Unstable Frontiers: The Fantastic in Eternal Darkness

Main Article Content

Carlos Gerardo Zermeño Vargas
In the videogame "Eternal Darkness: Sanity’s Requiem", the player-controlled characters are immersed in a narrative universe akin to those created by the North American author H. P. Lovecraft. When confronted to monstrous beings, the characters suffer “effects” on their sanity. Extra-diegetically, these effects appear as interpellations towards the player (audiovisual effects, simulation of glitches, the appearing of objects that aren’t really there), but are also perceived by the characters. By constantly yelling “This can’t be happening”, they reveal the game’s belonging to the fantastic mode of narration, and to a tradition which avoids the systematization of the Lovecraftian universe by August Derleth.
Keywords
fantastic, monstrous, horror, Lovecraft, diegesis

Article Details

How to Cite
Zermeño Vargas, Carlos Gerardo. “Unstable Frontiers: The Fantastic in Eternal Darkness”. Brumal. Revista de investigación sobre lo Fantástico, vol.VOL 3, no. 1, pp. 119-38, https://raco.cat/index.php/Brumal/article/view/297619.
Author Biography

Carlos Gerardo Zermeño Vargas, Tecnológico de Monterrey

Carlos Zermeño es Maestro en Estudios Humanísticos y profesor del Tecnológico de Monterrey, campus Toluca. Ha participado en revistas internacionales y coloquios. Su trabajo académico se centra en exploraciones de lo fantástico en la literatura y el cine mexicanos. Ha obtenido premios nacionales en poesía y narrativa. Tiene publicada la novela Barco a Venus (Anagma, 2011) y es coautor del libro de ensayos Inquietantes Inquietudes. Tres décadas de literatura fantástica en el Estado de México (Instituto Mexiquense de Cultura, 2012). Fue becario del FONCA y actualmente estudia el Doctorado en Estudios Humanísticos en el Tecnológico de Monterrey, campus Ciudad de México.