El factor relacional a la convergència mediàtica: una proposta emergent

Main Article Content

José Antonio Gabelas
Carmen Marta-Lazo
Patricia González Aldea

La comunicació humana expressa els seus primers balbotejos amb l'oralitat i segueix escrivint la seva història a través de les diferents mediacions tecnològiques. Els escenaris mediats per la tecnologia possibiliten una educació no limitada en el temps i l'espai físic. La nostra proposta se centra en la revisió del discurs i del model TIC, des de la inclusió del Factor Relacional, de manera que parlem de TRIC: Tecnologies de la Relació, Informació i Comunicació. Aquest procés i estructura relacional opera en la convergència de tres àmbits: salut, educació i comunicació. Les competències digitals adquireixen una altra dimensió i un altre enfocament.

 

Considerem que la proposta de les TRIC supera i millora el discurs TIC, centrat en la seva dimensió tècnica i/o instrumental i en els continguts «curriculars»; però que ignora, rebutja i/o prohibeix els usos habituals a l'oci digital. La concreció del que hem batejat com a Factor Relacional, en el context sociocultural de l'entorn digital, es materialitza en el pla educatiu en una trajectòria intermetodològica. Les activitats que transcorren a l'oci digital són una oportunitat per a l'apropiació d'aquests aprenentatges als espais formals educatius.

Paraules clau
factor R-elacional, competències digitals, habilitats per a la vida, intermetodologia, e-learning

Article Details

Com citar
Gabelas, José Antonio et al. “El factor relacional a la convergència mediàtica: una proposta emergent”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 53, pp. 20-34, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/311899.