Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual

Main Article Content

Sandra Cuevas
https://orcid.org/0000-0002-6803-5520
Reynaldo Thompson
https://orcid.org/0000-0002-9324-1924
Tirtha Mukhopadhyay

Aquest article analitza la tecnologia per a projeccions visuals en la cultura humana. Identifica tres fases diferents: a) l’art de l’expectació immòbil en experiències espeleològiques, b) les intervencions al·lucinatòries en mites i tòtems, i c) el desenvolupament de la realitat virtual (RV) en pantalles. Els efectes al·lucinatoris, incloent-hi les atmosferes il·lusòries típiques de l’art en coves, la ficció sagrada i/o les projeccions estètiques d’RV estan totes assegurades per desencadenants imaginatius induïts per mitjà del cos i les seves extensions neurals. Una ontologia dels efectes al·lucinatoris en els productes culturals com el mite, l’art, la literatura, el cinema, fins a les propostes més recents d’RV i les seves possibilitats interactives, dona per fet que són les al·lucinacions, en lloc de la consciència, l’autoconsciència o fins i tot les emocions, l’element fonamental de l’exploració de com es processa la realitat per generar ficcions que s’assemblen i es distorsionen a si mateixes en una il·lusió aleatoritzada d’efectes. Per tant, l’il·lusionisme constitueix una part important de la consciència estètica, ja que es percep com un element mediador entre la racionalitat i l’experimentació en la construcció de noves realitats de tot mite, art i realitat virtual. La proposta crítica de l’ontologia de la realitat virtual també deriva d’una consideració del paper que exerceixen en les cultures mundials les millores curatives i emocionals dels al·lucinògens.

Paraules clau:

ciència-ficció, realitat virtual, psicoactiu, psicodèlic, al·lucinacions, enteògens, psicoteràpia, art

Article Details

Com citar
Cuevas, Sandra et al. “Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual”. Artnodes, no. 32, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i32.411199.
Biografies de l'autor/a

Sandra Cuevas, Universidad de Guadalajara

Màster en Estudis Visuals i llicenciatura en Disseny Gràfic, tots dos títols a la UAEMéx. Té diversos diplomes en animació, guió, direcció artística i programació electrònica i informàtica. Professionalment, ha col·laborat amb estudis d’animació com Nikel Studios, Onirik Studio, Inzomnia Animació i Delotroladodelcero Films, i ha treballat en projectes que han guanyat el premi Ariel de l’Acadèmia Mexicana d’Arts i Ciències Cinematogràfiques i la Diosa de Plata, entre d’altres. En l’ensenyament, ha estat professora d’Enginyeria en Tecnologia i Animació Digital en la UVM, en Art Digital en la Facultat d’Arts en UAEMéx, en Disseny, Art i Tecnologies Interactives en el Centre Universitari d’Art, Arquitectura i Disseny de la Universitat de Guadalajara. Ha estat interessada en temes relacionats amb la producció imaginària, els processos creatius, el pensament complex, l’ús de noves tecnologies i altres temes.

Reynaldo Thompson, Universitat de Guanajuato

Va estudiar arquitectura en la Universitat de Guanajuato i estudis de postgrau en la Universitat Politècnica de Catalunya a Barcelona i la Universitat de Texas a Dallas, on va obtenir un doctorat en estudis estètics centrats en l’art contemporani. Ha participat en exposicions col·lectives i en solitari i ha organitzat espectacles a Mèxic i a l’estranger. Va ser director del Departament d’Art i Negocis de la Universitat de Guanajuato i actualment se centra en la recerca de l’art, la ciència i la tecnologia a Amèrica Llatina. Els seus resultats de recerca s’han publicat en revistes nacionals i estrangeres. És membre del Sistema Nacional d’Investigadors del Consell Nacional de Ciència i Tecnologia de Mèxic i de l’Observatori iberoamericà d’arts digitals i electròniques.

Tirtha Mukhopadhyay, Universitat de Guanajuato

Doctorat i professor d’Art i Estètica en la Universitat de Guanajuato, Mèxic. És investigador multidisciplinari i va ensenyar en la Universitat Presidencial de l’Índia (1996-2000), en la Universitat de Calcuta (2000 - 2016) i en la Universitat de Texas a Dallas entre 2002 i 2005, abans d’emigrar a Mèxic. Va ser investigador sènior de Fulbright-Nehru en la Universitat de Califòrnia, Santa Cruz, EE. UU., des de 2013-2014. Les seves publicacions inclouen llibres com Affective States in Art (Proquest-UMI), Cezanne to Picasso (Calcutta University Press, l’Índia) i més de 50 articles sobre creativitat, cognició i estètica, art digital, antropologia visual i literatura, publicats per editors reconeguts com OUP, IOS Press, MIT i Atelier-Etno. També és poeta en l’idioma bengalí. Des de 2009 és editor cap de la revista interdisciplinària indexada anomenada Rupkatha.

Referències

Baudry, Jean-Louis. The Apparatus: Metapsychological Approaches to the Impression of Reality in Cinema. New York: Columbia University Press, 1986.

Berger, Peter L. and Thomas Luckmann. The Social Construction of Reality. United Kingdom: Penguin Books, 1966: 39.

Botella, Cristina, Rosa Baños, Azucena García-Palacios, Soledad Quero, Verónica Guillén and Heliodoro José Marco. “La utilización de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en psicología clínica”. UOC Papers. Revista sobre la sociedad del conocimiento, no. 4, (2007): 32-41. Redalyc. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79000409

Fleming, Nic. “Las plantas hablan entre si usando una Internet de hongos”. BBC Tierra. N. P. (2014).

Farah, Martha. J. “Psychophysical evidence for a shared representational medium for mental images and percepts”. Journal of Experimental Psychology: General, vol. 114, no. 1, (1985): 91. DOI: https://doi.org/10.1037/0096-3445.114.1.91

Gibson, William. Neuromancer. Nueva York: Ace Books, 1984, 69.

Grau, Oliver. Virtual Art. From Illusion to Immersion. Cambridge: The MIT Press, 2003a, 17. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7104.001.0001

Grau, Oliver. Virtual Art. From Illusion to Immersion. Cambridge: The MIT Press, 2003b, 13. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7104.001.0001

Grau, Oliver. Virtual Art. From Illusion to Immersion. Cambridge: The MIT Press, 2003c, 29. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/7104.001.0001

Huxley, Aldous. The Doors of perception. EEUU: Harper & Row Original, 1956, 27.

Hansen, Mark B. N. New philosophy for new media. Cambridge: The MIT Press, 2004.

Jounghyun Kim, Gerard. “A SWOT analysis of the field of virtual reality rehabilitation and therapy”. Presence: Virtual and Augmented Reality, vol. 14, no. 2, (2005): 119-146. DOI: https://doi.org/10.1162/1054746053967094

Laurel, Brenda. Cited by Rebeca Coyle. The Genesis of Virtual Reality. London: British Film Institute, 1993.

Lem, Stanislaw. The futurology congress. Trad. Kandel, M. Poland: Seabury Press, 1971, 38.

Manovich, Lev. The language of the new media. Cambridge: The MIT Press, 2006, 109.

McKenna, Terence. Food of Gods. The Search for the Original Tree of Knowledge. A Radical History of Plants, Drugs, and Human Evolution. New York: Bantam New Age Books, 1992a, 44.

McKenna, Terence. Food of Gods. The Search for the Original Tree of Knowledge. A Radical History of Plants, Drugs, and Human Evolution. New York: Bantam New Age Books, 1992b, 125.

McKenna, Terence. Food of Gods. The Search for the Original Tree of Knowledge. A Radical History of Plants, Drugs, and Human Evolution. New York: Bantam New Age Books, 1992c, 128.

Neumeyer, Alfred. Der Blick aus dem Bilde. Berlin: Gebr. Mann, 1964.

Noah Harari, Yuval. Sapiens: A Brief History of Humankind. New York: Harper Collins, 2015.

Parra Valencia, Juan Diego. “Virtualidad: persistencias e insistencias de un nuevo viejo problema”. Eidos: Revista de Filosofía de la Universidad del Norte, no. 25 (2016): 259-285. DOI: https://doi.org/10.14482/eidos.25.7973.

Articles similars

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.