Accés i contribució a Viquipèdia. L’opció lingüística en comunitats multilingües. Un estudi de cas

Main Article Content

Joan Soler-Adillon
Pere Freixa
Aquest article presenta un estudi sobre l’ús lingüístic en relació amb l’accés i la contribució a la Viquipèdia en un context on podem pressuposar que els usuaris poden accedir-hi en almenys tres llengües (català, espanyol i anglès). Un total de 77 estudiants de primer curs del grau de Comunicació Audiovisual van crear contingut per a la Viquipèdia com a part d’una activitat avaluada a l’assignatura La Cultura Digital. Abans i després d’escriure els seus articles, els estudiants van contestar sengles qüestionaris sobre els seus hàbits lingüístics en l’ús d’aquesta plataforma, com també sobre la llengua escollida per intervenir-hi. Els resultats mostren l’aparició d’alguns patrons interessants entre les llengües conegudes i les utilitzades per a la contribució. Els estudiants prefereixen la versió anglesa per a consultes en general, malgrat ser la llengua en la qual ells mateixos es jutgen amb menys capacitat lectora. En general, aquesta investigació mostra com els usuaris multilingües es mouen de forma habitual d’una edició a l’altra, de manera que es refuta el tòpic que relaciona les llengües minoritàries a la Viquipèdia amb temes exclusivament locals o autoreferencials. Respecte d’això, es mostren algunes correlacions entre la identificació per part dels estudiants amb una o dues llengües, i com aquest factor influeix en la seva decisió lingüística a l’hora d’editar i crear articles, així com en els temes sobre els quals decideixen escriure. Addicionalment, l’estudi també ofereix indicis rellevants sobre el que motiva els estudiants a comprometre’s amb aquest tipus de tasques fins al punt de contribuir, més enllà del que se’ls demanava, a l’objectiu de buscar que les seves aportacions arribessin a una audiència més gran.
Paraules clau
multilingüisme, opció lingüística, internet, informació, competència, universitat, estudiants, alfabetització, cultura digital, Viquipèdia

Article Details

Com citar
Soler-Adillon, Joan; and Freixa, Pere. “Accés i contribució a Viquipèdia. L’opció lingüística en comunitats multilingües. Un estudi de cas”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 57, pp. 63-80, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/330247.
Biografies de l'autor/a

Joan Soler-Adillon, Royal Holloway, University of London

Department of Media Arts

Pere Freixa, Universitat Pompeu Fabra

Departament de Comunicació