Escanejos sense marc: sobre unimatges al voltant de 1753 i 2024
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Entre 1750 i 1753, Giambattista Tiepolo va pintar el fresc de sostre continu més gran del món a Würzburg, França, encarregat per Karl Phillip von Greiffenklau. Aquesta obra d’art monumental, que abasta 600 metres quadrats, representa a Apol·lo i els Quatre Continents. El projecte cinematogràfic de Paolo Patelli, The Countable Parts of the World, utilitza un model digital en 3D del fresc per a explorar contextos històrics i de mitjans, presentant-los com «unimages». El projecte fílmic canvia l’enfocament de representacions visuals a representacions de dades, transformant la composició organitzada del fresc en un globus dinàmic, revelant noves perspectives i distorsions a través de la manipulació de dades.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Paolo Patelli, Jussi Parikka, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Paolo Patelli, Universitat d’Aarhus
Paolo Patelli és un investigador postdoctoral del projecte Disseny i estètica per a dades mediambientals de la Universitat d’Aarhus. Amb experiència en arquitectura i interès en mètodes multimodals, va desenvolupar prèviament projectes que investigaven les materialitats, escenes i atmosferes en les interseccions de l’espai i la societat, tecnologies i entorns com a associat de recerca en el Centre de Recerca de Cultura Material de Leiden (2020-2022). Va ser becari a l’Akademie Schloss Solitude (2020-2021), investigador a l’Het Nieuwe Instituut (2019/2020), artista resident en la Jan van Eyck Academie a Maastricht (2017/18). Va col·laborar amb el programa d’Expérimentation en Arts Politiques (SPEAP) en Sciences Po (2016-2018) i va ensenyar en The New School’s Parsons Paris, Design Academy Eindhoven (2017-2021) i Sandberg Instituut (2019-2022). Té un doctorat en Arquitectura i Disseny Urbà del Politecnico di Milà (2015).
Jussi Parikka, Universitat d’Aarhus. Acadèmia d’Arts Escèniques de Praga
Paolo Patelli és un investigador postdoctoral del projecte Disseny i estètica per a dades mediambientals de la Universitat d’Aarhus. Amb experiència en arquitectura i interès en mètodes multimodals, va desenvolupar prèviament projectes que investigaven les materialitats, escenes i atmosferes en les interseccions de l’espai i la societat, tecnologies i entorns com a associat de recerca en el Centre de Recerca de Cultura Material de Leiden (2020-2022). Va ser becari a l’Akademie Schloss Solitude (2020-2021), investigador a l’Het Nieuwe Instituut (2019/2020), artista resident en la Jan van Eyck Academie a Maastricht (2017/18). Va col·laborar amb el programa d’Expérimentation en Arts Politiques (SPEAP) en Sciences Po (2016-2018) i va ensenyar en The New School’s Parsons Paris, Design Academy Eindhoven (2017-2021) i Sandberg Instituut (2019-2022). Té un doctorat en Arquitectura i Disseny Urbà del Politecnico di Milà (2015).
Alpers, Svetlana and Michael Baxandall. Tiepolo and the Pictorial Intelligence. Yale University Press, 1994.
Ashton, Mark. “Allegory, Fact, and Meaning in Giambattista Tiepolo’s Four Continents in Würzburg”. The Art Bulletin, vol. 60, no. 1, (1978, March): 109-125. DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.1978.10787520
Borrmann, Dorit. Multi-modal 3D Mapping - Combining 3D Point Clouds with Thermal and Color Information. Schriftenreihe Würzburger Forschungsberichte in Robotik und Telematik, Band 14. Würzburg: Universität Würzburg, 2018.
Calasso, Roberto. Il rosa Tiepolo. Adelphi, 2006.
Christiansen, Keith. “Tiepolo, Theater, and the Notion of Theatricality”. The Art Bulletin, vol. 81, no. 4, (1999, December): 665-692. DOI: https://doi.org/10.1080/00043079.1999.10786909
Crosby, Alfred W. Ecological Imperialism. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2019 [1986].
Elsaesser, Thomas. “Afterword: Digital Cinema and the Apparatus: Archaeologies, Epistemologies, Ontologies”. In: Bruce Bennett, Marc Furstenau and Adrian Mackenzie (eds.). Cinema and Technology. Cultures, Theories, Practices. (Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008), 226-240.
Friedberg, Anne. Window Shopping. Window Shopping Cinema and the Postmodern. Berkeley, CA: University of California Press, 1994
Gamboni, Dario. Potential Images. Ambiguity and Indeterminacy in Modern Art. Reaktion Books, 2006
Geimer, Peter. Inadvertent Images: A History of Photographic Apparitions. University of Chicago Press, 2018
Hunter, Matthew C. “Curve, Line, Circle, Slash, Cross: A Diagram of Liquid Intelligence”. Grey Room, no. 69, (2017, Fall): 6-23.
Kittler, Friedrich. Optical Media. Polity, 2010.
Lowe, Lisa. The Intimacies of Four Continents. Durham: Duke University Press, 2015.
Manganelli, Giorgio. “Il Soffitto Come Un Palcoscenico (Su Giambattista Tiepolo)”. L’Espresso, (1971, 26 September).
Martin, Reinhold. Points of Departure: Notes Toward a Reversible History of Architectural Visualization. 6-9 Active Image, Springer, 2017.
Mason, Peter. Infelicities: Representations of the Exotic. Johns Hopkins University Press, 1998
Parikka, Jussi. What is Media Archaeology? Polity Press, 2012.
Parikka, Jussi. Operational Images: From the Visual to the Invisual. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2023.
Ripa, Cesare and Paolo Procaccioli. Iconologia. Edited by S. Maffei. Einaudi, 2012 [1603].
Shirley, Rodney. “Allegorical Images of Europe in Some Atlas Titlepages, Frontispieces, and Map Cartouches”. Belgeo, no. 3-4 (2008): 341-354. DOI: https://doi.org/10.4000/belgeo.8811
Staden, Hans, N. L. Whitehead and M. Harbsmeier. Hans Staden’s True History: An Account of Cannibal Captivity in Brazil. Duke University Press, 2008.
Tresch, John. “Technological World‐Pictures: Cosmic Things and Cosmograms”. Isis, vol. 98, no. 1 (2007): 84-99. DOI: https://doi.org/10.1086/512833
Tresch, John. “Cosmologies Materialized: History of Science and History of Ideas”. In: Darrin M. McMahon and Samuel Moyn (eds.). Rethinking Modern European Intellectual History. Oxford University Press, 2014.
Zielinski, Siegfried. Audiovisions: Cinema and Television as Entr’actes in History. Amsterdam University Press, 1999.
Zielinski, Siegfried. “Thinking about Art After the Media: Research As Practiced Culture of Experiment”. Translated by Gloria Custance. In: Michael Biggs and Henrik Karlsson (eds.). The Routledge Companion to Research in the Arts. (London and New York: Routledge, 2011), 293-312.
Zielinski, Siegfried. [... After the Media]: News from the Slow Fading Twentieth Century. Translated by Gloria Custance. Minneapolis: Univocal, 2013.
Siegfried Zielinski. “AnArcheology for AnArchives: Why Do We Need—Especially for the Arts—A Complementary Concept to the Archive?”. Journal of Contemporary Archaeology, vol. 2, no. 1, (2015), 116-125.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Jussi Parikka, La nova materialitat de la pols , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
Articles similars
- Ricardo González-García, Entre fakes i factoids: la condició d’allò fals en la difusa esfera de l’art contemporani després de l’era de la postveritat , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Notes sobre la sobreproducció d'art, la postfotografia i allò digital , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Maria Manuela Lopes, La memòria com a material: una pràctica d'investigació sobre les arts visuals als laboratoris neurocientífics , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Victoria Messi, Proxemia: una anàlisi sociotència d'una obra d'art electrònic , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Emillie V de Keulenaar, Marc Tuters, Ivan Kisjes, Kaspar Beelen, Sobre les altpèdies: epistemologia partidista en les enciclopèdies de fets alternatius , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Ana Soledad Sedano-Solis, El teatre aplicat com a camp interdisciplinari de recerca en els estudis teatrals , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Joan Soler-Adillon, El material intangible de l'art interactiu: agència, comportament i emergència , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Rafael Pinilla, Després dels treballs durs: teràpies per al nou mil·lenni , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.