
Capçalera. MaigUuny 1998

il
TEMA DEL MES

Un any vetllant per
l'observança del Codi
El Consell de la Informació presenta
els primers casos que ha tractat

—J.C.G.—

Poden rebre regals, els periodistes? Pot

una emissora de ràdio emetre la veu

enregistrada d'una persona sense el seu

consentiment? És correcte anomenar "los

Peruanos" a una banda d'atracadors?...

Aquestes i d'altres qüestions han estat

abordades l'any 1997 pel Consell de la

Informació de Catalunya (CIC) durant el

seu primer exercici.

A diferència d'altres consells europeus, el Consell
de la Informació català, el primer organisme
d'aquestes característiques creat a l'Estat
espanyol, no obliga els mitjans a complir les
seves resolucions (almenys durant els primers dos
anys constituents), sinó que arbitra i recomana
els professionals i els medis allà on el Codi
Déontologie no arriba, es dépassa o pot ser
interpretat. No tracta tant de resoldre conflictes
particulars com de crear doctrina, fer propostes
al Col·legi de Periodistes per desenvolupar el
Codi Déontologie i aconsellar, a partir de casos
concrets, sobre quina considera que seria la
manera més correcta d'actuar.

"Més d'una vegada el ponent o els consellers
en el seu debat s'han trobat amb la conveniència,
si no la necessitat, de precisar, aclarir o ampliar
algun punt del Codi Déontologie. Bé perquè hi
havia aspectes que estaven tocats només de
passada, bé perquè es feia palès un problema
que no s'havia considerat. Més enllà, doncs, de
la resolució sobre el cas presentat, hem vist que

— Una de les funcions més
transcendents i profitoses del
Consell de la Informació pot
ser Vactualització i ampliació
del Codi Déontologie —

una de les funcions més transcendents i
profitoses del Consell pot ser precisament
l'actualització i ampliació del Codi", afirma en la
memòria d'aquest primer any 1997 Llorenç
Gomis, president del CIC, i afegeix:
"L'experiència d'un any d'autoregulació a
Catalunya ha estat prou satisfactòria i
encoratjadora perquè ens proposem en el segon
any que comença pensar en la millor manera
possible de consolidar-la i obrir-la a un futur de
servei a la comunitat: periodistes, empreses,
públic..., en definitiva, a tota la societat
catalana".

El protocol de constitució del CIC es va signar
l'I de desembre de 1996 durant l'acte de

IL·LUSTRACIONS: TONI BATLLORI



Capçalera. Maig/Juny 1998

12
TEMA DEL MES

clausura del III Congrés de Periodistes Catalans.
El Consell de la Informació de Catalunya es va
constituir formalment en la reunió extraordinària
del ple celebrada el 12 de març de 1997. Els
seus primers quinze membres van ser Salvador
Alsius Clavera, Roser Argemí d'Abadal, Victòria
Camps Cervera, Marc Carrillo López, Jordi Cots
Moner, Miquel de Moragas Spà, Xavier Foz Sala,
Josep Garcia Miquel, Eugeni Gay Montalvo,
Salvador Giner de San Julián, Llorenç Gomis
Sanahuja (president), Josep Ramon González
Cabezas, Angelina Hurios Calcerrada, Joaquim
Perramon Palmada (secretari) i Modest Reixach
Pla (Vegeu unes breus biografies de cadascun i
una àmplia informació sobre la gestació i els
objectius del Consell en el número 73 de
Capçalera). Posteriorment han deixat els seus
càrrecs per incompatibilitat Jordi Cots, que va
ser nomenat assessor del Síndic de Greuges, i
Salvador Alsius, elegit degà del Col·legi de
Periodistes. Han estat substituïts per Josep
Pernau i Josep Maria Bricall.

Pel que fa al criteri d'admissió de queixes, el
Reglament del CIC diu: "Únicament seran
admesos aquells escrits de queixa que es
fonamentin en una motivació que expressi un
mínim contingut déontologie que justifiqui una
resolució del CIC". Durant l'exercici 1997 el
Consell de la Informació de Catalunya va rebre
per escrit un total de trenta expedients de
queixa, dels quals dos no van ser admesos a
tràmit, un perquè es trobava en via judicial i
l'altre perquè no s'ajustava als requisits establerts
reglamentàriament. Fins al moment de la
presentació de l'informe-memòria de l'any 1997

hi havia hagut acord del ple del Consell sobre
uns altres divuit casos, que son els que es
recullen en l'informe-memòria. Recollim en

aquestes planes els trets bàsics de vuit d'aquests
casos, especialment significatius, i publiquem
també una relació dels deu restants. El Consell ja
ha fet saber que, fidel a la seva política de
transparència, manté un caràcter públic per al
seu registre, i per tant qualsevol persona pot
consultar els expedients complets. El Consell
facilitarà també a tots aquells que ho demanin un
exemplar de l'informe-memòria, en el qual se
sintetitzen els antecedents i acords de cadascun
dels vint casos tractats.

Els periodistes poden rebre regals?

Un dels casos més emblemàtics presentats al CIC
va ser justament el primer. El periodista i
professor de la Universitat Pompeu Fabra Antoni
Esteve i Avilés va trametre al CIC un escrit, 1' 1
de desembre de 1996. demanant una resolució
que establís en quines condicions els periodistes
poden rebre regals, acceptar el pagament de
despeses de viatges o realitzar publicitat, tot això
en relació al criteri 7 del Codi Déontologie.

En la discussió d'aquesta queixa del periodista
Esteve, el ponent del Consell J. Ramon González
va elaborar un informe, assumit plenament pel
CIC, en el qual —després d'observar que
"establir una reglamentació prèvia i detallada
sobre les condicions en què els periodistes poden
rebre regals, acceptar el pagament de despeses
de viatges o realitzar publicitat" resultaria una
pretensió que desborda l'àmbit competencial del
Consell, que té com a referència la declaració de
principis del Codi Déontologie— afirma
textualment: "En qualsevol cas, entenem que
correspon bàsicament a la responsabilitat i
professionalitat individual dels periodistes
distingir en cada moment el que es pot
considerar com un gest de cortesia d'aquells
actes susceptibles de mediatitzar la seva actuació
per raons alienes a l'interès públic i amb
perjudici del principi de veracitat, així com evitar
les situacions d'incompatibilitat manifesta en
l'àmbit de la seva vida professional".

La sentència diu també: "Amb caràcter
complementari i de garantia davant del públic,
correspon també a les organitzacions
redaccionals (consells de redacció) delimitar
aquests supòsits amb normes i pautes pràctiques
precises, d'acord amb la línia i objectius
compartits lliurement amb les empreses editores.
A criteri del CIC, és precisament a nivell de cada
mitjà on aquest tipus d'iniciatives ofereix una
major eficàcia i transparència, i on el
desenvolupament efectiu i l'aplicació pràctica
dels principis ètics enunciats en els codis-marcs
pot adquirir plena utilitat i sentit".

L'acord adoptat pel CIC va ser: "Notificar al
demandant que el Consell no considera escaient
prendre una resolució en els termes requerits per
la demanda, però estimar alhora la conveniència
d'aprofundir en l'estudi de l'apartat 7 del Codi

— Durant l'exercici de 1997 el
Consell de la Informació de
Catalunya ha pres acords
sobre un total de vint

expedients de queixa —



Capçalera. Maig/Juny 1998

13
TEMA DEL MES

Altres

assumptes
sobre els

quals el CIC
ha pres
acords
- Escrit de Pere Piqué i Moliné
presentant una queixa per
suposada suplantado de
personalitat en un article
aparegut el dia 7 de febrer en el
setmanari La Marxa de Vic.

- Escrit de Jon G. Goikolea,
director del gabinet del conseller
del departament d'Interior del
Govern Basc, formulant una
queixa sobre una informació
apareguda al diari El Mundo, que
donava notícia del segrest de
Cosme Delclaux, en estimar que
s'havia vulnerat la deontologia
professional i deteriorat la imatge
pública de l'Ertzaintza.
- Escrit de Francesc Boada, cap
d'esports de Ràdio Vilafranca i El
3 de Vuit, elevant una queixa per
uns comentaris efectuats per Joan
Enric Vidal, cap d'esports de
Canal 20 Ràdio Olèrdola.

- Escrit d'Estanislau Puig i Artigas,
director i president del consell
escolar de l'IES Jaume Vicens
Vives de Girona, queixant-se pel
tractament informatiu del diari El
Punt de Girona al voltant d'uns
incidents succeïts en l'esmentat
institut.

- Escrit de la Clínica Logos de
Barcelona presentant una queixa
pel tractament donat en un
informe sobre la psicoanàlisi en el
suplement "Ciencia y Salud" de
La Vanguardia.
- Escrit de Josep Mas Nicolás i
Maria Cáscales Cutillas presentant
una queixa per uns articles
publicats a Regió 7 amb data 13
de juny titulats "L'exili forçat d'un
avi de 80 anys" i "La família de
Calders, acusada de maltractar un
avi de Calders, nega els fets".
- Escrit d'Assumpta Baig i Torras
queixant-se per un presumpte
plagi d'un article seu publicat el 6
de juny a El Diari de Vilanova
titulat "En defensa de les regles
del joc".

Déontologie, mitjançant l'estudi i redacció d'un
informe exhaustiu sobre les qüestions
plantejades, a incloure a l'informe anual".

Legitimitat del gènere de ficció

Josep M. Balcells, cap del departament de
Premsa de l'Ajuntament de Barcelona, va
demanar que el CIC es pronunciés sobre si
l'article aparegut a l'edició catalana de l'ABC de
5 de desembre de 1996, signat per Josep
Clemente i titulat "La agenda del alcalde ",
vulnerava greument el Codi Déontologie en els
criteris 2, 4 i 9. En aquest article, a manera de
crònica, el periodista recreava una agenda fictícia
que va generar protestes i que uns dies després
va aparèixer rectificada en un altre article.
Estudiat el cas, el CIC va considerar no
procedent la reclamació, en estimar que
l'eventual vulneració del codi havia quedat sense
efecte des del moment que l'autor va aclarir
posteriorment la confusió creada de forma
pública, amb un altre article publicat al cap de
pocs dies i titulat "Usted disculpe, señor alcalde".
Josep Clemente, en el seu escrit de descàrrec,
aclaria que el seu article era una "ficció literària,
una ficció sobre els fets polítics esdevinguts
setmanes abans, que difícilment podien
confondre el lector i, menys encara, els suposats
perjudicats per l'article". Aquest plantejament va
ser acceptat pel Consell en l'acord de ple, en
admetre "la legitimitat del gènere de ficció
política a les pàgines d'opinió dels mitjans de

comunicació, sempre que pel context es pugui
endevenar que es tracta d'això".

Les fronteres entre publicitat i informació

En un altre cas, un metge, Jordi Vila-Abadal i
Vilaplana, va presentar queixa de Catalunya
Ràdio perquè deia que l'emissora barrejava
publicitat i informació durant la programació
matinal. Per contra, Antoni Bassas, realitzador i
conductor del programa "El matí de Catalunya
Ràdio", afirmava que no intervé directament en
la publicitat, sinó que saluda una locutora, a
continuació presenta "la notícia comercial de la
jornada" i després la locutora interpreta l'anunci
en qüestió. El director general de la CCRTV,
Jordi Vilajoana, va abundar en el mateix criteri,
tot manifestant que "el presentador del magazín
es limita a donar pas al publireportatge indicant
que es tracta de 'la notícia comercial del dia', una
fórmula que assenyala clarament a l'oient que a
partir d'aquell moment podrà escoltar un
missatge comercial, o sigui, publicitari".

El CIC en aquest cas va considerar que no es
desprenia de la documentació aportada que el
periodista intervingui directament en la publicitat,
i observava el següent: "[...] tenint en compte
l'especial naturalesa de la comunicació
radiofònica, el risc d'una barreja i/o encobriment
de missatges comercials amb les notícies i
comentaris estrictament periodístics obliga a
extremar la necessitat de separar de manera
clara publicitat i informació, i de fer entendre de

— Correspon a la
responsabilitat individual dels
periodistes distingir quan un

obsequi pot mediatitzar la
seva actuació professional —



Capçalera. Maig/Juny 1998

14
TEMA DEL MES

Altres

assumptes
sobre els

quals el CIC
ha pres
acords
-Escrit d'Eduardo de Prado
Alvarez formulant una queixa
sobre una informació publicada a
l'Auui el dia 12 de juny titulada
"La policia investiga una
radicalització dels grups contraris
al català".

- Escrit de Lluís Botinas Montell
(Centre Oncològic i Biològic de
Recerca Aplicada-Associació
COBRA) presentant una queixa
per un article publicat a La
Vanguardia el dia 4 de juny amb
el títol "La Diputación anuncia y
luego prohibe un curso de la
entidad que niega la existencia del
sida", per suposades injúries a
l'esmentada associació.

- Escrit d'Alfredo Arribas
(Arquitectos Asociados) queixant-
se de la presumpta campanya de
descrèdit professional a què han
estat sotmesos per part de la
periodista Paloma Soler, amb
motiu d'unes obres al carrer

Teodoro Roviralta, 29-31.

manera inequívoca a l'audiència el caràcter
publicitari dels anuncis, tal i com preveu l'article
11 de la Llei General de Publicitat". El Consell
de la Informació de Catalunya, plenament
conscient de la creixent problemàtica de la
qüestió de fons plantejada pel demandant en
relació a publicitat i informació en el nou univers
de la comunicació, va aprovar també la
conveniència d'aprofundir en l'estudi de la
qüestió a partir del que preveu l'article 7 del Codi
Déontologie invocat.

Expressions sexistes

La periodista Núria Cornet es va queixar al CIC
per dos titulars apareguts en les edicions dels
dies 19 i 20 de març al diari Eco, amb les
expressions "Vintró i Rahola se tiran de los
pelos" i "Què hem de fer amb les nenes?", en
considerar que eren vexatoris i sexistes i que
vulneraven el criteri 12 del Codi Déontologie.

En el seu informe preliminar el CIC va
considerar que "la periodista que signa els
articles hauria de saber distingir entre el que
convé ressaltar en lletres de motlle i el que cal
citar amb rigor per tal que no indueixi a equívocs
o contribueixi a perpetuar discriminacions de fet.
Per aquestes raons creiem que la informació
donada vulnera explícitament l'article 12 del
Codi Déontologie dels periodistes, que prescriu:
'Actuar amb especial responsabilitat i rigor en el
cas d'informacions o opinions amb continguts
que puguin suscitar discriminacions per raons de
sexe, raça, creences o extracció social o cultural,
així com incitar a l'ús de la violència, evitant
expressions o testimonis vexatoris o lesius per a
la condició personal dels individus i la seva
integritat física i moral'".

Fotos macabres

La publicació d'unes macabres fotografies va
provocar la presentació d'un escrit de queixa de
diverses persones contra els diaris La Mañana i
Segre, pel tractament gràfic que aquests mitjans
havien donat amb data 7 de maig de 1997 a la
informació sobre la mort per accident de Carme
Esquerda Padulles, veïna de Guissona, a causa de
l'enderrocament d'una façana a Barcelona. Com
que les fotografies en qüestió van ser distribuïdes
per l'agència Efe, el CIC va reclamar la versió del
seu director, Andreu Claret, el qual va manifestar
que considerava justificades les queixes d'alguns
lectors i va afirmar: "El responsable de la secció
gràfica de la nostra agència comparteix aquesta
crítica. El fet que el fotògraf arribés molt aviat a
l'escenari de l'accident (que es va produir a 500
metres de la seu d'Efe), en el moment en què la
policia havia destapat el cos de la dona, explica
el resultat del seu treball, però no el justifica. El
fotògraf podia i havia d'haver triat un altre angle,
més discret, o bé haver esperat que la policia
tapés el cos de la víctima, i més quan el fet

d'estar mig despullada no tenia cap valor
informatiu i obeïa a circumstàncies posteriors a
l'accident. En tot cas, els editors gràfics de
l'agència havien d'haver intervingut per evitar
l'enviament de la fotografia als abonats, en
compliment de les nostres pròpies normes
déontologiques que ens obliguen a ser curosos
amb el respecte, la intimitat, l'honor i la imatge
de les persones". Andreu Claret presentava així
les seves excuses al CIC , el qual les va
reconèixer, acceptar i valorar positivament

L'acord del Consell al respecte va ser que les
fotografies difoses vulneraven el criteri 9 del Codi
Déontologie de la Professió Periodística a
Catalunya, que obliga a "respectar el dret de les
persones a la seva pròpia intimitat i imatge,
especialment en casos o esdeveniments que
generin situacions d'aflicció o dolor".

Respectar Yoff the record

La doctora Esther Berástegui va presentar un
escrit de queixa al CIC sobre presumpte dany al
seu honor i fama personal i professional causat
pel programa "Tarde de todos" del dia 16 d'abril
de 1997, d'Onda Rambla, que dirigeix Albert
Castillón. La doctora estimava que en aquesta
emissió no s'havia respectat el seu dret a la
pròpia intimitat i imatge, ja que s'hi havia
reproduït sense el seu permís la gravació d'una
conversa telefònica amb la seva veu.

Al respecte el Consell va dictaminar:
"Qualsevol ciutadà o ciutadana ha de donar el
seu consentiment explícit abans d'aparèixer de
forma individualitzada i identificada a qualsevol
mitjà d'informació. Si la persona hi està d'acord,
cal a més que el mitjà la informi sobre les
condicions en què es trobarà o serà utilitzada la
seva identitat". El CIC va considerar que el
periodista Albert Castillón havia utilitzat en el seu
programa unes respostes no admeses com a
utilitzables per la persona que les va dir, i que,
per tant, havia vulnerat el Codi Déontologie en
els criteris 5 (respectar Yoff the record), 6
(reconèixer a les persones individuals i/o
jurídiques el seu dret a no proporcionar
informació ni respondre a preguntes) i 9
(respectar el dret de les persones a la seva pròpia
intimitat i imatge).

Protegir la privacitat

El de 4 de juny de 1997, Patricia Theile va
presentar una queixa per la publicació de
diverses informacions a El Periódico de
Catalunya, amb dates 3 i 4 de maig, amb
referència al seu marit Lluís Giralt, per
presumptes falsedats i manca d'imparcialitat del
mitjà.

Vist el cas, en l'informe preliminar del CIC es
deia: "No hi ha dubte que la vida familiar de les
persones forma part de l'esfera o de l'àmbit de la
privacitat, que ha de ser protegida i
salvaguardada com un bé preat. Per tant, les

— Utilitzar unes respostes no

admeses com a utilitzables

per la persona que les diu
suposa una vulneració del
Codi Déontologie —



Capçalera. MaiçfJuny 1998

15
TEMA DEL MES

informacions en aquestes matèries han de ser
summament curoses i contrastades per tal de no
lesionar o menysprear la dignitat de les persones
i provocar-ne dany o descrèdit, tal i com recorda
el 2n dels principis del Codi Déontologie de la
Professió Periodística a Catalunya. I, en igual
sentit, s'ha de tractar amb especial cura tota
informació que afecti menors, com
encertadament diu el principi 11è de l'esmentat
codi". Feta aquesta observació, el Consell va
acordar en aquest cas que El Periódico havia
actuat correctament en donar immediatament la
possibilitat d'aclariment a la senyora Theile
respecte a les informacions aparegudes que no
havien estat contrastades i que certament podien
afectar el seu bon nom i conducta, i va decidir
arxivar l'expedient i recomanar als mitjans de
comunicació que posessin especial cura en les
informacions sobre la vida familiar i en especial
en tota informació que afecti els menors, segons
assenyala el criteri 11 del Codi Déontologie.

dels criteris deontologies" i que "les seves
resolucions han merescut per part de les parts
implicades en els expedients el reconeixement de
l'autoritat moral i la solvència professional dels
membres del Consell". Fa observar també que
"dels vint acords adoptats pel ple, no se n'ha
demanat cap reconsiderado", i afegeix: "Mostra
del bon acolliment i credibilitat que ha tingut el
Consell és el fet que, en tots els expedients, els
directors dels mitjans i els periodistes afectats
han formulat al·legacions".

De la memòria d'aquest primer exercici del
Consell de la Informació de Catalunya es
desprèn un alt nivell de respecte del Codi
Déontologie per part de la majoria de
professionals i mitjans d'informació de
Catalunya, tot i que alguns casos puntuals
obliguen a recordar una vegada i una altra els
dotze articles del Codi •

Les denominacions racistes

EI racisme també ha estat tema de debat del
CIC. Un escrit de Caritas Diocesana de
Barcelona formulava una queixa per una notícia
publicada a l'Eco l'li de juny de 1997 i titulada
"Los Peruanos atacan de nuevo", en considerar¬
la discriminatoria i racista. A la vista de la queixa,
el CIC va acordar "que la utilització per part dels
mitjans de comunicació de la paraula 'peruanos'
per designar en titulars o notícies una banda
d'individus que han comès actes delictius a les
autopistes és discriminatòria i racista". En el
segon punt del seu acord, el Consell advertia que
"quan el tractament que donen els mitjans de
comunicació a les informacions entra dins d'un
context discriminatori i racista a fi de cridar
l'atenció del lector, el que es provoca, en aquest
cas, és que els ciutadans tinguin una actitud
negativa respecte al fet migratori i als
immigrants".

El CIC va considerar, per tant, que el titular i la
informació de l'Eco vulneraven el criteri 12 del
Codi Déontologie, i recomanava als mitjans de
comunicació que actuessin "amb especial
responsabilitat i rigor en el cas d'informacions o
opinions amb continguts que puguin suscitar
discriminacions per raons de sexe, raça,
creences o extracció social o cultural, és a dir,
evitant en qualsevol cas les generalitzacions i
etiquetatge de les persones per trets diferencials,
ja siguin ètnics, religiosos, econòmics o socials".

El Codi, per norma

L'informe-memòria conté un epíleg en què el
secretari del Consell, Joaquim Perramon, fa una
recapitulació de l'organització i desenvolupament
del CIC durant el seu primer exercici. En aquest
epíleg, Perramon constata que "el Consell ha
tingut plena llibertat i independència en l'exercici
de les seves funcions per vetllar per l'observança

— Cal evitar les

generalitzacions i l'etiquetatge
de les persones per trets
diferencials, ja siguin ètnics,
religiosos o socials —


