El factor relacional com a element estratègic en la comunicació publicitària

Main Article Content

Rafael Marfil-Carmona
Elisa Hergueta Covacho
Cristina Villalonga Gómez
El disseny estratègic de la comunicació d'empreses i organitzacions requereix, inevitablement, implementar sistemes de diàleg i interactivitat real amb els seus públics. Aquest objectiu implica, d'una banda, la generació de relacions i, d'una altra, aprofitar els nous llenguatges, eines i plataformes que la disrupció tecnològica posa a la nostra disposició. En aquest escenari és possible aconseguir l'horitzontalitat i participació de l'audiència, conceptes intrínsecs a les xarxes socials i que la cultura digital fomenta.
En aquest article s'exposen, des d'una perspectiva assagística i interdisciplinària, les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació, la relació i la comunicació per a l'acció comunicativa institucional d'organitzacions públiques o privades en la seva faceta publicitària. En aquest sentit, s'aporten com a exemple de les idees exposades els casos d'Hero, UNICEF i Starbucks.
El factor relacional és fonamental per a comprendre l'actual realitat mediàtica, ja que permet concebre l'entorn tecnològic des de la valoració de les potencialitats dialògiques i humanístiques. Tot això transforma el disseny d'estratègies i accions comunicatives, que ara se centren en les audiències, cosa que porta a les empreses i organitzacions a treballar en la capacitat d'escolta institucional, la gestió col·laborativa en creació de continguts, la transparència en la gestió i la importància de la implicació emocional i participativa dels prosumers. Aquests factors defineixen un nou escenari per aconseguir l'eficàcia publicitària.
Paraules clau
factor relacional, TRIC, publicitat, cultura digital, interactivitat, emocions

Article Details

Com citar
Marfil-Carmona, Rafael et al. “El factor relacional com a element estratègic en la comunicació publicitària”. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, no. 52, pp. 33-46, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/304889.
Biografies de l'autor/a

Rafael Marfil-Carmona, Universitat de Granada

Llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Universidad de Málaga i Màster en Arts Visuals i Educació per la Universidad de Granada, és professor associat al Departament d'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de UGR i coordinador de l'àrea audiovisual a ESCO Escuela Superior de Comunicación y Marketing. Membre del Grup de Recerca SEJ-508, Cibercultura, procesos comunicativos y medios audiovisuales, de la Universidad de Granada, la seva línia docent i investigadora està centrada en l'anàlisi de la imatge, la cultura visual i digital, la publicitat social i l'Educació Mediàtica. Compta amb una experiència professional de gairebé dues dècades a la televisió, premsa i comunicació corporativa.

Elisa Hergueta Covacho, Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED)

Professora col·laboradora del Màster en Xarxes Socials i Aprenentatge Digital i docent d'espanyol a la University of Applied Sciences, em Krems, Àustria. Doctoranda en el programa Comunicació i Educació en Entorns Virtuals de la UNED. Col·laboradora del Ministeri d'Educació d'Àustria com a formadora de professors en temes de didàctica. Participant com a ponent en congressos i simposis relacionats amb l'educació mediàtica, l'educomunicación i les noves tecnologies a l'aula. Membre del Grupo de Investigación en Comunicación e Información Digital (GICID). Autora d'articles en revistes científiques indexades i publicacions relacionades amb l'àmbit de l'educomunicació.

Cristina Villalonga Gómez, Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED)

Llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); Màster en Comunicació i Educació a la Xarxa i Màster en Xarxes Socials i Aprenentatge Digital per la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED), actualment està realitzant el Doctorat en Comunicació i Educació en Entorns Digitals a la UNED. En paral·lel coordina, des de 2011, l'Àrea de Metodologia i Tecnologia a la Universitat Antonio de Nebrija (UNNE), en el Departament Nebrija Global Campus. Anteriorment ha desenvolupat la seva experiència professional en comunicació corporativa a l'Hospital Clínic de Barcelona / IDIBAPS i en Habitaclia.com.