L'Arxiu Hipertextual com a Resistència a la Censura en l'Art Contemporani

Main Article Content

Gloria Lapeña-Gallego

L'artista compromès amb la societat es fa ressò de les diferents formes de censura i adopta una postura crítica entorn de l'arxiu, convertit en un dels formats dominants en les més diverses produccions contemporànies. Recopila fragments de memòria i els articula mitjançant estratègies de muntatge susceptibles de múltiples combinacions que escapen de la linealitat i la jerarquia historiogràfica. L'objectiu d'aquest article és demostrar la idoneïtat del mitjà digital per a registrar, difondre i preservar en el temps els arxius de memòria cultural. Per a això, realitzem una recerca teòrica sobre el paper subversiu de l'artista en l'escriptura de la història utilitzant com a eina l'arxiu i com a format l'hipertext digital en Internet. Analitzem tres projectes arxivístics sobre la censura concebuts a manera d'hipertext en pàgines web pels artistes Antoni Muntadas, Pedro G. Romero i Rogelio López Cuenca. Concloem que la seva estructura en xarxa i la seva difusió a través d'Internet permet reflectir les interrelacions que s'estableixen entre els diferents nodes d'informació en un espai tridimensional en el qual tenen cabuda totes les memòries obviades en el tractament lineal de la història.

Paraules clau
Arxiu, hipertext, Antoni Muntadas, Pedro G. Romero, Rogelio López Cuenca

Article Details

Com citar
Lapeña-Gallego, Gloria. “L’Arxiu Hipertextual com a Resistència a la Censura en l’Art Contemporani”. BRAC: Barcelona, Recerca, Art, Creació, vol.VOL 10, no. 2, pp. 29-47, https://raco.cat/index.php/BRAC/article/view/401349.