Anàlisi de la nova estratègia comunicativa d’EH Bildu (2016): cap a una narrativa de l’emoció

Main Article Content

Julen Orbegozo Terradillos
Andoni Iturbe Tolosa
Marian González Abrisketa
Aquest article analitza el canvi estratègic de les campanyes electorals d’EH Bildu des de 2011 fins a les eleccions autonòmiques del setembre de 2016. A través d’entrevistes a les persones responsables de campanya, l’anàlisi del relat i l’observació participant, s’identifiquen determinades fites que deriven en la renovació de la seva narrativa electoral després que la mateixa coalició reconegués l’esgotament del relat polític. La investigació determina que la coalició de partits va decidir apostar per les tendències actuals del màrqueting i de la comunicació política amb la finalitat d’ampliar el seu electorat. La seva estratègia comunicativa va passar de subratllar allò col·lectiu i la càrrega ideològica en el seu discurs a humanitzar i personalitzar el relat i els seus candidats. La contractació per primera vegada d’una empresa externa amb experts en màrqueting, publicitat i comunicació política va posar l’èmfasi en la utilització de les anàlisis sociològiques i l’explotació del costat més personal i emocional dels candidats. Un altre avenç va ser el nou enfocament implementat en les xarxes socials i l’aposta per la renovació de la imatge de marca i els eslògans de la coalició, relacionant-los amb elements més comuns i positius. La professionalització va ser fruit d’un diagnòstic en el qual es van establir les bases i els principis per a la nova narrativa d’EH Bildu.
Paraules clau
comunicació política, màrqueting polític, EH Bildu, campanyes electorals, política, candidats

Article Details

Com citar
Orbegozo Terradillos, Julen et al. “Anàlisi de la nova estratègia comunicativa d’EH Bildu (2016): cap a una narrativa de l’emoció”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 57, pp. 97-114, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/330249.
Biografies de l'autor/a

Julen Orbegozo Terradillos, Universidad del País Vasco (EHU/UPV)

Departamento de Comunicación Audiovisual
y Publicidad

Andoni Iturbe Tolosa, Universidad del País Vasco (EHU/UPV)

Departamento de Comunicación Audiovisual
y Publicidad

Marian González Abrisketa, Universidad del País Vasco (EHU/UPV)

Departamento de Comunicación Audiovisual
y Publicidad