La Màquina de Bartleby: explorar la desobediència creativa en els ordinadors
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La idea de màquines desobedients es desenvolupa des de la perspectiva dels desenvolupaments històrics i actuals en intel·ligència artificial (IA). La desobediència s’utilitza sovint en art i tecnologia com a tema i eina. Més enllà d’això, la desobediència es presenta com una de les habilitats indispensables per la intel·ligència natural. L’article no aprofundeix en l’ús de les IA com a eina d’ajuda per la creació. En el seu lloc, especula si les IA permetran l’aparició d’un creador artificial independent i autònom. Es presenten diferents enfocaments de les IA, des del simbolisme fins a l’emergisme. Es descriuen els avantatges dels models d’aprenentatge automàtic, així com les seves limitacions, com ara la incapacitat de generar avanços fora de les seves dades d’entrenament, el seu determinisme i la incapacitat d’usar analogies per resoldre problemes inesperats. Altres habilitats humanes (o biològiques) que falten, presents en l’art, són l’emoció, la producció sense objectius i l’agència, la qual cosa és un problema fins i tot quan s’estudia la voluntat humana. Els límits del formalisme computacional són com els límits del raonament matemàtic: sempre requereixen algunes regles externes, o axiomes provats, com la prova de Gödel. La teoria de la consciència d’Hofsdtader proposa una manera de conciliar el fet que la creativitat humana també es basa en regles biològiques tancades i fixes. Finalment, s’argumenta que una màquina no pot ser creativa tret que també pugui desobeir. No obstant això, els ordinadors han de seguir un conjunt d’instruccions o deixen de funcionar, és a dir, la definició d’una màquina de Turing. Per tant, hem d’enfrontar-nos a la paradoxa de voler sistemes obedients, amb les limitacions de les màquines simbòliques, al mateix temps que exigim resultats més autònoms i creatius. És primordial explorar els comportaments erronis algorítmics que podrien eludir aquesta paradoxa per al desenvolupament addicional de IAs per les arts i la societat en general.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Bruno Caldas Vianna, 2023
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Bruno Caldas Vianna, Universitat d’Art i Disseny d’Hèlsinki
Viu a Barcelona i està cursant un doctorat a la Universitat de les Arts d’Hèlsinki en Arts Visuals i Aprenentatge Automàtic. Va estudiar Enginyeria informàtica però es va graduar en Estudis Cinematogràfics. Té un màster del Programa de Telecomunicacions Interactives de l’NYU. Crea narratives visuals utilitzant suports clàssics i innovadors, ha dirigit curtmetratges i llargmetratges, i també pel·lícules editades en viu, realitat augmentada, aplicacions mòbils i instal·lacions. Entre 2011 i 2016, va dirigir Nuvem, un laboratori d’art rural i espai de residència, situat entre Rio de Janeiro i San Pau, i va treballar com a professor a Oi Kabum!, una escola d’art i tecnologia de Rio fins l’any 2018.
Alcorn, Michael A., Qi Li, Zhitao Gong, Chengfei Wang, Long Mai, Wei-Shinn Ku and Anh Nguyen. “Strike (with) a Pose: Neural Networks Are Easily Fooled by Strange Poses of Familiar Objects”. 2019 IEEE/CVF Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR). Long Beach, CA, USA (2019): 4840-4849. DOI: https://doi.org/10.1109/CVPR.2019.00498
Alom, Md Zahangir, Tarek M. Taha, Christopher Yakopcic, Stefan Westberg, Paheding Sidike, Mst Shamima Nasrin, Brian C. Van Esesn, Abdul A. S. Awwal, and Vijayan K. Asari. “The History Began from AlexNet: A Comprehensive Survey on Deep Learning Approaches”. arXiv (2018, March). DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.1803.01164
Asimov, Isaac. I, Robot. Vol. 1. Spectra, 2004.
Baard, Mark. “AI Founder Blasts Modern Research”. WIRED (2003, May). https://www.wired.com/2003/05/ai-founder-blasts-modern-research/
Benedek, Mathias and Emanuel Jauk. “10 Creativity and Cognitive Control”. The Cambridge Handbook of Creativity, (2019): 200. DOI: https://doi.org/10.1017/9781316979839.012
Braitenberg, Valentino. Vehicles: Experiments in Synthetic Psychology. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2004.
Buchanan, Bruce G. “A (Very) Brief History of Artificial Intelligence”. Ai Magazine, vol. 26, no. 4 (2005, December). DOI: https://doi.org/10.1609/AIMAG.V26I4.1848
Caldas Vianna, Bruno. “Generative Art: Between the Nodes of Neuron Networks”. Artnodes, no. 26 (2020, July): 1-9. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i26.3350
Campbell, Murray. “Knowledge Discovery in Deep Blue”. Communications of the ACM, vol. 42, no. 11 (1999): 65-67. DOI: https://doi.org/10.1145/319382.319396
Canet Sola, Mar and Varvara Guljajeva. “Dream Painter: Exploring Creative Possibilities of AI-Aided Speech-to-Image Synthesis in the Interactive Art Context”. Proceedings of the ACM on Computer Graphics and Interactive Techniques, vol. 5, no. 4 (2022): 1-11. DOI: https://doi.org/10.1145/3533386
Chollet, François. “On the Measure of Intelligence”. arXiv, (2019, November). DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.1911.01547
Clark, David. “Deep Thoughts on Deep Blue”. IEEE Computer Architecture Letters, vol. 87, no. 9 (1997): 31-31.
Cohen, Paul. “Harold Cohen and AARON”. Ai Magazine, vol. 37, no. 4 (2016): 63-66. DOI: https://doi.org/10.1609/aimag.v37i4.2695
CYC. “Cyc Technology Overview”, (2021). https://cyc.com/wp-content/uploads/2021/04/Cyc-Technology-Overview.pdf
Domingos, Pedro. Master Algorithm: How the Quest for the Ultimate Learning Machine Will Remake Our World. Penguin Books, Limited, 2017.
Dreher, Thomas. History of Computer Art. 2nd ed. Morrisville, North Carolina: Lulu Press, inc., 2020.
Fellbaum, Christiane. “WordNet.” In: Theory and Applications of Ontology: Computer Applications, edited by Roberto Poli, Michael Healy, and Achilles Kameas, 231-43. Dordrecht: Springer Netherlands, 2010. DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-8847-5_10
Fukushima, Kunihiko. “Neocognitron: A Self-Organizing Neural Network Model for a Mechanism of Pattern Recognition Unaffected by Shift in Position”. Biological Cybernetics, no. 36 (1980): 193-202. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00344251
Gershgorn, Dave. “The Data That Transformed AI Research—and Possibly the World”. Quartz, July 26, 2017. https://qz.com/1034972/the-data-that-changed-the-direction-of-ai-research-and-possibly-the-world/
Goodfellow, Ian, Yoshua Bengio, and Aaron Courville. “Deep Learning”. Adaptive Computation and Machine Learning. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2016.
Haggard, Patrick. “Human Volition: Towards a Neuroscience of Will”. Nature Reviews Neuroscience, no. 9 (2008): 934-46. DOI: https://doi.org/10.1038/nrn2497
Harari, Yuval Noaḥ. Homo Deus: A Brief History of Tomorrow. London: Harvill Secker, 2016.
Haugeland, John. Artificial Intelligence: The Very Idea. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1986.
Hay, John C., Ben E. Lynch and David R. Smith. Mark I Perceptron Operators’ Manual. Buffalo, NY: Cornell Aeronautical Lab Inc, 1960.
He, Kaiming, Xiangyu Zhang, Shaoqing Ren and Jian Sun. “Delving Deep into Rectifiers: Surpassing Human-Level Performance on ImageNet Classification”. In: Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision, 7-13 December 2015, Santiago, Chile. 1026-1034. DOI: https://doi.org/10.1109/ICCV.2015.123
Hofstadter, Douglas R. Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid. 20th-anniversary ed. London: Penguin, 2000.
Hui, Yuk. Art and Cosmotechnics. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2021. DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctv1qgnq42
Klingemann, Mario, Simon Hudson and Zivvy Epstein. “Botto, Decentralized Autonomous Artist”. In: NeurIPS Machine Learning for Creativity and Design Workshop, 2021.
Kogan, Gene. “Artist in the Cloud: Towards an Autonomous Artist”. In: NeurIPS Machine Learning for Creativity and Design Workshop, 2019.
Krizhevsky, Alex, Ilya Sutskever and Geoffrey E. Hinton. “ImageNet Classification with Deep Convolutional Neural Networks”. Communications of the ACM, vol. 60, no. 6 (2017): 84-90. DOI: https://doi.org/10.1145/3065386
Lecun, Y., L. Bottou, Y. Bengio and P. Haffner. “Gradient-Based Learning Applied to Document Recognition”. Proceedings of the IEEE, vol. 86, no. 11 (1998): 2278-2324. DOI: https://doi.org/10.1109/5.726791
LeCun, Yann. “Deep Learning and the Future of AI”. Presented at the CERN Colloquium, Geneva, Switzerland, March 24, 2016. https://web.archive.org/web/20160423021403/https://indico.cern.ch/event/510372/
LeCun, Yann, Bernhard E. Boser, John S. Denker, Davis Henderson, Richard E. Howard, William Hubbard and Lawrence D. Jackel. “Backpropagation Applied to Handwritten Zip Code Recognition”. Neural Computation vol. 1, no. 4 (1989): 541-51. DOI: https://doi.org/10.1162/neco.1989.1.4.541
Lehman, Joel and Kenneth O. Stanley. “Abandoning Objectives: Evolution Through the Search for Novelty Alone”. Evolutionary Computation, vol. 19, no. 2 (2011): 189-223. DOI: https://doi.org/10.1162/EVCO_a_00025
Lenat, Doug, Mayank Prakash and Mary Shepherd. “CYC: Using Common Sense Knowledge to Overcome Brittleness and Knowledge Acquisition Bottlenecks”. AI Magazine, vol. 6, no. 4 (1986): 65-85.
Libet, Benjamin, Curtis A. Gleason, Elwood W. Wright and Dennis K. Pearl. “Time of Conscious Intention to Act in Relation to Onset of Cerebral Activity (Readiness-Potential).” In: Neurophysiology of Consciousness, edited by Benjamin Libet, 249-68. Boston, Massachusetts: Birkhäuser, 1993. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-0355-1_15
Massey, Irving. “A New Turing Test: Metaphor vs. Nonsense”. AI & Soc, no. 36 (2021): 677-684. DOI: https://doi.org/10.1007/s00146-021-01242-9
McCulloch, Warren S. and Walter Pitts. “A Logical Calculus of the Ideas Immanent in Nervous Activity.” The Bulletin of Mathematical Biophysics, no. 5 (1943): 115-133. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02478259
Minsky, Marvin and Seymour A. Papert. Perceptrons: An Introduction to Computational Geometry. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1972.
Mitchell, Melanie. Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans. London: Penguin UK, 2019
Neumann, J. von. “First Draft of a Report on the EDVAC”. IEEE Annals of the History of Computing, vol. 15, no. 4 (1993): 27-75. DOI: https://doi.org/10.1109/85.238389
Newell, Allen, J. C. Shaw and Herbert A. Simon. “Chess-Playing Programs and the Problem of Complexity” IBM Journal of Research and Development, vol. 2, no. 4 (1958): 320-335. DOI: https://doi.org/10.1147/rd.24.0320
Nilsson, Nils J. Artificial Intelligence: A New Synthesis. San Francisco, California: Morgan Kaufmann Publishers, 1998.
Noel, Mathew Mithra, Arunkumar L, Advait Trivedi and Praneet Dutta. “Growing Cosine Unit: A Novel Oscillatory Activation Function That Can Speedup Training and Reduce Parameters in Convolutional Neural Networks”. arXiv (2021, September). DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2108.12943
Patterson, David, Joseph Gonzalez, Quoc Le, Chen Liang, Lluis-Miquel Munguia, Daniel Rothchild, David So, Maud Texier and Jeff Dean. “Carbon Emissions and Large Neural Network Training”. arXiv (2021, April). DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2104.10350
Raatikainen, Panu. “Gödel’s Incompleteness Theorems.” In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, edited by Edward N. Zalta, Spring 2021 Edition. Metaphysics Research Lab, Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/spr2021/entries/goedel-incompleteness/
Rosenblatt, Frank. “The Perceptron: A Probabilistic Model for Information Storage and Organization in the Brain”. Psychological Review, vol. 65, no. 6 (1958): 386-408. DOI: https://doi.org/10.1037/h0042519
Russakovsky, Olga, Jia Deng, Hao Su, Jonathan Krause, Sanjeev Satheesh, Sean Ma, Zhiheng Huang, et al. “ImageNet Large Scale Visual Recognition Challenge (2015)”. International Journal of Computer Vision (IJCV), no. 115, (2015): 211-252. DOI: https://doi.org/10.1007/s11263-015-0816-y
Secretan, Jimmy, Nicholas Beato, David B. D’Ambrosio, Adelein Rodriguez, Adam Campbell, Jeremiah T. Folsom-Kovarik and Kenneth O. Stanley. “Picbreeder: A Case Study in Collaborative Evolutionary Exploration of Design Space”. Evolutionary Computation, vol. 19, no. 3 (2011): 373-403. DOI: https://doi.org/10.1162/EVCO_a_00030
Smolensky, Paul. “Connectionist AI, Symbolic AI, and the Brain”. Artificial Intelligence Review, vol. 1, no. 2 (1987): 95-109. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00130011
Stanley, Kenneth O. and Joel Lehman. Why Greatness Cannot Be Planned: The Myth of the Objective. Cham, Switzerland: Springer International Publishing, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-15524-1
Steinberg, Monica. “Coercive Disobedience: Art and Simulated Transgression”. Art Journal, vol. 80, no. 3 (2021): 78-99. DOI: https://doi.org/10.1080/00043249.2021.1920288
Totschnig, Wolfhart. “Fully Autonomous AI”. Science and Engineering Ethics, no. 26 (2020): 2473-85. DOI: https://doi.org/10.1007/s11948-020-00243-z
Turing, Alan M. “On Computable Numbers, with an Application to the Entscheidungsproblem”. Proceedings of the London Mathematical Society, vol. s2-42, no. 1 (1937): 230-265. DOI: https://doi.org/10.1112/plms/s2-42.1.230
Wallas, Graham. The Art of Thought. London: J. Cape, 1926.
Whitehead, Alfred North and Bertrand Russell. Principia Mathematica. San Bernardio, California: Rough Draft Printing, 2011.
Wiener, Norbert. Cybernetics: Or Control and Communication in the Animal and the Machine. 1965 edition. Massachusetts: The MIT Press, 1948.
Zach, Richard. “Hilbert’s Program”. In: The Stanford Encyclopedia of Philosophy, edited by Edward N. Zalta, Fall 2019. Metaphysics Research Lab, Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/fall2019/entries/hilbert-program/
Zeilinger, Martin. Tactical Entanglements: AI Art, Creative Agency, and the Limits of Intellectual Property. Lüneburg: meson press, 2021.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Bruno Caldas Vianna, Art generatiu: entre els nodes de les xarxes neuronals , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
Articles similars
- Fermín Soria Ibarra, Tensions, paradoxes, debats terminològics i algunes possibilitats transformadores en el marc del gir educatiu en els projectes artístics i el comissariat , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Mª Ángeles Grande Rosales, María José Sánchez Montes, Possibilitats d'un teatre transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Jordan Fraser Emery, Alba Marín, Cos i mirada de l’investigador amb vídeo immersiu en 360°: estudi de cas exploratori sobre l’artivisme a Sao Paulo , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Donna J. Cox, Mites sobre la creació i ciència contemporània , Artnodes: Núm. 1 (2002): NODE 1. Art, ciència i tecnologia
- Annette Arlander, De la interacció a la intrac-acció en la performance del paisatge , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Roberta Buiani, Representar les coses microscòpiques: nou pensament ecològic sobre art i ciència , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Marie-Laure Ryan, Narratologia transmèdia i transmedia storytelling , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Erkki Huhtamo, Màquines de diversió, màquines de problemes , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Pedro Luengo, Javier Luengo, Fotogrametria i anàlisi lumínica. Interaccions en l’estudi de l’arquitectura barroca , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Pau Alsina, Josep Perelló, Node "Art, cultura i ciències de la complexitat" , Artnodes: Núm. 9: (Desembre 2009). NODE 9. Complexitat (coord.: Pau Alsina, Josep Perelló)
<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.