Rànquing mundials d’universitats: objectius i qualitat.
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Karsten Krüger
Alba Molas
En tots els àmbits educatius i d’investigació s’ha posat de moda elaborar ránquings, és a dir, classificacions ordenades, avaluant i comparant la qualitat de les institucions o bé dels sistemes. També en l’àmbit universitari els ránquings han proliferat en l’última dècada, tant a escala mundial, com a escala nacional degut : a) a la globalització de la competició entre universitats dins del context de la societat del coneixement globalitzat; b) a la creixent demanda d’informació comparable per part dels ‘clients’ (per exemple, els estudiants i les seves familias); c) la creixent demanda per part dels governs i de la societat d’una major responsabilitat de les universitat enfront de la societat, la qual cosa es tradueix en majors exigencies de qualitat dels serveis prestats a la societat.
Aquest article presenta els resultats d’una cerca de ránquings a l’Internet i del seu rerefons metodològic. L’objectiu és: a) presentar diferents ránquings, b) analitzar els seus objectius i metodologia, i c) efectuar una crítica constructiva. Aquest és el primer de dos articles, dedicat solament a ránquings internacionals, mentre que el segon es centrarà en les classificacions de les universitats espanyoles. El nucli de l’article és la presentació de deu ránquings internacionals en forma de fitxes per a facilitar al lector una informació resumida i dividida en 4 capítols: objectiu, metodologia, presentació i comentaris. En l’apartat final, comparem els diferents ránquings i discutim la seva validesa, fent referencia també a articles sobre el tema, disponibles en línia i de lliure accés.
L’article ressalta la importància dels ránquings com a instruments de la política educativa i científica global, però aportant una visió crítica als ránquings, reconeixent, al mateix temps, que poden tenir una funció important en la millora de les actuacions de les universitats, sempre i quan anunciïn bé: els objectius dels ránquings el tipus d’universitats a que es refereixen, l’àmbit concret de l’avaluació, la metodologia emprada i que permetin realmente introduïr millores en les universitats , a nivell de les facultats i dels departaments.
Aquest article presenta els resultats d’una cerca de ránquings a l’Internet i del seu rerefons metodològic. L’objectiu és: a) presentar diferents ránquings, b) analitzar els seus objectius i metodologia, i c) efectuar una crítica constructiva. Aquest és el primer de dos articles, dedicat solament a ránquings internacionals, mentre que el segon es centrarà en les classificacions de les universitats espanyoles. El nucli de l’article és la presentació de deu ránquings internacionals en forma de fitxes per a facilitar al lector una informació resumida i dividida en 4 capítols: objectiu, metodologia, presentació i comentaris. En l’apartat final, comparem els diferents ránquings i discutim la seva validesa, fent referencia també a articles sobre el tema, disponibles en línia i de lliure accés.
L’article ressalta la importància dels ránquings com a instruments de la política educativa i científica global, però aportant una visió crítica als ránquings, reconeixent, al mateix temps, que poden tenir una funció important en la millora de les actuacions de les universitats, sempre i quan anunciïn bé: els objectius dels ránquings el tipus d’universitats a que es refereixen, l’àmbit concret de l’avaluació, la metodologia emprada i que permetin realmente introduïr millores en les universitats , a nivell de les facultats i dels departaments.
Article Details
Com citar
Krüger, Karsten; and Molas, Alba. “Rànquing mundials d’universitats: objectius i qualitat”. Ar@cne: revista electrónica de recursos en internet sobre geografía y ciencias sociales, https://raco.cat/index.php/Aracne/article/view/164537.
Drets
Drets d'autor
Els autors que publiquen en aquesta revista estan d’acord amb els termes següents:
- Els autors conserven els drets d’autoria i atorguen a la revista el dret de primera publicació, amb l’obra disponible simultàniament sota una Llicència de Creative Commons d'Atribució-No Comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permet compartir l’obra amb tercers, sempre que aquests en reconeguin l’autoria i la publicació inicial en aquesta revista.
- Els autors són lliures de fer acords contractuals addicionals independents per a la distribució no exclusiva de la versió de l’obra publicada a la revista (com ara la publicació en un repositori institucional o en un llibre), sempre que se’n reconegui la publicació inicial en aquesta revista.
- S’encoratja els autors a publicar la seva obra en línia (en repositoris institucionals o a la seva pàgina web, per exemple) abans i durant el procés de tramesa, amb l’objectiu d’aconseguir intercanvis productius i fer que l’obra obtingui més citacions (vegeu The Effect of Open Access, en anglès).
Articles més llegits del mateix autor/a
- Karsten Krüger, Alba Molas, Rankings de universidades españolas. , Ar@cne: revista electrónica de recursos en internet sobre geografía y ciencias sociales: 2010