Mitjans universitaris a l’Equador: entrevistes amb gestors institucionals sobre el pas de la teoria a la pràctica periodística

Main Article Content

Juan Pablo Trámpuz
Daniel Barredo Ibáñez
María Bella Palomo
Aquesta investigació aprofundeix en les experiències dels mitjans de comunicació universitaris equatorians com a escenaris de formació que permeten als estudiants desenvolupar- se en espais reals de l’exercici periodístic, però dins de l’esfera educativa. Amb aquest propòsit, sota un enfocament qualitatiu, es van fer entrevistes estructurades als directors de vint mitjans universitaris del país llatinoamericà, les respostes dels quals van ser processades amb l’ajuda del programari Atlas.ti. Els resultats destaquen l’alta vàlua d’aquests escenaris d’aprenentatge en constituir-se, en línies generals, com el primer espai mediàtic on els futurs periodistes implementen els coneixements assimilats teòricament a les classes. A més, són espais en què participen àmpliament els estudiants, els quals s’hi vinculen principalment per complementar activitats d’assignatures afins i per fer-hi pràctiques preprofessionals de manera voluntària. Tot i això, trobem que hi ha certes divergències en aspectes relacionats amb la complexitat del fet d’aprendre fent periodisme i el nivell d’aprenentatge amb què arriben els estudiants. Així mateix, identifiquem algunes rutines comunes a aquests espais, com el filtratge aplicat al treball dels estudiants o el mètode d’assaig i error com a origen de la reflexió sobre l’exercici periodístic.
Paraules clau
educació periodística, ràdio universitària, televisió universitària, aprendre fent, pràctica periodística

Article Details

Com citar
Trámpuz, Juan Pablo et al. “Mitjans universitaris a l’Equador: entrevistes amb gestors institucionals sobre el pas de la teoria a la pràctica periodística”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 60, pp. 7-24, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/358723.
Biografies de l'autor/a

Juan Pablo Trámpuz, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Profesor titular en la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador. Doctorando en Educación y Comunicación en la Universidad de Málaga. Su investigación se centra en los procesos convergentes de los medios de comunicación universitarios como escenarios de aprendizaje para los estudiantes de Periodismo. Ha realizado una estancia de investigación en la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona.

Daniel Barredo Ibáñez, Universidad del Rosario

Profesor de carrera en la Universidad del Rosario, Colombia. Doctor en Periodismo por la Universidad de Málaga. Tiene más de 100 publicaciones sobre la interactividad en los cibermedios, la participación política, la comunicación organizacional o estudios del tratamiento periodístico en Colombia, Ecuador, México, España y Perú. Cuenta con un índice H de 11 y está acreditado como investigador sénior por el organismo regulador de Colombia.

María Bella Palomo, Universidad de Málaga

Profesora Catedrática y directora del Departamento de Periodismo de la Universidad de Málaga. Especializada en las áreas de cibermedios, audiencias activas, social media y rutinas periodísticas, es autora de un centenar de artículos y libros sobre estos temas. Ha sido consultora de multimedia y comunicación en la Universitat Oberta de Catalunya, y profesora visitante en las universidades de Washington, Rutgers, Miami (EEUU), Shangai (China) y Federal de Bahía (Brasil).

Articles més llegits del mateix autor/a