Fantasmàtica i mèdiums en el taller dels Rodríguez. Aproximacions a la pervivència de gestos tècnics en dispositius culturals de l’artesanat colombià
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El present estudi investiga, des d’una perspectiva estètica i d’arqueologia dels mitjans, la configuració i transmissió cultural de diversos gestos tècnics, durant la transició del segle XIX al XX, en el taller de la família Rodríguez, un lloc emblemàtic en la configuració del panorama cultural de Medellín, Antioquia, Colòmbia. A més, analitza les variacions de les quals van ser capaces els seus executors i com el taller d’artesans es va convertir en un dispositiu per a l’agenciament d’una mena d’esfera pública estètica influent que va impulsar el trànsit cap a la modernitat, en el context de la cultura antioquena, i el seu lloc en la construcció de formes específiques d’identitat nacional. Per a aquest propòsit s’empraran dues categories: en primer lloc, el concepte de mèdium, que facilitarà l’exploració de les connexions amb diferents materialitats orientades a formes, traces i petjades mnèsiques amb contextos d’inscripció variats, associats als diversos tipus de memòries que es van operar en les pràctiques dels Rodríguez; en segon lloc, s’utilitzarà el concepte de fantasmática, per a designar la diversitat de formes de fer visible l’invisible que es van observar en les configuracions estètic-artístiques que van tenir lloc en el taller.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Mauricio Vásquez Arias, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mauricio Vásquez Arias, Universitat Eafit
Llicenciat en Filosofia i Lletres per la Universitat de Caldas. Especialista en Estètica de la Universitat Nacional seu Medellín. Magíster en Educació de la Universitat de Manizales-CINDE. Doctor en Disseny i Creació de la Universitat de Caldas. Les àrees d’interès de Mauricio Vásquez es concentren en els estudis intermedials, la transmedialitat i l’arqueologia dels mitjans. El seu treball professional s’ha desenvolupat en els àmbits de les arts, la comunicació i el disseny.
Álvarez Olivares, Juliana. “La Escuela de Artes y Oficios de Medellín y la profesionalización de los artesanos”. 1869-1901. Historia y sociedad, n.º 26, (2014): 99-119. DOI: https://doi.org/10.15446/hys.n26.44392
Arango Jaramillo, Mario. Masonería y Partido Liberal: Otra cara en la historia de Colombia. Corselva Editorial, 2006.
Bal, Mieke. Conceptos viajeros en las humanidades: Una guía de viaje. CENDEAC, 2009.
Bolter, Jay David y Richard Grusin. Remediation: Understanding New Media. Massachusetts: The MIT Press, 2000.
Bourdieu, Pierre. Campo de poder, campo intelectual: Itinerario de un concepto. Editorial Montressor, 1983.
Cano, Ana María. “Masonería”. En: H. Rincón, A. M. Cano, P. Nieto, P. N. Valencia & J. Mejía. Medellín secreto: Cinco reportajes sobre sexo, locura, suicidio, masonería y castidad. (Ediciones La Hoja, 2000), 71-97.
Debray, Régis. Transmitir. Manantial, 1997.
Elleström, Lars. “The modalities of media: A model for understanding intermedial relations”. Media Borders, Multimodality and Intermediality, (2010): 11-48. Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230275201_2
Escobar, Felipe. “Prólogo”. Melitón Rodríguez, Fotografías. (El Áncora Editores, 1985), 9-54.
Escobar-Villegas, Juan Camilo. (Comp.) Piedra, papel y tijera. Horacio Marino Rodríguez Márquez (1866-1931). Universidad EAFIT, 2018.
Fraser, Nancy. “Repensando la esfera pública: una contribución a la crítica de la democracia actualmente existente”. Ecuador Debate, n.º 46, (1999): 139-174. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/5760/1/RFLACSO-ED46-08-Fraser.pdf
Habermas, Jürgen. Historia y crítica de la opinión pública. Gustavo Gili, 1981.
Leroi-Gourhan, Aandré. El gesto y la palabra. Universidad Central de Venezuela, 1971.
Londoño, Santiago. Testigo ocular. La fotografía en Antioquia 1848-1950. Universidad de Antioquia, 2009.
Londoño, Santiago. “El saber de la fotografía en Antioquia”. Boletín Cultural y Bibliográfico del Banco de la República, vol. 51, n.º 92, (2017): 238-239. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/article/view/7964
Mangieri, Rocco. “Ectoplasmas, médiums y trance: para una semiótica de la magia”. Opción, vol. 30, n.º 74, (2014):90-113. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5140371
Márquez-Zerpa, Moraima. Fantasma y fantasmática en la novela epistolar. CEP-FHE, Universidad Central de Venezuela, 2007.
Mejía Arango, Juan Luís. “Prólogo: La fotografía Rodríguez de Medellín”. En: H. M. Rodríguez & M. Rodríguez. Lecciones sobre fotografía y Cuaderno de caja. (Colección Bicentenario de Antioquia – Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2011): 7-12.
Mejía Arango, Juan Luís. “El taller de los Rodríguez”. En: J. L. Mejía et al. Catálogo de Exposición. (Suramericana, 1992), 1-12.
Negt, Oskar y Alexander Kluge. Public sphere and experience: Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. Trad. Peter Labanyi, Jamie Owen Daniel y Assenka Olsiloff. University of Minnesota Press, 1993[1972].
Robledo, Beatriz Helena. María Cano: la Virgen Roja. Debate, 2017.
Rodríguez, Beatriz Helena. El libro del constructor. Fondo Editorial ITM, 2012.
Rodríguez, Horacio M. y Melitón Rodríguez. Lecciones sobre fotografía y Cuaderno de caja. Colección Bicentenario de Antioquia – Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2011.
Tabares, Maribel. Melitón Rodríguez en blanco y negro. [Tesis de grado, Universidad de Antioquia, 2011]. https://docplayer.es/9541961-Meliton-rodriguez-en-blanco-y-negro.html
Vernant, Jean-Pierre. Entre mito y política. Fondo de Cultura Económica, 2002.
Zea Uribe, Luis. Mirando al misterio: contribución al estudio de los fenómenos medianímicos y sus proyecciones sobre el problema moral y religioso. Asociación Médico Espírita de Colombia, 2014 [1923].
Zielinski, Siegfried. Arqueología de los medios: Hacia el tiempo profundo de la visión y la audición técnica. Universidad de los Andes, Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Arte, 2011.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Mauricio Vásquez Arias, Variantologia del transmèdia entre Espanya i Llatinoamèrica: espectacles públics i hibridació mediàtica als segles XVIII i XIX , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
Articles similars
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- David García, Geert Lovink, Andreas Broeckmann, El GHI dels mitjans tàctics , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Matthew Bernico, Mitjans apòcrifs: arqueologia d’una presència paranormal intervinguda , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Mira Stolpe Törneman, Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Siegfried Zielinski, Daniel Irrgang, Declaració del node de materiologia i variantologia: invitació al diàleg , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Aaron Jaffe, Art, com a dispositiu de risc , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Olga Paraskevopoulou, Dimitris Charitos, Charalampos Rizopoulos, Pràctiques artístiques basades en la localització que desafien la noció tradicional de cartografia , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.