
X
rH

(S

X

Q)
O

18 de novembre

El Tribunal Suprem confirma la condemna
al diari La Región, d'Orense, per intromis¬
sió il·legítima en l'honor del magistrat Ma¬
nuel Domínguez Viguera, de 65 anys. El
diari va publicar, el gener de 1986, denún¬
cies d'un suposat exhibicionisme protago¬
nitzat pel jutge, i ara li haurà de pagar 10
milions d'indemnització.

El centre territorial de TVE a les illes Ba¬
lears celebra els deu anys d'emissió del seu
principal espai, l'Informatiu Balear. Actual¬
ment treballen en aquell centre territorial
més de setanta persones.

19 de novembre

Les emissores municipals de Catalunya afi¬
liades a l'EMUC comencen a emetre un

programa setmanal titulat Un dia a Euro¬
pa, elaborat en col·laboració amb el grup
parisenc Euradio. Dos locutors catalans,
Francesc Valls i Cristina Sánchez, enregis¬
tren el programa en uns estudis de París,
comptant amb la col·laboració de corres¬
ponsals a les principals ciutats europees. El
programa és finançat pel ministeri d'Afers
Estrangers europeu i per l'EMUC.

Escriptors catalans, gallecs i bascos reunits
a Santiago de Compostel la acorden una lí¬
nia comuna d'actuació perquè els contrac¬
tes amb televisions s'adeqüin a la Llei de la
Propietat Intel·lectual, cosa que ara no pas¬
sa. Catalunya ha estat representada en la
reunió per l'Associació d'Escriptors en
Llengua Catalana.
La Vanguardia és el diari més llegit a les
universitats catalanes, segons una enquesta
publicada per la revista universitària Noua
Diagonal. L'enquesta revela que La Van¬
guardia és llegida pel 48,24% dels estu¬
diants. La segueixen El Periódico, amb el
33,14%, i El País, amb el 29,71%. Aquest
últim diari ha perdut lectors respecte a l'en¬
questa del mateix mitjà publicada l'any pas¬
sat, mentre que La Vanguardia i El
Periódico han augmentat la seva implanta¬
ció universitària.

20 de novembre
El fiscal de l'Audiència Nacional demana
set anys de presó per a José Javier Fabo
Legarda, locutor d'Eguski Irratia, ràdio lliu¬
re de Pamplona, perquè en el seu progra¬
ma alguns oïdors van insultar el rei per
telèfon.

46

IB
u

«
V"
a
(S
U

21 de novembre

Manuel Vázquez Montalbán participa en un
acte que es fa al Col·legi de Periodistes en
solidaritat amb la situació que viu El Salva¬
dor. Hi presenta la revista Venceremos!,
pròxima al FMLN.
A la seu del Col·legi de Periodistes es pre¬
senta l'associació literària La Rosa de Sant
Martí, vinculada al PSC. El seu president,
Anton Sala Cornado, explica que l'associa¬
ció aplega persones dels barris de Barcelo¬
na que tenen interès' per la literatura.
Els reis d'Espanya inauguren les instal·la¬
cions renovades de la seu central de la ca¬

dena SER, a la Gran Via de Madrid.

Grups de manifestants convocats per Herri
Batasuna per protestar per la mort del
diputat Jon Muguruza agredeixen a Bilbao
dos redactors gràfics del país i els prenen
els rodets impressionats durant el seu tre¬
ball.

Per primer cop en la història de la Cambra
dels Comuns britànica, les sessions es co¬
mencen a emetre per televisió.

Wendy Henry, directora del diari sensacio¬
nalista The People i la primera dona que ha
arribat a dirigir un periòdic britànic de difu¬
sió general, és acomiadada per haver publi¬
cat una fotografia on es veu el príncep
Guillem, fill del príncep de Gal·les, d'esque¬
na, orinant en un arbre. El diari és editat
per Robert Maxwell.
Marta Chávarri presenta una demanda de
protecció de l'honor contra el periodista Je¬
sús Mariñas, el setmanari Epoca i el seu di¬
rector, Jaime Campmany, per la publicació
d'uns diàlegs atribuïts a ella i a Alberto Cor¬
tina sobre l'origen d'una malaltia genital.
Carlo de Benedetti es planteja la compra
del Jornal de Noticias, de Porto, mitjan¬
çant la seva associació amb el grup portu¬
guès Amorim a través de Cofir, en la
societat Cofipsa.
El Consell Executiu de la Generalitat acor¬

da, a petició de Jordi Pujol, demanar al di¬
rector general de l'Escola de Mossos
d'Esquadra que rectifiqui les opinions que
va expressar el dia 17, en el seu habitual co
mentari dintre l'informatiu de les vuit del
matí de Catalunya Ràdio, sobre els jesuïtes
espanyols assassinats recentment a El Sal¬
vador. El Consell Executiu també acorda
expressar la seva opinió que seria conve¬
nient que Rodés deixés de fer aquest co¬
mentari diari.

Primer aniversari de la represa de les emis¬
sions en català de Ràdio Moscou. Aquestes
emissions, que s'havien interromput el
1977, es van rependre el novembre de
1988.

Conferència d'Eugenio Madueño, redactor
de La Vanguardia, al Centre Cultural Caixa
de Terrassa, sobre El narcotrafic i la seva

repercussió social.
L'ambaixada d'Espanya a Bucarest presen¬
ta al ministeri d'Afers Estrangers romanès
una protesta verbal pel tracte dispensat als
periodistes espanyols quan van arribar a
l'aeroport de Bucarest per informar del 14è
congrès del Partit Comunista de Romania.
Els funcionaris de duanes van confiscar,
sense cap explicació, els blocs de notes, re¬
talls de premsa i altres materials de docu-

Vázquez Montalbán
presenta la revista

Venceremos! al Col·legi
de Periodistes.

Marta Chávarri demanda
la reuista Época. A sota,

Jesús Maria Rodés, autor
d'un polèmic comentari

radiofònic sobre els
jesuïtes a El Salvador.



Pilar Miró, assessora de
Canal Plus.

Els alcaldes de Barcelona
i Badalona posen la
primera pedra de la
ciutat olímpica per
periodistes.

Rosa Montero, premi de
periodisme Drets
Humans 1989.

mentació dels enviats especials de La Van¬
guardia, El Mundo, Canal Sur, TVE, Ràdio
Nacional d'Espanya i El País.

22 de novembre
A partir d'avui, les comarques de la Nogue¬
ra, l'Urgell, la Segarra, les Garrigues, el Pla
d'Urgell i el Segrià poden captar en perfec¬
tes condicions el senyal del Canal 33, grà¬
cies a l'entrada en funcionament de l'emis¬
sor d'Alpicat,
La comissió de govern de l'Ajuntament de
Badalona aprova la concessió d'una llicèn¬
cia d'obres a l'empresa Levitt-Bosch Ayme¬
rich SA perquè comenci abans que acabi
l'any la construcció de 900 habitatges en el
polígon Montigalà-Batllòria destinats a aco¬
llir uns 6.000 periodistes durant els Jocs
Olímpics de 1992.
Pilar Miró és contractada com a assessora

de Canal Plus España. Aquest canal de tele¬
visió privada començarà a emetre el mes
d'abril.

La Corporació Catalana de Ràdio i Televi¬
sió rebutja realitzar una auditoria externa a
les empreses que formen part d'aquest or¬
ganisme, malgrat els vots favorables a l'au¬
ditoria d'IC, PSC i ERC. El PP s'absté de
votar i CiU ho fa en contra.

Comencen, a l'Institut d'Estudis Catalans,
les segones jornades de periodística, sobre
el tema Teoria dels esdeveniments perio¬
dístics. Les jornades duren tres dies, amb
intervenció de destacats especialistes, i en
el seu transcurs es fa la reunió fundacional
de la Societat Espanyola de Periodística, de
la gestora de la qual formen part J. L. M.
Albertos, Llorenç Gomis, Manuel Casado,
Lluïsa Santamaría, Josep Maria Casasús i
Octavi Aguilera. També durant les jornades
es presenta el primer número de la revista
Periodística, editada per la Societat Catala¬
na de Comunicació, de l'IEC, en col·labora¬
ció amb l'Institut de Periodística de la
Universitat Autònoma de Barcelona.

23 de novembre
Gian Cario Parretti estudia, amb els editors
del diari madrileny El Mundo, la manera de
fer una aportació financera a la societat
Unidad Editorial, que l'edita.
L'editorial Hachette negocia la compra de
la revista Diez Minutos.

Josep Gifreu publica a la Revista de Cata¬
lunya un article editorial sobre TW-TV3,
un conflicte regional?
Maria Eugènia Alegret, magistrat del jutjat
de primera instància número 8 de Barcelo¬
na, denega la petició de mesura cautelar
efectuada per TVE perquè el partit Barcelo¬
na-Milan no sigui retransmès per TV3. TVE
havia demanat la mesura sobre la base del
contracte subscrit amb el Barça, però
aquest mateix contracte preveia que si el
Barça rebia una oferta superior als 100 mi¬
lions, podria acceptar-la sempre que tornés
els diners cobrats a l'avançada. TV3 ha pa¬
gat 150 milions.
Apareix el primer número de Finestrelles,
revista de caràcter històric destinada a di¬

vulgar el passat del barri de Sant Andreu i
del pla de Barcelona, al qual pertany aquell
antic municipi.

L'ambaixada dels EUA a Lima confirma
l'assassinat a la selva peruana del periodista
nord-americà Todd Smith, del Tampa Tri¬
bune, en circumstàncies no del tot aclari¬
des, quan feia un reportatge a la regió
productora de coca de l'Alto Huallaga.
Todd Smith és el setè periodista assassinat
durant el 1989 al Perú.

24 de novembre
El centre de TVE a Catalunya celebra avui
amb dos programes especials el seu 25è
aniversari.

La direcció general de Telecomunicacions
obre un expedient a Acció Cultural del País
Valencià en què proposa una multa de vuit
milions, per la reemissió del senyal de TV3
mitjançant repetidors instal·lats en territori
valencià.

El domicili de Juan Pablo Cárdenas, direc¬
tor de la revista opositora xilena Análisis,
és incendiat per uns desconeguts.
Antena 3 de Televisión SA signa a Rio de
Janeiro un contracte de col·laboració amb
la brasilera TV Globo. Antena 3 vol comen¬

çar a emetre el dia de Nadal de 1989.
Amb un 87% de vots favorables, l'assem¬
blea extraordinària de I'EMUC ratifica la se¬

va confiança en el president, Casimir Boy,
del qual IC havia demanat la destitució.

25 de novembre
El periodista Jordi Daroca dimiteix com a
director del programa informatiu Actual,
que emet els dijous el Canal 33. En aquest
programa es va emetre el dia 23 un progra¬
ma sobre un manicomi d'una illa grega que
va causar un gran impacte. Daroca compa¬
ginava la direcció d'aquest programa amb
la direcció de la secció internacional del Te-
lenotícies.

Presentació, a Ciutat de Mallorca, del nú¬
mero zero del nou setmanari català La Veu,
que editarà, a partir del començament de
l'any que ve, una societat anònima vincula¬
da a l'Obra Cultural Balear.

26 de novembre
Vladimir de Semir, coordinador de Ciència
i suplements de La Vanguardia, obté el pre¬
mi Pica d'Estats pel seu treball Deporte y
aventura: la nueva sensación. El premi,
convocat per la Diputació de Lleida, està
dotat amb un milió de pessetes. El jurat està
presidit per Carles Sentís, degà del Col·legi
de Periodistes.

Consellers generals i alcaldes dels departa¬
ments pirinencs francesos signen una peti¬
ció a favor dels mitjans per una recepció de
TV3 al seu territori.

27 de novembre

Catalunya comença l'enregistrament de
sengles guions radiofònics teatrals escrits
per dotze d'una coproducció escriptors ca¬
talans contemporanis. Es tracta amb el Cen¬
tre Dramàtic de la Generalitat, dirigida pel
periodista Josep Cuní.
Els alcaldes de Barcelona i Badalona, Pas¬
qual Maragall i Joan Blanch, respectiva¬
ment, posen la primera pedra dels 900
allotjaments per a periodistes que es faran
al polígon Montigalà-Batllòria pels Jocs
Olímpics de 1992.



És repatriat a Espanya un equip de TVE en¬
capçalat per Mercè Vilaret que ha estat re¬
tingut durant quinze dies en un hotel de San
Salvador. L'equip realitzava un reportatge
per al programa Documental quan els van
sorprendre els fets bèl·lics.

28 de novembre

Taula rodona al Col·legi de Periodistes sobre
Les experiències de la borsa des del co¬
mençament de la reforma, organitzada per
FAP1EC (Associació de Periodistes d'Infor¬
mació Econòmica de Catalunya).

La premsa britànica es posa d'acord en un
codi de conducta periodística per protegir
els lectors i la seva pròpia independència.
Aquest codi inclou normes de respecte a la
intimitat, al dret de rèplica, als mitjans per
obtenir informació i a les referències a la ra¬

ça o religió dels protagonistes de la notícia.
Els ombudsmen -defensors dels lectors-
vetllaran pel compliment d'aquest codi.
Antoni Caño, corresponsal d'El País a Cen-
tramèrica, i Jordi Bordas i Eduardo Martín
de Pozuelo, de l'equip d'investigació de La
Vanguardia, reben el premi de comunicació
Segundo Milenio, atorgat pel programa de
RNE El ojo crítico, per la millor labor pro¬
fessional en 1989.

El director general de FONCE, Miguel Du-
rán, i el president executiu de la cadena de
ràdio Rato, Ramon Rato, arriben a un prin¬
cipi d'acord pel qual l'ONCE es queda el
51% de les accions de la societat radiofòni¬
ca, que té actualment 70 emissores en pro¬
pietat i acords amb moltes altres. La
inversió de l'ONCE, a través de la societat
instrumental Divercisa, ha estat de 2.000
milions.

CDC i IC protesten per la possible sanció de
8 milions del ministeri de Comunicacions i

Transports a Acció Cultural del País Valen¬
cià per haver tornat a engegar els emissors
de TV3 en el territori valencià.

Les comarques de la Selva, l'Alt i Baix Em¬
pordà, el Gironès, el Pla de l'Estany, la Sel¬
va i una part de la Garrotxa des d'avui
poden veure bé el Canal 33, gràcies a la po¬
sada en funcionament de l'emissor de Roca-
corba.

29 de novembre
El locutor de la ràdio lliure pamplonesa
Eguzki Irratia José Javier Fabo ha estat ab¬
solt del presumpte delicte d'injúries al rei,
pel qual el fiscal li demanava sis anys de pre¬
só.

Enric Sopeña, director de RNE, i Pedro de
Miranda, director del programa Bienveni¬
do, mister Chip, han estat guardonats per la
revista El ordenador personal, per la seva
tasca divulgativa de la informàtica.

30 de novembre

Es presenta a Barcelona el primer número
de la nova revista mensual de viatges Rutas
del mundo, que s'edita amb el suport de la
National Geographic Society.
El diari El País comença a publicar avui un

suplement setmanal amb totes les activitats

48

ts
u

JJ)"3
U"
&
(6
u

sobre oci a Catalunya. Aquesta Guia es dó¬
na els divendres junt amb el suplement Tele-
país.

1 de desembre

Comencen a Tàrrega les jornades de prem¬
sa satírica humorística organitzades pel col-
lectiu La Pansa i l'Ajuntament de la ciutat.

Inauguració de la biblioteca-arxiu Tarin Igle¬
sias a Vilafranca del Penedès. El periodista
Josep Tarin, antic director del Diario de
Barcelona i El Noticiem Universal, va do¬
nar fa quatre anys a l'Ajuntament de Vila¬
franca els 15.000 volums de la seva bibliote¬
ca particular i una important hemeroteca
que conté, entre altres, les col·leccions com¬
pletes de Destino, La Calle i Cu-cut! També
va donar un important arxiu de retalls de
premsa classificats temàticament i la seva
correspondència professional. Tarin Iglesias
ha estat nomenat conservador honorari de
la biblioteca creada amb la seva donació.

Comença a Madrid el judici contra el perio¬
dista Jesús Maria Amilibia, a qui el fiscal de¬
mana 25 anys de presó per la mort amb un
tret de José Fernández Villanueva, ocorre¬

guda en el transcurs d'una discussió per un
problema de trànsit.

Eloy Guevara, fotògraf salvadoreño de 27
anys, mor a El Salvador d'un tret.

Rosa Montero obté el premi de periodisme
Drets Humans 1989, que atorga l'Associa¬
ció pro Drets Humans d'Espanya.

Antena 3 de Televisión formalitza la compra
d'un local de 1.800 metres de superfície re¬
partits en dues plantes, a l'Hospitalet de
Llobregat, per instal·lar-hi els seus estudis a
Catalunya.

Inauguració, al Centre Penitenciari de Qua¬
tre Camins, de l'exposició conjunta de foto¬
grafies de Joan Guerrero, de pintures de
Benito Marcos i d'escultures de Pablo Se-
tién. L'exposició, la primera que es fa a la
presó de la Roca, porta el nom de Con
Fluencias 3, i estarà oberta fins al 5 de de¬
sembre.

2 de desembre
Se celebra a Montpeller la nuit de la presse
'89, organitzada pel Club de la Presse de
Montpeller.

Apareix el primer número de la nova revista
mensual editada a Barcelona Mi familia y
yo, dirigida per Mayte Díez. D'aquest pri¬
mer número se n'ha fet, segons l'empresa,
un tiratge d'un milió d'exemplars. Mi fami¬
lia y yo és una revista per a la llar que es ven
a 150 pessetes.

4 de desembre

Robert Maxwell anuncia que la publicació
setmanal The European sortirà finalment,
després de diversos retards, el proper mes
de maig. Serà el primer diari amb voluntat
de difusió a tot Europa, inclosos els països
de l'Est.

José Luis Cebrián pren possessió del càrrec
de director de l'agència Europa Press, per al
qual va ser nomenat fa unes setmanes.

El periodista Jesús Maria
Amilibia i la seva

companya Ketty
Kaufmann, en el judici

per la mort d'un
conductor.

Josep Tarin, en la seva
biblioteca donada a

Vilafranca del Penedès. A
sota, il·lustració del

cartell de les Jornades de
Premsa Satírica i

Humorística a Tàrrega.



El fotoperiodista Joan
Guerrero exposa a la
presó de la Roca. A sota,
portades dels primers
números de les revistes

Rutas del mundo, Mi
familia y yo i la noua
guia setmanal de l'oci a

Catalunya d'El País.

El programa 30 minuts de TV3 ha estat
premiat per l'Ajuntament de Benidorm per
l'emissió del reportatge titulat Benidorm:
sense por de viure, realitzat per Paco Escri¬
bano. El mateix reportatge ha aconseguit el
tercer premi Inserso '89 del ministeri d'A¬
fers Socials.

5 de desembre

El director del diari italià La Repubblica,
Eugenio Scalfari, publica un dur editorial
contra Silvio Berlusconi, que ha declarat
una guerra oberta a Carlo de Benedetti per
obtenir el control definitiu del grup editorial
Mondadori-Repubblica, el cinquè en impor¬
tància mundial després de Bertelsmann,
Hachette, Maxwell i Murdoch. Berlusconi
ha arribat a un pacte amb la família Fro-
menton perquè aquesta trenqui el pacte
que tenia amb De Benedetti en el consell
d'administració d'Amef, la financera que
controla el grup editorial, i s'aliï amb ell i
amb Leonardo Mondadori. D'aquesta ma¬
nera, la majoria ha passat pràcticament de
De Benedetti al grup Berlusconi: -Fromen-
ton- Mondadori. El grup editorial controla
una dotzena de diaris regionals, la meitat de
les emissores radiofòniques locals i les re¬
vistes Panorama i Epoca, i des del mes d'a¬
bril passat, els periòdics La Repubblica i
L'Espresso.

Jesús Maria Rodés puntualitza, en una car¬
ta a El País, el sentit del seu polèmic co¬
mentari a Catalunya Ràdio sobre l'assassi¬
nat de jesuïtes espanyols a El Salvador.

En la clausura de les jornades de premsa sa¬
tírica i humorística a Tàrrega es constitueix
l'Associació Catalana de Publicacions Satí¬
riques i Humorístiques. Integren l'associa¬
ció La Comarca Carlina, d'Olot, L'Empor¬
dà Funeral, de Figueres, La Pansa, de Tàr¬
rega, i els suplements La Coma, que publi¬
ca durant l'estiu Punt Diari, i Ahir, que és
publicat setmanalment pel diari Avui.

No apareix el diari italià La Repubblica per
vaga dels treballadors, disconformes amb
les maniobres financeres de Berlusconi per
aconseguir la majoria del diari, que posa en
dubte, segons els treballadors i el director i
antic propietari, Eugenio Scalfari, la inde¬
pendència del mitjà, ja que Berlusconi ha
expressat una voluntat clara que el diari do¬
ni suport al govern, en contra de la línia se¬

guida per De Benedetti, fins ara accionista
majoritari. Els tres setmanaris del grup,
L'Espresso, Panorama i Epoca, també han
decidit fer vaga. Els deu diaris regionals del
grup i tots els diaris de la regió de Venècia
s'uneixen a la vaga, en solidaritat amb la
protesta contra la concentració informativa
començada pels treballadors de La Repub¬
blica.

6 de desembre

Miguel Larrea Zabalegui, de 41 anys, és no¬
menat director del diari Ya. Fins ara era di¬
rector d'El diario vasco, càrrec que ha
ocupat durant deu anys. El diari Ya pertany
des de fa un any al mateix grup editor que
El diario uasco, Bilbao Editorial, que el va
comprar a l'Editorial Católica.

brinda contra la droga

: entre nosotras. ; wr
H Piensa más m.
em fií misma ^

vaômviÔw-'siiBëcirà
TAC-i - y-.: - \en memoria de su hijo

Lmu

Ctrucosí

49

«
h

Jï
"fi
U
a
fi
u

El tribunal de comerç de París ha emès un
veredicte a favor de Robert Hersant en el
conflicte que l'oposa a Jerôme Seydoux i
Silvio Berlusconi per aconseguir el control
de la cadena de televisió francesa Le cinq.
Hersant és el propietari del grup periodístic
creat entorn del diari Le Figaro.

Jornada organitzada per l'Associació Es¬
panyola de Premsa Tècnica i Professional,
en un hotel de Barcelona, sobre L'entrada
de la premsa professional europea a Es¬
panya: riscos, oportunitats i alternatives
pels editors.

Apareix el primer número de Detective
Story, nova revista editada a Barcelona pel
grup New Comic SA. La nova publicació
combinarà el còmic i la novel·la negra.

El segon canal de TVE emet, en estrena a

Espanya, la pel·lícula Noticias a las once,
que explica un cas verídic, amb noms i cog¬
noms, de conflicte entre sensacionalisme i
ètica periodística en un informatiu de televi¬
sió nord-americà. Va ser produïda per la ca¬
dena CBS, la mateixa a què pertany
l'emissora de televisió on es van registrar
els fets relatats, i es tracta d'un cas poc fre¬
qüent d'autocrítica. Les subtils fronteres en¬
tre informació i diversió, entre el deure
d'informar i el dany que es pot cometre a
les persones, entre el paper de la premsa i
el de la justícia, són posats en relleu en
aquest film, dirigit per Mike Robe i protago¬
nitzat per Martin Sheen.

L'Audiencia Provincial de Madrid revoca la
condemna d'un jutge a tres periodistes per
haver publicat a Diario 16 una notícia que
recollia dades desfavorables a un advocat.
La sentència estableix que "la divulgació
d'una notícia que afecta l'honor del deman¬
dant" cedeix davant del dret a la informa¬
ció.

Representants de diversos països on és pre¬
sent l'associació Reporters sense fronteres
decideixen a París constituir un comitè de
coordinació presidit per Jaume Reixach,
president de l'associació a Espanya.

Telecinco, l'emissora del grup Anaya,
l'ONCE i Berlusconi, anuncia que comen¬
çarà a emetre el 3 de març.

7 de desembre

El president de la República Italiana, Fran¬
cesco Cossiga, anuncia una llei contra la
concentració de la premsa.

L'ONCE passa a controlar el Diari de Bar¬
celona en quedar-se amb el 40% que tenia
el grup Zeta i sumar-lo al 40% que ja pos¬
seïa aquesta entitat. El 20% restant pertany
a Iniciatives SA. El grup Hersant s'havia in¬
teressat per adquirir una participació en el
Diari.

José Luis Carazo, redactor en cap del diari
Sport, rep el premi nacional de premsa es¬
crita atorgat per l'Associació Espanyola de
Periodistes Esportius.



8 de desembre

Manuel Ibáñez Escofet rep e! premi Perio¬
disme per la Llibertat, atorgat per l'Associa¬
ció d'Alumnes del col·legi Maristes la
Immaculada.

9 de desembre

Carles Sentís obre a Tolosa el simposi sobre
el paper de la premsa en la integració de les
regions pirinenques a Europa. Hi partici¬
pen, entre altres, Antonio Franco, director
d'El periódico i Jaume Arias, sots-director
de La Vanguardia.

Responsables dels gabinets de premsa de
vint-i-cinc universitats espanyoles han ana¬
litzat durant aquesta setmana a Ciutat de
Mallorca el seu paper actual.

10 de desembre

Fermí Morera, redactor del Diari de Tarra¬
gona, guanya el premi Mañé i Flaquer de
periodisme, per un article sobre les perspec¬
tives turístiques de Salou.

11 de desembre

L'editorial Edi-3 i Ràdio Barcelona editen
l'àlbum de còmics Història de la ràdio. El
volum, on hi ha una presentació de Josep
Maria Martí, director de Ràdio Barcelona,
ha estat realitzat pels dibuixants l'Avi i Ri¬
card Soler.

12 de desembre

Més de 40 periodistes subscriuen un docu¬
ment lliurat avui a la mesa del Congrés dels
Diputats en el qual reproven les mesures de
control dels seus moviments en l'edifici en

què els han estat imposades.
Els presidents dels grups editorials Grupo
16 i Rusconi, Juan Tomás de Salas i Alberto
Rusconi, signen l'acord pel qual aquest úl¬
tim adquireix el 10% de les accions del Gru¬
po 16.
Els periodistes Josep Pernau i Josep Cuní
reben els premis Pantera i Gazela que ator¬
ga cada any l'associació barcelonina El Arca
de Noé.

S'obre a la seu de la demarcació de Girona
del Col·legi de Periodistes la mostra La
premsa a Catalunya, 1909-1984.

Un grup d'alumnes i professors de l'Escola
Diplomàtica de Madrid visiten el Col·legi de
Periodistes. Antonio Franco i Xavier Vidal
Folch, directors d'El periódico i El País, els
exposen els problemes econòmics, d'infras¬
tructures i culturals de Barcelona.

La Cadena SER i l'empresa Sistemas Radio¬
fónicos signen un acord pel qual es repartei¬
xen les emissores Radío Minuto i Radio
Corazón, que fins ara eren propietat con¬
junta de les dues societats. La SER es que¬
darà amb Radio Corazón, amb la qual cosa
la cadena passa a tenir quatre emissores a
Barcelona: Ràdio Barcelona OM, Ràdio
Barcelona FM, Ràdio Tràfic i Radio Cora¬
zón, que probablement canviarà de nom.

50

«
h

j»IS
ü"
&
(8
u

13 de desembre

El País i Le Monde publiquen conjuntament
un suplement titulat El bulevard dels Piri¬
neus, en el qual s'analitza la realitat econò¬
mica i cultural del triangle Barcelona-
Montpeller-Tolosa.
Franco Maria Ricci presenta a Madrid el pri¬
mer número de l'edició espanyola de la re¬
vista FMR.

14 de novembre

La delegació catalana a l'encontre interna¬
cional "Colombia vive", presidida per Car¬
les Sentís, presenta un informe del seu
viatge durant un acte en el Col·legi de Perio¬
distes.

15 de desembre

Els tres canals de televisió privada comen¬
cen a emetre la carta d'ajust.
L'alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall,
presenta el llibre Barcelona, la construcció
d'una ciutat, dels periodistes Jaume Fabre i
Josep Maria Huertas, en el saló de cròni¬
ques de l'Ajuntament. Parlen durant l'acte
Oriol Bohigas, autor del pròleg, i Joan An¬
toni Solans, autor de l'epíleg.

Portada del suplement
"El boulevard dels
Pirineus" publicat

conjuntament per Le
Monde i El País.

16 de desembre

En el transcurs d'un acte a Cabrera de Mar,
el president de la Diputació de Barcelona,
Manuel Royes, dóna a conèixer els premis
que la institució que presideix atorga cada
any a mitjans de premsa escrita i àudio-
visual de caire local i comarcal.

Els premis concedits van ser els següents:
Premi Tasis-Torrent de premsa local i co¬
marcal (IX edició). Premi al millor treball
periodístic d'un o més autors publicat a la
premsa local o comarcal, sobre un tema
d'àmbit local o comarcal. S'han concedit
dos premis de 500.000 pessetes cadascun a:
"La guerra Civil a Agramunt", publicat a la
revista Sió i escrit per Ramon Bernaus, Jau¬
me Cots, Josep M. Planes, Joan Puig i Rosa
Maria Sera, i Premi a la millor publicació
editada en nuclis de població de més de
10.000 habitants, amb 300.000 pessetes, a
El 3 de vuit de Vilafranca del Penedès. Pre¬
mi a la millor publicació editada en nuclis de
població de menys de 10.000 habitants,
amb 200.000 pessetes, a la revista Alella.
Premi Rosalia Rovira d'Emissores Munici¬
pals (V edició): Premi al millor programa in¬
formatiu periòdic, dotat amb 800.000 pes¬
setes, a "Llum verda" de Ràdio Gavà, edició
dedicada a "Els tractors embussen Barcelo¬
na". Premi al millor programa, dotat amb
400.000 pessetes, a la radionovel·la "La
darrera primavera" de Ràdio Esparreguera.
Premi Miramar de Televisió Local (I edició).
Millor programa informatiu periòdic, dotat
amb 700.000 pessetes, a "l'Informatiu 24
Hores", de TV Mataró. Millor programa de
producció pròpia, dotat amb 500.000 pes¬
setes, a "Roquetes. Iniciatives d'un barri",
de TV Nou Barris. Premi Arrel de publica¬
cions municipals (I edició). Aquest premi es¬
tà dotat amb 500.000 pessetes i s'ha
concedit a la publicació Vilanova Informa¬
ció de Vilanova del Camí.

Presentació del llibre

Barcelona, la construcció
d'una ciutat, dels

periodistes Jaume Fabre i
Josep Maria Huertas,

amb fotografies de Joan
Guerrero, que va

aparèixer primer com a

fascicles del Diari de
Barcelona. A sota,

lliurament del premi de
premsa comarcal de la

Diputació de Barcelona a
un equip de redactors de

la revista Sió.

£c llïomlc EL PAIS

des Pyrénées


