Hidratació i rendiment: pautes per a una elusió efectiva de la deshidratació per exercici
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El rendiment de les capacitats físiques i mentals durant la pràctica esportiva o la competició, es troba disminuït sota condicions de deshidratació. La pèrdua de pes es deu a la pèrdua d’aigua (suor i respiració) i quan aquesta és important, afecta de manera decisiva els sistemes nerviós, cardiovascular, termoregulador, endocrí i/o metabòlic, i pot provocar fins i tot la mort. Per eludir aquests efectes negatius de la deshidratació així com la disminució del rendiment, l’atleta haurà de beure prou quantitat de líquid abans, durant, i després de la competició o la pràctica d’exercici. Idealment, la beguda serà una solució composta d’aigua, electròlits i carbohidrats, en quantitat adequada per garantir, d’una banda, un rendiment òptim durant la competició i, d’una altra, reposar eficaçment i completament les pèrdues hídriques, electrolítiques i energètiques. La composició i el volum de la beguda tindrà en compte els factors extrínsecs (temperatura, humitat, altitud, vent, etc.) que envolten la competició, els factors intrínsecs de l’atleta (nivell de deshidratació, problemes gastrointestinals, tipus de competició) i les pròpies característiques de la beguda (gust, temperatura, composició). En termes generals, els atletes no acostumen a beure, durant la pràctica esportiva, el volum necessari per reemplaçar la pèrdua de fluids i electròlits, cosa que fa que calgui establir pautes perquè ho facin. En aquest treball es presenten aquestes pautes i la base fisiològica que les sosté.
Article Details
Articles més llegits del mateix autor/a
- Jonatan Ruiz Ruiz, Director: Dr. Pedro Sáenz-López Buñue, La condició física com a determinant de salut en persones joves , Apunts. Educació física i esports: Vol. 2 Núm. 92 (2008)
- Belén Feriche Fernandez-Castanys, Ángel Gutiérrez Sainz, La corba de fatiga de Carlson: paràmetre vàlid per a l'avaluació i control de la capacitat anaeròbica? , Apunts. Educació física i esports: Vol. 2 Núm. 48 (1997)