Influència de l’elecció de tasques i la participació activa de l’alumnat en la motivació, coeducació i comportaments disciplinats en educació física

Main Article Content

Luis Miguel Marín de Oliveira
Aquest treball neix de la curiositat de plantejar-se la influència que pot exercir el foment de la participació ac­tiva de l’alumnat i la possibilitat d’escollir entre diferents tasques sobre aspectes com ara la motivació, la coeduca­ció i la disciplina. Per això, es va plantejar un treball ex­perimental en què ens basàvem en treballs previs sobre aprenentatge cooperatiu i educació esportiva. Així, en el nostre estudi vam utilitzar una mostra de cent quaranta-dos alumnes, amb edats compreses entre els catorze i els divuit anys (M = 15,56 anys), en què el grup experimental estava format per trenta-cinc nois i trenta-nou noies (M = 15,78 anys) i el grup de control, per trenta-tres nois i trenta-cinc noies (M = 15,30 anys), que van fer una uni­tat didàctica de quinze sessions de voleibol. Es van passar una sèrie d’instruments tant en la fase de pretest com de posttest. Així, per a la disciplina es va utilitzar l’ERD i l’EEMD; per a la coeducació es va utilitzar el CPIDEF; amb relació als objectius d’assoliment es va utilit­zar el POSQ i el LAPOPECQ; la motivació es va mesurar per mitjà de la SMS i les necessitats psicològiques bàsiques per mitjà de l’escala de mediadors psicològics. Es van fer anàlisis de dades de correlacions simples, me­sures repetides i estadístics descriptius, i anàlisis de regressió lineal cap enrere. Els resultats van demostrar els beneficis de l’aplicació d’un programa on es fomenta la participació activa de l’alumnat dins el propi procés d’aprenentatge i la possibili­tat d’escollir entre diferents tasques. Les principals conclusions que s’extreuen del treball són que mentre que seguir un programa més directiu augmen­ta l’orientació i la percepció d’un clima ego, d’estratègies basades en raons de regulació intrínseca, desmotivació i indiferència del professorat, percepció de discriminació i reducció de la motivació autodeterminada, seguir un programa basat en l’elecció de tasques i la participació ac­tiva augmenta la motivació autodeterminada, l’orientació i la percepció d’un clima que implica la tasca, d’estratègies basades en raons de preocupació i intrínseques; raons de preocupació, de responsabilitat i d’intrínseques per ser dis­ciplinat, i percepció d’igualtat de tracte. Aquesta investigació ha permès comprovar que atorgar major protagonisme als alumnes dins la presa de decisions del procés d’ensenyament i aprenentatge incrementa la motivació, i redueix els comportaments d’indisciplina di­fícils d’aconseguir amb les pràctiques docents que es fan habitualment.
Paraules clau
motivació, coeducació, disciplina, educació física, alumnes

Article Details

Com citar
Marín de Oliveira, Luis Miguel. “Influència de l’elecció de tasques i la participació activa de l’alumnat en la motivació, coeducació i comportaments disciplinats en educació física”. Apunts. Educació física i esports, vol.VOL 2, no. 104, p. 138, https://raco.cat/index.php/ApuntsEFE/article/view/247894.