Fantasmatic and mediums in the Rodriguez’s workshop. Approaches to the survival of technical gestures in cultural devices of Colombian craftsmanship

Main Article Content

Mauricio Vásquez Arias

The present study investigates, from an aesthetic and media archaeology perspective, the cultural configuration and transmission of various technical gestures during the transition from the 19th to the 20th century in the workshop of the Rodríguez family, an emblematic location in shaping the cultural landscape of Medellín, Antioquia, Colombia. Additionally, it examines the variations achieved by its practitioners and how the artisans’ workshop became a device for the agency of an influential aesthetic public sphere that propelled the transition towards modernity, in the context of Antioquian culture and its role in constructing specific forms of national identity. For this purpose, two categories will be employed: firstly, the concept of “medium”, which will facilitate the exploration of connections with different materialities oriented towards forms, traces, and mnemonic imprints with varied inscription contexts, associated with the various types of memory operationalized in the practices of the Rodríguez family; secondly, the concept of “phantasmatics” will be used to designate the diversity of ways to make visible the invisible observed in the aesthetic-artistic configurations that took place in the workshop.apital, Bogotá.

Keywords
craftsmanship, phantasmatic, intermediality, Melitón and Horacio Rodríguez, aesthetic-astistic practices, media archaeology, public sphere

Article Details

How to Cite
Vásquez Arias, Mauricio. “Fantasmatic and mediums in the Rodriguez’s workshop. Approaches to the survival of technical gestures in cultural devices of Colombian craftsmanship”. Artnodes, no. 34, pp. 1-11, doi:10.7238/artnodes.v0i34.424539.
Author Biography

Mauricio Vásquez Arias, Eafit University

Bachelor of Arts and Philosophy from the University of Caldas. Specialist in Aesthetics at the National University Medellín section. Master of Education from the University of Manizales-CINDE. Doctor of Design and Creation of the University of Caldas. Mauricio Vasquez’s areas of interest focus on intermediate studies, transmediality and media archaeology. His professional work has been developed in the arts, communication and design fields.

References

Álvarez Olivares, Juliana. “La Escuela de Artes y Oficios de Medellín y la profesionalización de los artesanos”. 1869-1901. Historia y sociedad, n.º 26, (2014): 99-119. DOI: https://doi.org/10.15446/hys.n26.44392

Arango Jaramillo, Mario. Masonería y Partido Liberal: Otra cara en la historia de Colombia. Corselva Editorial, 2006.

Bal, Mieke. Conceptos viajeros en las humanidades: Una guía de viaje. CENDEAC, 2009.

Bolter, Jay David y Richard Grusin. Remediation: Understanding New Media. Massachusetts: The MIT Press, 2000.

Bourdieu, Pierre. Campo de poder, campo intelectual: Itinerario de un concepto. Editorial Montressor, 1983.

Cano, Ana María. “Masonería”. En: H. Rincón, A. M. Cano, P. Nieto, P. N. Valencia & J. Mejía. Medellín secreto: Cinco reportajes sobre sexo, locura, suicidio, masonería y castidad. (Ediciones La Hoja, 2000), 71-97.

Debray, Régis. Transmitir. Manantial, 1997.

Elleström, Lars. “The modalities of media: A model for understanding intermedial relations”. Media Borders, Multimodality and Intermediality, (2010): 11-48. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230275201_2

Escobar, Felipe. “Prólogo”. Melitón Rodríguez, Fotografías. (El Áncora Editores, 1985), 9-54.

Escobar-Villegas, Juan Camilo. (Comp.) Piedra, papel y tijera. Horacio Marino Rodríguez Márquez (1866-1931). Universidad EAFIT, 2018.

Fraser, Nancy. “Repensando la esfera pública: una contribución a la crítica de la democracia actualmente existente”. Ecuador Debate, n.º 46, (1999): 139-174. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/5760/1/RFLACSO-ED46-08-Fraser.pdf

Habermas, Jürgen. Historia y crítica de la opinión pública. Gustavo Gili, 1981.

Leroi-Gourhan, Aandré. El gesto y la palabra. Universidad Central de Venezuela, 1971.

Londoño, Santiago. Testigo ocular. La fotografía en Antioquia 1848-1950. Universidad de Antioquia, 2009.

Londoño, Santiago. “El saber de la fotografía en Antioquia”. Boletín Cultural y Bibliográfico del Banco de la República, vol. 51, n.º 92, (2017): 238-239. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/article/view/7964

Mangieri, Rocco. “Ectoplasmas, médiums y trance: para una semiótica de la magia”. Opción, vol. 30, n.º 74, (2014):90-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5140371

Márquez-Zerpa, Moraima. Fantasma y fantasmática en la novela epistolar. CEP-FHE, Universidad Central de Venezuela, 2007.

Mejía Arango, Juan Luís. “Prólogo: La fotografía Rodríguez de Medellín”. En: H. M. Rodríguez & M. Rodríguez. Lecciones sobre fotografía y Cuaderno de caja. (Colección Bicentenario de Antioquia – Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2011): 7-12.

Mejía Arango, Juan Luís. “El taller de los Rodríguez”. En: J. L. Mejía et al. Catálogo de Exposición. (Suramericana, 1992), 1-12.

Negt, Oskar y Alexander Kluge. Public sphere and experience: Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. Trad. Peter Labanyi, Jamie Owen Daniel y Assenka Olsiloff. University of Minnesota Press, 1993[1972].

Robledo, Beatriz Helena. María Cano: la Virgen Roja. Debate, 2017.

Rodríguez, Beatriz Helena. El libro del constructor. Fondo Editorial ITM, 2012.

Rodríguez, Horacio M. y Melitón Rodríguez. Lecciones sobre fotografía y Cuaderno de caja. Colección Bicentenario de Antioquia – Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2011.

Tabares, Maribel. Melitón Rodríguez en blanco y negro. [Tesis de grado, Universidad de Antioquia, 2011]. https://docplayer.es/9541961-Meliton-rodriguez-en-blanco-y-negro.html

Vernant, Jean-Pierre. Entre mito y política. Fondo de Cultura Económica, 2002.

Zea Uribe, Luis. Mirando al misterio: contribución al estudio de los fenómenos medianímicos y sus proyecciones sobre el problema moral y religioso. Asociación Médico Espírita de Colombia, 2014 [1923].

Zielinski, Siegfried. Arqueología de los medios: Hacia el tiempo profundo de la visión y la audición técnica. Universidad de los Andes, Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Arte, 2011.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.