Desenvolupament de la intel·ligència emocional a través de la dramatització

Main Article Content

Estefanía Castillo Viera
Emilia Moreno-Sánchez
Inmaculada Tornero Quiñones
Jesús Sáez Padilla

Aquest estudi va analitzar els efectes d’una intervenció de dramatització com a contingut d’educació física (EF) a primària sobre la intel·ligència emocional. La gestió de les pròpies emocions i les relacions amb altres persones són unes eines fonamentals de socialització i d’intervenció en l’àmbit educatiu. L’àrea d’EF és idònia per al desenvolupament d’aquestes habilitats perquè té determinats continguts que podrien relacionar-se amb una millora de l’autoconeixement, i de l’expressió i comunicació. L’esmentada intervenció va tenir com a finalitat desenvolupar habilitats expressives, comunicatives i creatives a través de diferents recursos de dramatització. Per avaluar els efectes d’aquesta proposta didàctica es va dissenyar un estudi gairebé experimental, per al qual es va establir una anàlisi entre dos grups (control i experimental) procedents d’una mostra intencional de 294 estudiants (141 nens i 153 nenes). Se’ls va aplicar com a pretest i posttest per valorar la influència d’un programa de dramatització un qüestionari d’intel·ligència emocional per a nenes i nens. Es va utilitzar el paquet estadístic SPSS-22 per realitzar una anàlisi descriptiva de les dades procedents del pretest-posttest sobre els factors de la intel·ligència emocional, com són l’expressivitat emocional, autocontrol, motivació, autoconeixement i habilitats socials. Es va aplicar el test Shapiro-Wilk per determinar la normalitat. Diferències entre pre i postintervenció es van determinar amb el test de t de Student per a mostres relacionades. Un cop analitzades les dades es pot afirmar que la dramatització va produir millores en determinats factors d’intel·ligència emocional de l’alumnat femení i de forma destacada en el masculí.

Paraules clau
dramatització, educació física, expressió corporal

Article Details

Com citar
Castillo Viera, Estefanía et al. “Desenvolupament de la intel·ligència emocional a través de la dramatització”. Apunts. Educació Física i Esports, vol.VOL 1, no. 143, pp. 27-32, doi:10.5672/apunts.2014-0983.es.(2021/1).143.04.