Projecció nacional de les col·leccions del Museu Balaguer

Main Article Content

Mireia Rosich Salvó
Defensar, argumentar o senzillament explicar la transcendència nacional de les col·leccions del Museu Balaguer requereix una immersió important en la història i evolució de la Biblioteca Museu i, de retop, en la història de l'art i dels museus del país. En aquest article em centraré en les col·leccions del Museu i, en concret, en la d'art, sense endinsar-me en l'arqueologia , l'etnografia, l'etnologia o la numismàtica, que mereixen un capítol concret cadascuna.
En primer lloc, intentaré contextualitzar el moment en què neix el Museu, ja que el fet que la causa sigui tan antiga és una dada cabdal per entendre la seva gènesi com a projecte de país. Argumentaré, breument, que Balaguer no era pròpiament un col·leccionista i, en canvi, va aconseguir reunir, sota el paraigua del seu projecte, art de primera línia, antic i modern. Em referiré a les donacions importants d'obres d'art que s'han produït, no només en vida de Don Víctor i sota la seva influència, sinó també posteriorment, ben entrat el segle XX. Alhora mentre enumero la seqüència d'entrades, intentaré deixar palès el valor de les obres mateixes i els seus autors, atès que comptem amb un fons en que són representats grans noms de la història de l'art català des del romanticisme fins a l'informalisme, motiu pel qual vàrem ser nomenats secció del Museu Nacional d'Art de Catalaunya el 1998 en el desplegament de la Llei catalana de Museus de l'any 1990.

Article Details

How to Cite
Rosich Salvó, Mireia. “Projecció nacional de les col·leccions del Museu Balaguer”. Butlletí de la Biblioteca Museu Balaguer, no. 1, pp. 82-103, https://raco.cat/index.php/ButlletiBalaguer/article/view/211095.