Imaginacions de l’evolució dels cossos: anotacions sobre les relacions entre plantes i humans
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article s’aproxima a la relació entre la domesticació de les plantes i el desordre establert per l’actual pandèmia mitjançant la problematització entre una poètica de la hibridació, una política de la dependència i la cura que genera la pràctica de l’empelt vegetal.
Així mateix, fa una aproximació a la història i al rastreig d’altres formes de concepció i enunciació del cos i l’entorn en el context i pensament dels pobles originaris; particularment es pren la noció i la paraula otomí, Nzaki, ‘arbre de sang’ com a exploració discursiva i artística sobre el rastreig dels nous parentius amb les plantes domèstiques.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Mayra Citlalli Rojo Gómez, 2021
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mayra Citlalli Rojo Gómez, Artista-investigadora independent
Artista mexicana, investigadora interdisciplinària i gestora en arts visuals i discursos del cos (gènere i raça). Va dur a terme una recerca postdoctoral sobre la cel·lulosa bacteriana. Actualment treballa en una associació fonamental entre la simbiosi, l’evolució-teratologia i les identitats difuses, que qüestionen els límits entre l’humà i el no humà en els universos vegetal i bacterià. Més: https://mayracitlally.wixsite.com/mayra-rojoartdesign
Abad Gómez, Héctor. 2012. Fundamentos éticos de la Salud Pública. Medellín. Universidad de Antioquia, 1987.
Aguilar, Cristina, Erica Merino, y María Eugenia Olavarría. 2009. El cuerpo flor. Etnografía de una noción yoebe, México: Porrúa-UAM.
Darwin, Charles. 1979. «Variación del estado doméstico» y «Variación en el estado de naturaleza». El origen de las especies. México: Editorial Diana: 24-75.
Darwin, Charles. 1881. The power of movement in plants. New York: D. Appleton and Company. DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.102319
Boutelou, Claudio. 2007. Tratado del injerto, Andalucía: Consejería de Agricultura y Pesca, (Colección: El Arado y la Red).
Díaz, Carla. 2016. «Cuerpo vegetal y violencia fecundadora en las fuentes coloniales andinas». Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino 21(2): 153-169. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-68942016000200010.
Echeverría, Bolívar. 2011. «Imágenes de la blanquitud». en Modernidad y blanquitud. México: Biblioteca Era: 57-86.
Eastwood, A., Bytebier, H., Tye A., Robertson A. y Maunder M. 1998. «The conservation status of Saintpaulia». Curtis and apos’s Botanical Magazine 15(1): 49-62. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8748.00132.
Gómez, Sánchez, Davis. 2019. «El cuerpo, un análisis desde la lengua y la cultura otomí». Revista peruana de antropología 4(5), Abril 2019.
González Casanova, Pablo. 2006. «El colonialismo interno». Sociología de la explotación. Buenos Aires: CLACSO: 185-205.
González Crussi, Francisco. 2006. La fábrica del cuerpo. México: Los Cuadernos de Quiron.
Haraway, Donna. 1991. Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
Haraway, Donna. 1999. «La promesa de los monstruos: una política regeneradora para otros inapropiados/bles». Política y Sociedad 30.
Haraway, Donna. 2017. Manifiesto de las especies de compañía. Perros, gentes y otredad significativa, Córdoba (Argentina): Boca Vulvaria Ediciones.
Haraway, Donna. 2019. Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno, Bilbao: Consonni.
López del Rincón, Daniel, y Lourdes Cirlot. 1999. «Historiando el bioarte o retos metodológicos de historia del arte (de los medios)». En Pau Alsina (coord.). «Historia(s) del arte de los medios». Artnodes 13: 62-71. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i13.1999.
Maeterlink, Maurice. 2015. La inteligencia de las flores. Buenos Aires: Interzona.
Maturana R., Humberto, y Francisco Varela G. 2003. «Sistema nervioso y conocimiento». En El árbol del conocimiento. Buenos Aires: Lumen: 97-117.
Revue horticulture, Journal D’Horticulture Practique. París: 1901.
Rivera Cusicanqui, Silvia. 2015. Sociología de la imagen. Miradas Ch’ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón.
Pulpillo, Araceli, y Mayra Citlalli Rojo Gómez. 2020. «Sanadoras: Historia Colectiva de Mujeres en Resistencia». Labio Asesino Fanzine 4: 8-12.
Sousa de Santos, Boaventura. 2015. «Un discurso sobre las ciencias». En Construyendo las epistemologías del Sur. Buenos Aires: CLACSO-Siglo XXI: 17-59.
Stavenhagen, Rodolfo. 1981. «Siete tesis equivocadas sobre América Latina». En Sociología y Subdesarrollo. México: Nuestro Tiempo: 15-84.
SubGaleano. 2020. «La mirada y la distancia a la puerta». Comunicado Quinta Parte, Octubre 2020. https://enlacezapatista.ezln.org.mx/2020/10/09/quinta-parte-la-mirada-y-la-distancia-a-la-puerta/.
Timofeeva, Oxana. 2018. The history of animals. A philosophy. Gran Bretaña: Bloomsbury Academic.
Vídeo
Briones Llorente, Carlos. 2019. «El origen de la vida y su búsqueda fuera de la tierra». Coffeeversity, Universidad de Granada, vídeo, 2:08:05. https://www.youtube.com/watch? v=4Dsgz7f71SY.
Magallón Puebla, Susana. 2017. «Origen y evolución de las platas con flores». Los viernes de la evolución, 2017, 1.a sesión, El Colegio Nacional, vídeo, 1:21:30. https://www.youtube.com/watch? v=c5QjoeoXEd0.
Magallón Puebla, Susana. 2020. «La edad de las plantas con flor». Ciclo Universidades por la ciencia, El Colegio Nacional, vídeo, 1:58:50. https://www.youtube.com/watch?v=MLLDw48Mgj4.
Margullis, Lynn, y Dorion Sagan. 2002. «Los saltos de la evolución. Entrevista a Lynn Margullis y Dorion Sagan». Entrevista de Eduard Punset en Redes. RTVE, 2002, vídeo, 54:56. https://www.rtve.es/alacarta/videos/redes/redes-saltos-evolucion/2359188/.
Shubin, Neil. 2014. «Tu pez interior», por Windfall Films, Tangled Bank, vídeo, 54:41. https://www.youtube.com/watch?v=7N4aYPviFTM.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Marietta Radomska, Mayra Citlalli Rojo Gómez, Margherita Pevere, Terike Haapoja, Non/Living Queerings, desfent certeses i trenant vulnerabilitats: una reflexió col·lectiva , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
Articles similars
- Tatiana Méndez Fernández, Belidson Dias, Aigües turbulentes: la trobada entre el gir educatiu en l'art i el gir de la visualitat en l'educació , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Carles Sora, Sergi Jordà, Temporalitats presents a les experiències cinemàtiques interactives , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Annette Arlander, De la interacció a la intrac-acció en la performance del paisatge , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- krizia Nardini, Esdevenir un altre: el pensament encarnat i la «matèria o importància transformadora» de la teorització del (nou) materialisme feminista , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Mira Stolpe Törneman, Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- José Ramón Alcalá Mellado, Vicente Jarque Soriano, Utopies de l'art tecnològic. Una anàlisi de la situació, cinquanta anys després , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Ana Soledad Sedano-Solis, El teatre aplicat com a camp interdisciplinari de recerca en els estudis teatrals , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Emillie V de Keulenaar, Marc Tuters, Ivan Kisjes, Kaspar Beelen, Sobre les altpèdies: epistemologia partidista en les enciclopèdies de fets alternatius , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Alicia de Manuel Lozano, Objecte patològic / objecte panòptic. Disseny per a la transparència i optimització en dispositius portables , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Thomas Zummer, Annexos de veu , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.