Coneixement tàctic declaratiu i posició de joc en l’acadèmia d’un club de futbol professional: Reial Societat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Hi ha la necessitat de caracteritzar les posicions de joc en futbol, així com investigar la relació entre el coneixement tàctic declaratiu (CTD) i procedimental (CTP). Per aquestes raons, l’objectiu de l’estudi va ser analitzar la influència de la posició de joc en el CTD de 163 jugadors (16.7 ± 2.4 anys) en l’acadèmia d’un club de futbol professional. Es va utilitzar l’eina “TESTACTICO per a F7” per avaluar el CTD dels participants i es van analitzar els resultats obtinguts segons les seves posicions (porters, centrals, laterals, migcampistes, extrems i davanters), assegurant una mida de l’efecte adequat (f = 0.28) via G*Power. Es va implementar l’anàlisi de variància ANOVA, a través de la prova de contrast HSD de Tukey per a comparacions múltiples post hoc, i es va avaluar la magnitud de les diferències trobades per parells de posicions a través de la mida de l’efecte d de Cohen. Les comparacions a nivell macro entre les posicions no van mostrar diferències significatives en les puntuacions globals, ofensives i defensives. En el nivell meso es van trobar diferències significatives (p ≤ .05) entre grups en el principi operacional “progressar cap a l’àrea rival” i el principi fonamental “espai”. No obstant, la comparació post hoc per parells va evidenciar diferències no significatives en les dues variables. El mateix va passar en el nivell micro amb les conductes “regatejar per sobrepassar el rival” i “posicionar-se donant profunditat a l’atac”. En conclusió, els valors de CTD no van permetre distingir els jugadors en funció de la seva posició, la qual cosa posa n dubte una relació directa entre CTD i CTP.
Article Details
Articles més llegits del mateix autor/a
- Rubén Sánchez-López, Ibon Echeazarra, Julen Castellano, Validació d’un instrument de codificació per analitzar els gols en futbol (CODITAG) , Apunts. Educació Física i Esports: Vol. 1 Núm. 151 (2023)
- Rubén Sánchez-López, Ibon Echeazarra, Julen Castellano, Validació d’un instrument per qualificar la competència futbolística a partir de Wyscout , Apunts. Educació Física i Esports: Vol. 4 Núm. 154 (2023)