Estudi d’un factor de competència bàsica a través del Joc Z

Main Article Content

Jordi Balaguer Vives
L’objectiu del present estudi és doble; mesurar un factor competencial bàsic (FCB), a través del procés d’ensenyament i aprenentatge d’un joc de cooperació i oposició denominat “joc Z” (educació física) i comparar aquest factor amb els resultats acadèmics de l’alumnat de primer d’ESO, així com la seva pràctica esportiva extraescolar (hores/setmana). Els alumnes (nens, n = 11; nenes, n = 12), de la ciutat de Badalona, de l’institut IES Enric Borràs, de 1r d’ESO, van participar en 15 ses­sions (12 pràctiques, al pati; 3 teòriques, a l’aula), durant l’any 2015. Per avaluar aquest procés, s’ha utilitzat un full d’observació participatiu amb 21 indicadors, 3 qüestionaris i un full d’avaluació escrita. Els resultats obtinguts ens indiquen que existeix una relació significativa entre el FCB i els resultats acadèmics, per sobre del nivell de pràctica esportiva extraescolar i el nivell de condició física. No obstant això, aquests han d’interpretar-se amb cautela en tractar-se d’un estudi de cas i no d’una generalització d’alumnes de Badalona, Catalunya o Espanya. Les implicacions del procés poden ser àmplies i profundes, entre altres, reflexionar sobre com ensenyem i/o com entrenem. Aquestes competències bàsiques (autocontrol, esportivitat, compromís, cooperació i comprensió del joc) serien les claus per al futur aprenentatge, rendiment i competitivitat. El sistema d’ensenyament i/o entrenament dinàmic, integrat i no lineal podria ser més eficaç i eficient.
Paraules clau
competència, cooperació, compromís, conductes, aprenentatge, autocontrol

Article Details

Com citar
Balaguer Vives, Jordi. “Estudi d’un factor de competència bàsica a través del Joc Z”. Apunts. Educació física i esports, vol.VOL 2, no. 128, pp. 48-63, https://raco.cat/index.php/ApuntsEFE/article/view/327179.

Articles més llegits del mateix autor/a