«No ideas but in things». I am sitting in a room, d’Alvin Lucier, com a dispositiu material-afectiu i assemblatge vibratori entre agències humanes i no-humanes

Main Article Content

Arnau Horta

Aquest article proposa una anàlisi de I am sitting in a room (1970), l’obra més coneguda del compositor Alvin Lucier (1931-2021), des de la perspectiva que ofereixen alguns dels corrents nous del pensament materialista, la teoria de l’afecte i el realisme agencial. En primer lloc, s’exposarà la singularitat del treball del compositor, tot destacant la importància de la seva dimensió material-afectiva examinant el sentit de la màxima de Lucier «no idees but in things». Es revisaran els conceptes de assemblatge (Jane Bennett) i intra-acció (Karen Barad), que es posaran en relació amb algunes aportacions elaborades des del terreny dels estudis sobre el so i la veu a la discussió entorn de la vibració. Després d’explicar amb detall el funcionament de I am sitting in a room, es podrà entendre la peça de Lucier com una forma d’«embolic» (entanglement) (Barad) que resulta de la intrarrelació vibratòria entre els afectes dels diversos actants, humans i no-humans, que participen en l’obra. Finalment, ateses les capacitats performatives que Karen Barad atribueix als dispositius (apparatuses) científics i el seu paper en la producció de fenòmens, es conclourà que I am sitting in a room pot entendre’s com un dispositiu de caràcter pluriagencial i transontològic que afirma la interdependència entre materialitat i discursivitat, i inverteix l’experiència fenomenològica, per descobrir-nos altres maneres possibles de sentir, dir i habitar el món.

Paraules clau:

so, vibració, materialisme, fenomenologia, afecte, assemblatge

Article Details

Com citar
Horta, Arnau. “«No ideas but in things». I am sitting in a room, d’Alvin Lucier, com a dispositiu material-afectiu i assemblatge vibratori entre agències humanes i no-humanes”. Artnodes, no. 32, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i32.409943.
Biografia de l'autor/a

Arnau Horta, Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia

Comissari, crític, investigador i docent. Tant en la seva activitat curatorial com en el seu treball en el camp de la recerca i la divulgació, s’ocupa principalment del so i l’escolta en la seva dimensió fenomenològica i política. Actualment, duu a terme el doctorat en Filosofia en la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha col·laborat amb el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia (MNCARS), el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), la Fundació Joan Miró, el Museu Picasso de Barcelona o el Max Planck Institute (Berlín); així com en el festival de videoart Loop, Bòlit, el Centre d’Art Contemporani de Girona, el Sónar o l’Eufònic, entre altres centres, festivals i iniciatives culturals. El 2020 va rebre el premi GAC al millor comissariat de l’any per l’exposició «¿Arte sonoro?», presentada en la Fundació Joan Miró i patrocinada per la Fundació BBVA. Com a professor, ha col·laborat amb universitats i centres educatius com el Virginia Tech, l’Istituto Europeu di Design (IED), Elisava, l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona, l’Institut d’Humanitats de Barcelona o l’ESDi (Escola Superior de Disseny). És col·laborador dels suplements culturals Cultura/s (La Vanguardia), Babelia (El País) i Núvol, on escriu sobre art, pensament i cultura contemporània.

Referències

Akrich, Madeline y Bruno Latour. «A Summary of a Convenient Vocabulary for the Semiotics of Human and Nonhuman Assemblies». Wiebe E. Bijker y John Law (eds.). Shaping Technology / Building Society. Studies in Sociotechnical Change. Cambridge: The MIT Press, 1992.

Bachelard, Gastón. La poética del Espacio. Traducción de Ernestina de Champourcin. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2000.

Barad, Karen. Meeting the Universe-Halfway. Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham/Londreson: Duke University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Barad, Karen. «Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter». Signs: Journal of Women in Culture and Society, vol. 28, n.º 3 (2003): 801-831. DOI: https://doi.org/10.1086/345321

Bennett, Jane. Materia Vibrante. Una ecología política de las cosas. Traducción de Maximiliano Gonnet. Buenos Aires: Caja Negra, 2022.

Biddle, Ian y Marie Thompson (ed.). Sound, Music, Affect: Theorizing Sonic Experience. Londres/Nueva York: Bloomsbury Academic, 2013.

Cage, John. Silencio. Traducción de Marina Pedraza. Madrid: Árdora Ediciones, 2002.

Collins, Nicolas. I am sitting in a room. En: Lucier, Alvin. I am sitting in a room. Nueva York: Lovely Music (CD), 1990.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Mil Mesetas. Capitalismo y Esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez. Valencia: Pre-Textos, 2002.

Eidsheim, Nina Sun. Sensing Sound. Singing & Listening as Vibrational Practice. Durham/Londres: Duke University Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1220mg3

Gann, Kyle. American Music in the Twentieth Century. Belmont: Schirmer Books, 1997.

Gregg, Melissa y Gregory J. Seigworth (ed.). The Affect Theory Reader. Durham/Londres: Duke University Press, 2010. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822393047

Hamann, Judith. «Judith Hamann on Alvin Lucier». Genealogías sonoras. Podcast Radio del Museo Reina Sofia. Entrevista realizada por Arnau Horta. https://radio.museoreinasofia.es/genealogias. Transcripción: https://radio.museoreinasofia.es/sites/default/files/audio/material/judith_hamann_on_alvin_lucier_0_0.pdf

Heidegger, Martin. Ser y tiempo. Traducción de Jorge E. Rivera. Madrid: Trotta, 2003.

Kahn, Douglas. Birds: memories and meditations on Alvin Lucier. Disclaimer.org.au (2022). https://disclaimer.org.au/contents/birds-memories-and-meditations-on-alvin-lucier.

Lucier, Alvin y Douglas Simons. Chambers. Scores by Alvin Lucier. Interviews with the composer by Douglas Simons. Entrevista: Douglas Simons. Middletown: Wesleyan University Press, 1980.

Lucier, Alvin y William Duckworth. «Discovery is part of the experience». En: Gisela Gronemeyer y Reinhard Oehlschlägel (eds.). Alvin Lucier. Reflections: Interviews, Scores, Writings 1965-1994, (1995): 25-46. Entrevista: William Duckworth. Colonia: MusikTexte.

Lucier, Alvin. Music 109. Notes on Experimental Music. Middletown: Wesleyan University Press, 2012.

Migone, Christof. Sonic Somatic: Performances Of the Unsound Body. Los Angeles/Berlin: Errant Bodies Press, 2012.

Oliveros, Pauline. «Poet of Electronic Music». En: Gisela Gronemeyer y Reinhard Oehlschlägel (eds.). Alvin Lucier. Reflections: Interviews, Scores, Writings 1965-1994, (1995): 16-22. Colonia: MusikTexte.

Schrimshaw, Will. «Non-cochlear sound: on affect and exteriority». En: Ian Biddle y Marie Thompson (eds.). Sound, Music, Affect: Theorizing Sonic Experience, (2013): 27-42. Londres/Nueva York: Bloomsbury Academic. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501382871.ch-001

Tenney, James. «The Eloquent Voice of Nature». En: Gisela Gronemeyer y Reinhard Oehlschlägel (eds.). Alvin Lucier. Reflections: Interviews, Scores, Writings 1965-1994, (1995): 16-22. Colonia: MusikTexte.

Trower, Shelley. Senses of Vibration. A History of the pleasure and the pain of sound. Nueva York/Londres: The Continuum International Publishing Group, 2012. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501382857

Williams, William Carlos. Patterson. Nueva York/Middlesex: Penguin Books, 1983.

Articles similars

1 2 3 4 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.