Sèries de TV i videojocs: la poètica de la serialitat en la forma lúdica
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest treball planteja la trobada entre les sèries de ficció televisives i els videojocs sota la perspectiva dels recents treballs sobre la serialitat digital. Els canvis que s’han produït en diverses disciplines en les últimes dècades cap a la incorporació de noves formes de diàleg entre els mitjans, sia des del transmèdia, les teories dels mons possibles, l’ecologia dels mitjans o els models informàtics, han portat al fet que es revisin els paradigmes amb els quals tradicionalment s’han configurat les teories ontològiques dels videojocs. La forma serial basa la seva narrativa en el maneig de la repetició, el canvi i la continuïtat. De la seva combinació neixen els diferents models seriats: la sèrie i el serial. Aquests models són formes de representar les interaccions entre temps, personatge i acció, uns patrons que s’adeqüen perfectament a les dimensions en les quals el videojoc utilitza la repetició: una dimensió performativa on el gameplay impera sobre l’evolució del personatge i la narració, una dimensió probatòria on l’assaig i l’error és la base de l’evolució en les habilitats i una tercera on la progressió del personatge/jugador busca tancar conclusivament una història. El treball traça el paral·lelisme entre aquests tres models de ficció i els videojocs i busca obrir unes noves perspectives de l’estudi del temps en els videojocs, més proper a l’experiència del jugador que a l’anàlisi textual.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Anàlisi estan subjectes a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed.ca. Així doncs, es permet la còpia, distribució, comunicació pública, obres derivades i usos comercials dels continguts de la revista sempre que se'n citi la font (Anàlisi) i l'autor de l'article. Els responsables d'Anàlisiagraeixen, però no exigeixen, que se'ls comuniquin els usos que es puguin fer dels continguts de la revista a partir d'aquesta llicència.És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a drets d'autor.
Per a usos i llicències no previstos en aquestes normes de publicació és necessari contactar directament amb els directors de la revista a l'adreça: revista.analisi@uab.cat
Si no s'indica el contrari, s'entenen acceptades la política de confidencialitat i l'avís legal de la revista en el moment de completar el lliurament d'un article i en el moment d'executar el formulari de registre.
L'autor declara que és l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Alfonso Cuadrado, Professor titular interí d’universitat Departament de Ciències de la Comunicació i Sociologia Facultat de Ciències de la Comunicació Universitat Rey Juan Carlos
Doctor l’any 2007 per la Universitat Complutense amb la tesi Los personajes virtuales en el videojuego «Los Sims 2». Llicenciat en Ciències de la Informació, branca d’Imatge i So.
Des de l’any 2001 exerceix com a professor a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid, en les assignatures de Narrativa audiovisual, Imatge sintètica i videojocs i Guió audiovisual en el grau de Comunicació Audiovisual; Narració, guió i story board i Fonaments del disseny i la jugabilitat en el grau de Disseny i Desenvolupament de Videojocs.
Investigador principal del projecte Gamepress, elaboración de un modelo de videojuego de actualidad informativa (2009-2010), finançat per la Comunitat de Madrid i la URJC.
Investigador del Projecte Mozart Virtual, Virtual reality for the diffusion of cultural heritage aspects, Projekt 2006/AT-003 Vertrag 2006-4134, projecte d’R+D d’àmbit europeu, finançat per la Comissió Europea, i realitzat en col·laboració amb l’Institut Històric Austríac i l’Ajuntament de Viena 2006-2008.