corda amb la qual els seus enemics la volen penjar."
El debat però, no es queda dins de França, supera

50



WÊBmk^rM^

fronteres. El diari de Brussel·les La Libre Belgique
dóna àmplia informació i pubLica articles en defensa
del diari, en un dels quals el professor d'informació i
comunicació a la Universitat Lliure de Brusel·les,
J.M. Nobre-Correia, diu que segons dos estudis
universitaris nord-americans recents Le Monde és un

dels deu millors diaris del planeta. També se'n fan
ampli ressò el diari italià La Repubblica, l'espanyol El
Pais, el setmanari nord-americà Time, etc.

EL CATÀLEG D'ACUSACIONS

L'últim capítol d'aquesta guerra, paral·lela en el
temps a la de l'Iraq, va donar-se el passat 3 d'abril
quan Le Monde davant del tribunal de gran instància
de Paris va demanar un milió d'euros, pels
prejudicis causats, a Pierre Péan i Philippe Cohen,
autors del llibre "La cara amagada de Le Monde",
així com als seus editors (Fayard) i al seu responsa¬
ble Claude Durand. L'acusació és de difamació.

També vol la publicació del judici (la sentència judi¬
cial) a 15 diaris "a elecció dels demandants i a costa
dels defensors". La direcció del diari pretén fer servir
el milió d'euros en una campanya

Els francesos porten des
delgetter sentintparlar
de lapolèmica als
mitjans de comunicació

Països com Alemanya, Itàlia,
EEUU o Espanya s'han
fet ressò de la polèmica

d'espots publicitaris per ràdio i televisió per netejar
el seu honor. La llista de difamacions que fa la
denúncia del diari és la següent: "Els autors
pretenen: que Le Monde faria escoltar les converses
dels seus treballadors; que, en el camp de l'edició,
practicaria "tràfic d'influències" i "corrupció vil"; que
hauria organitzat i protegit la fugida dels assassins
del prefecte Erignac, i especialment dYvan Colonna;
que expressa regularment a les seves pàgines el seu
"odi a França"; que en enviar una factura d'un milió
de francs a Les NMPP, hauria comès un "robatori" que

hauria pogut ser

perseguit per abús de
béns socials o

apropiado de fons
públics; que en raó del
paper que hauria tingut

en el diari 20 Minutes, el seu director podria ser

perseguit per tràfic d'influèndes; que presentaria
"comptes a l'Enrcn"; que aixecaria una veritable
núvol de fum al voltant de la difusió del diari; i que

faria un pillatge alls altres diaris reagrupats sota la
seva bandera™. Tot un catàleg.




