El vídeo, la ciutat i l’espectador: l’arquitectura i els seus cossos davant una càmera de vídeo

Main Article Content

Lorenzo Lazzari

Aquest article és una investigació sobre els tipus de relacions espectacionals que es podrien generar quan una imatge en moviment (vídeo, en aquest cas) presenta una ciutat dins d’un marc polític. Amb aquest objectiu analitzaré de tres estudis de cas diferents en què la ciutat –la seva arquitectura i la seva població– és el terreny polèmic comú de les obres Guilty Landscapesepisode I Hangzhou, de Dries Verhoeven (2016); Sign on a Truck, de Jenny Holzer (1984); i Història Urbanística, de Vídeo-Nou (1978). En la meva argumentació seguiré, principalment, les reflexions de Jean Baudrillard, sobre la «responsabilitat» mediàtica, i la de Jacques Rancière quan se centra en el terme «dissensus», entès com l’essència de la política. És important, i val la pena subratllar-ho, que totes aquestes obres d’imatge en moviment són capaces de reflectir a l’espectador que, per mitjà de diversos dispositius i de configuracions de l’espai, es converteix en una part activa de la representació mateixa: i una representació que no requereix una forma de resposta és una reducció que no fa més que amplificar el poder de la presa de decisions dels poderosos. En canvi, Dries Verhoeven, Jenny Holzer i Vídeo-Nou, ens enfronten amb les seves representacions i ens demanen una participació personal activa en la seva construcció. A més, això podria considerarse com una reflexió sobre el que es podria aconseguir actualment en arquitectura i representació urbana a través de diversos nous mitjans i les seves interseccions amb la imatge en moviment i les arts escèniques.

Paraules clau:

Imatge en moviment, arquitectura, vídeo, acció política, condició d’espectador

Article Details

Com citar
Lazzari, Lorenzo. “El vídeo, la ciutat i l’espectador: l’arquitectura i els seus cossos davant una càmera de vídeo”. Artnodes, no. 27, doi:10.7238/a.v0i27.373933.
Biografia de l'autor/a

Lorenzo Lazzari, Universitat de Udine

Lorenzo Lazzari està interessat en la relació entre la imatge en moviment i la política. La seva recerca es basa en aquelles formes de manifestació que són capaces de generar desacord i que qüestionen els patrons normalitzadors. Actualment, està cursant un doctorat en Història de l’Art, Estudis de Cinema i Audiovisuals, i Música a la Universitat d’Udine, Itàlia.

Referències

Ameller, Carles. “Por una comunicación contextual: La experiencia de Video-Nou / Servei de vídeo comunitari.” Banda aparte 16 (1999): 45–48.

Baudrillard, Jean. “Requiem for the Media.” In Video Culture: A Critical Investigation, edited by John Hanhardt, 124–143. Layton-New York: Peregrine Smith Books-Visual Studies Workshop Press, 1986.

Bonet, Eugeni. “Situación del vídeo en España.” In En torno al vídeo, edited by Eugeni Bonet et al. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco, 2010.

Buchloh, Benjamin H. D. “From Gadget Video to Agit Video: Some Notes on Four Recent Video Works.” Art Journal 45, no. 3 (1985): 217–227. DOI: https://doi.org/10.2307/776856

Butler, Judith. L’alleanza dei corpi: Note per una teoria performativa dell’azione collettiva. Translated by Federico Zappino. Milan: Nottetempo, 2017.

Carrillo, Jesús, ed. Desacuerdos: Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español 3. Barcelona: MACBA, 2005.

Cavalletti, Andrea. La città biopolitica: Mitologie della sicurezza. Milan: Mondadori, 2005.

Debord, Guy. La società dello spettacolo. Translated by Paolo Salvadori. Milan: Baldini & Castoldi, 2013.

Elcott, Noam M. “The Phantasmagoric Dispositif: An Assembly of Bodies and Images in Real Time and Space.” Grey Room 62 (2016): 32–71. DOI: https://doi.org/10.1162/GREY_a_00187

Escobar, Esteban. “L’experiència del Servei de Vídeo Comunitari a Barcelona.” Ciència 2, no. 7 (1981): 22–25.

Grandas, Teresa, ed. The Hard Gelatin. Hidden Stories from the 80s. Barcelona: MACBA, 2017.

Joselit, David. Feedback: Television Against Democracy. Cambridge-London: The MIT Press, 2007.

Ortega, Lluís. The Total Designer. Authorship in Architecture in the Post-Digital Age. Barcelona-New York: Actar Publishers, 2017.

Public Art Fund. “Jenny Holzer: Sign on a Truck.” Accessed September 20, 2019. https://www.publicartfund.org/exhibitions/view/sign-on-a-truck.

Rancière, Jacques. Disagreement: Politics and Philosophy. Translated by Julie Rose. Minneapolis-London: University of Minnesota Press, 1999.

Rancière, Jacques. Ai bordi del politico. Translated by Andrea Inzerillo. Naples: Cronopio, 2001.

Rancière, Jacques. “Theater of Images.” In Alfredo Jaar: The Politics of Images, edited by Georges Didi-Huberman, 71–80. Zürich: JRP|Ringie, 2007.

Rancière, Jacques. Dissensus: On Politics and Aesthetics. London-New York: Continuum Publishing, 2010.

Schütz, Theresa. “Immersive Guilt Factories.” In Staging Spectators in Immersive Performances, edited by Doris Kolech et al., 180–187. Abingdon-New York: Routledge, 2019.

Sontag, Susan. Regarding the Pain of Others. London: Penguin Books, 2003.

Tschumi, Bernard. The Manhattan Transcripts. London: Academy Editions, 1994.

Warner, Michael. Publics and Counterpublics. New York: Zone Books, 2002.

Articles similars

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.